umělci reagují na válku i na celkovou krizi společnosti
expressio= výraz, exprimere= vyjadřovat
vyjádřit vlastní prožitky, pocity bez ohledu na konvence
malují, co cítí – pocity úzkosti, tísně, ztracenost v okolním světě
zajímají je citové stavy a projevy člověka a jejich vyjádření
důraz kladen na agresivní barevnost – barvou se popisují pocity, duševní stavy, dojmy a nálady
používá se záměrná deformace tvarů, stylizace
nadsázka, zkratka, plošnost, barevný kontrast
EMIL NOLDE
* 1867 – † 1956
německý expresionistický malíř a grafik
ovládal techniku dřevořezu, maloval olejem, vedle toho v jeho díle hrála zásadní roli technika akvarelu
jeho dílo bylo nacisty označeno za zvrhlé a bylo mu zakázáno malovat, v tomto pozdějším období tvořil velmi neobvyklé akvarely nazývané jako „nenamalované obrazy“
mezi časté náměty jeho obrazů patří krajiny, biblické, velkoměstské a fantaskní výjevy, květiny
maluje hlavně portréty – ty vystihují psychiku a emoce modelů, používá syté barvy, energické tahy, deformuje těla figur a malby krajin, především množství městských a krajinných panoramat
v malbě používá syté barevnosti, energické tahy štětce, deformaci figur
nacisté mu zabavili víc než 400 obrazů jako „zvrhlé umění“
dílo z převážné většiny kubistické, avšak expresionistické základy
výrazně se ho dotkla Munchova výstava a v období 1905–1907 přecházel od akademického postimpresionismu k expresionismu
studoval teorii barev (např. kontrast červené a zelené považoval za střet života a smrti), analyzoval harmonické a kompoziční principy starých i moderních mistrů
uplatňoval komplementární a simultánní barevné vztahy a kompoziční princip zlatého řezu
TYTO STRÁNKY DOPORUČUJI VŠEM I DOSPĚLÍM I DĚTEM.