EMIL NOLDE - * 1867 – † 1956
- německý expresionistický malíř a grafik
- ovládal techniku dřevořezu, maloval olejem, vedle toho v jeho díle hrála zásadní roli technika akvarelu
- jeho dílo bylo nacisty označeno za zvrhlé a bylo mu zakázáno malovat, v tomto pozdějším období tvořil velmi neobvyklé akvarely nazývané jako „nenamalované obrazy“
- mezi časté náměty jeho obrazů patří krajiny, biblické, velkoměstské a fantaskní výjevy, květiny
- barvu používá v kontrastech – vliv V. van Gogha
- Tanec kolem zlatého telete
- Smrt v poušti
- Žlutá slunečnice
- Ukřižování
|
|
ERNST LUDVIK KIRCHNER - * 1880 – † 1938
- německý expresionistický malíř
- jeho tvorba byla silně ovlivněna Edwardem Munchem
- ve svých obrazech zachycoval syrové lidské emoce
- maluje portréty, tančírny, bary, krajiny
- používal při malbě jako své modely prostitutky
- oblíbenou barvou je modrá a zelená
- typickým znakem je tvarové a barevné zjednodušení, deformace a ostrý kontrast
- Gerta
- Marcela
- V nevěstinci
- Dámy
- Ulice
- Ženský poloakt s kloboukem
- Fränzi před vyřezávanou židlí
- Autoportrét jako voják
|
|
VASILIJ KANDINSKIJ - * 1866 – † 1944, Moskva, Paříž
- patří k průkopníkům abstraktního malířství
- obrazy jsou často lyrické a nalezneme v nich romantické prvky
- od figurální tvorby přechází k abstrakci, obrazy přestal pojmenovávat, nebo používá termíny z hudby
- abstrakci označuje za čisté a zcela nefigurativní umění.
- Improvizace 14
- Imprese III
- Fuga
- Arabové (Hřbitov)
- Kostel v Murnau
|
|
PAUL KLEE
- * 1879 – † 1940, Švýcarsko
- experimentuje s technikami, materiálem
- Kleeovo dílo nelze jednoznačně zařadit do žádného výtvarného slohu
- jeho malby a akvarely se vyznačují zvládnutím jemných, zasněných barevných harmonií, které používal k vytváření plochých, poloabstraktních kompozic
- některé z nich dokonce připomínají mozaiku
- pracuje s linkou; světlo a stín slouží k vyjádření duchovních hodnot
- Červený balónek
- Město R.
- Senecio
|
|
FRANC MARC - * 1880 – † 1916, Německo
- jeden z nejvýznamnějších představitelů expresionismu v Německu
- používal symbolické významy
- modrá = mužský princip → drsný a duchovní
- žlutá = ženský princip → jemný a veselý
- červená = hmota → brutální a těžká
- miloval koně, zvířata, měl blízko k fauvistům
- zřetelné barvy, barevně odlišené ohraničené plochy
- Malí žlutí koně
- Žlutá kráva
- Sen
- Velcí modří koně
- Modrý kůň
- Osudy zvířat
|
|
OSKAR KOKOSCHKA - * 1886 – † 1980, Rakousko
- rakouský malíř, ilustrátor, grafik
- maluje hlavně portréty – ty vystihují psychiku a emoce modelů, používá syté barvy, energické tahy, deformuje těla figur a malby krajin, především množství městských a krajinných panoramat
- v malbě používá syté barevnosti, energické tahy štětce, deformaci figur
- nacisté mu zabavili víc než 400 obrazů jako „zvrhlé umění“
- Nevěsta větru
- Dvojice
- Děti si hrají
- Londýn
- Autoportrét “zvrhlého umělce”
|
|
EDVARD MUNCH - * 1863 – † 1944, Norsko
- motivy smrti, strachu, hrůzy
- fyzicky i duševně osamělý
- Výkřik
- prvky zdůrazňují pocity dotyčného, deformace tvaru
- červená=expresivní barva
- 3 barvy: černá, červená, modrá
- Tanec života
- bílá = život, červená = láska, černá = smrt
- přemalovaný secesní obraz: Tři věky ženy
- Úzkost
- Nemocné dítě
- Madona
- Smrt v pokoji nemocné
|
|
TYTO STRÁNKY DOPORUČUJI VŠEM I DOSPĚLÍM I DĚTEM.