Expresionismus

  • německý umělecký směr, vychází z fauvismu
  • nejvíce se rozvinul v letech 1905 – 1920
  • je poznamenán předzvěstí 1. světové války
  • umělci reagují na válku i na celkovou krizi společnosti
  • expressio = výraz, exprimere = vyjadřovat
    • vyjádřit vlastní prožitky, pocity bez ohledu na konvence
    • malují, co cítí – pocity úzkosti, tísně, ztracenost v okolním světě
    • zajímají je citové stavy a projevy člověka a jejich vyjádření
  • důraz kladen na agresivní barevnost – barvou se popisují pocity, duševní stavy, dojmy a nálady
  • používá se záměrná deformace tvarů, stylizace
  • nadsázka, zkratka, plošnost, barevný kontrast

EMIL NOLDE 
  • *1867 – † 1956
  • německý expresionistický malíř a grafik
  • ovládal techniku dřevořezu, maloval olejem, vedle toho v jeho díle hrála zásadní roli technika akvarelu
  • jeho dílo bylo nacisty označeno za zvrhlé a bylo mu zakázáno malovat, v tomto pozdějším období tvořil velmi neobvyklé akvarely nazývané jako „nenamalované obrazy“
  • mezi časté náměty jeho obrazů patří krajiny, biblické, velkoměstské a fantaskní výjevy, květiny
  • barvu používá v kontrastech – vliv V. van Gogha
  • Tanec kolem zlatého telete
  • Smrt v poušti
  • Žlutá slunečnice
  • Ukřižování

ERNST LUDVIK KIRCHNER
  • *1880 – † 1938
  • německý expresionistický malíř
  • jeho tvorba byla silně ovlivněna Edwardem Munchem
  • ve svých obrazech zachycoval syrové lidské emoce
  • maluje portréty, tančírny, bary, krajiny
  • používal při malbě jako své modely prostitutky 
  • oblíbenou barvou je modrá a zelená
  • typickým znakem je tvarové a barevné zjednodušení, deformace a ostrý kontrast
  • Gerta
  • Marcela
  • V nevěstinci
  • Dámy
  • Ulice
  • Ženský poloakt s kloboukem
  • Fränzi před vyřezávanou židlí
  • Autoportrét jako voják

VASILIJ KANDINSKIJ
  • *1866 – † 1944, Moskva, Paříž
  • patří k průkopníkům abstraktního malířství
  • obrazy  jsou často lyrické a nalezneme v nich romantické prvky
  • od figurální tvorby přechází k abstrakci, obrazy přestal pojmenovávat, nebo používá termíny z hudby
  • abstrakci označuje za čisté a zcela nefigurativní umění.
  • Improvizace 14
  • Imprese III
  • Fuga
  • Arabové (Hřbitov)
  • Kostel v Murnau

PAUL KLEE
  • * 1879 – † 1940, Švýcarsko
  • experimentuje s technikami, materiálem
  • Kleeovo dílo nelze jednoznačně zařadit do žádného výtvarného slohu
  • jeho malby a akvarely se vyznačují zvládnutím jemných, zasněných barevných harmonií, které používal k vytváření plochých, poloabstraktních kompozic
  • některé z nich dokonce připomínají mozaiku
  • pracuje s linkou; světlo a stín slouží k vyjádření duchovních hodnot
  • Červený balónek
  • Město R.
  • Senecio

FRANC MARC
  • *1880 – † 1916, Německo
  • jeden  z nejvýznamnějších představitelů expresionismu v Německu 
  • používal symbolické významy
    • modrá = mužský princip → drsný a duchovní
    • žlutá = ženský princip → jemný a veselý
    • červená = hmota → brutální a těžká
  • miloval koně, zvířata, měl blízko k fauvistům
  • zřetelné barvy, barevně odlišené ohraničené plochy
  • Malí žlutí koně
  • Žlutá kráva
  • Sen
  • Velcí modří koně
  • Modrý kůň
  • Osudy zvířat

OSKAR KOKOSCHKA
  • *1886 – † 1980, Rakousko
  • rakouský malíř, ilustrátor, grafik
  • maluje hlavně portréty – ty vystihují psychiku a emoce modelů, používá syté barvy, energické tahy, deformuje těla figur a malby krajin, především množství městských a krajinných panoramat
  •  v malbě používá syté barevnosti, energické tahy štětce, deformaci figur
  • nacisté mu zabavili víc než 400 obrazů jako „zvrhlé umění“
  • Nevěsta větru
  • Dvojice
  •  Děti si hrají
  • Londýn
  • Autoportrét “zvrhlého umělce”

EDVARD MUNCH
  • *1863 – † 1944, Norsko
  • motivy smrti, strachu, hrůzy
  • fyzicky i duševně osamělý
  • Výkřik
    • prvky zdůrazňují pocity dotyčného, deformace tvaru
    • červená=expresivní barva
    • 3 barvy: černá, červená, modrá
  •  Tanec života
    • bílá = život, červená = láska, černá = smrt
    • přemalovaný secesní obraz: Tři věky ženy
  • Úzkost
  • Nemocné dítě
  • Madona
  • Smrt v pokoji nemocné

  • Edvard Munch – Tanec života
  • Zdroj: odaha.com

 

V ČESKÉM UMĚNÍ

  • Munchův exp. symbolismus  měl velký vliv na českou výtvarnou skupinu OSMA
  • založili jí v roce 1907 – Emil Filla, Bohumil Kubišta, Antonín Procházka
  • hlásí se k tvorbě E. Muncha, postimpresionismu, fauvismu
  • spojován s kubismem – KUBOEXPRESIONISMUS
  • využívá náboženská témata, která jsou metaforou prožité války
  • začínají se zajímat o okolní svět lidí a věcí
EMIL FILLA
  • *1882 – † 1953, ČR
  • prochází několika směry: kubismem, expresionismem
  • v prvním období tvorby jej výrazně ovlivnilo především dílo malíře Edvarda Muncha
  • Čtenář Dostojevského
  • Hráči šachů
  • Červené eso
 

BOHUMIL KUBIŠTA
  • 1884 – † 1918, ČR
  • dílo z převážné většiny kubistické, avšak expresionistické základy
  • výrazně se ho dotkla Munchova výstava a v období 1905–1907 přecházel od akademického postimpresionismu k expresionismu
  • studoval teorii barev (např. kontrast červené a zelené považoval za střet života a smrti), analyzoval harmonické a kompoziční principy starých i moderních mistrů
  • uplatňoval komplementární a simultánní barevné vztahy a kompoziční princip zlatého řezu
  • Autoportrét v haveloku
  • Hráči
  • Cestující třetí třídy
  • Kavárna
  • Zátiší s lampou

 

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

1 názor na “Expresionismus”

  1. MGR.CVRČKOVÁ

    TYTO STRÁNKY DOPORUČUJI VŠEM I DOSPĚLÍM I DĚTEM.

Diskuse uzavřena.