HRY
POHYBOVÉ
⇒ PV+PH: Na sněhové vločky
– děti si vyrobí vločky (nápodoba práce učitelky při skládání) a nůžkami vystříhávají různé obrazce
– svou vločku si umístí na koberec tak, aby byly rovnoměrně rozmístěné od sebe
– obměna hry: židličkovaná, děti tancují kolem vloček za doprovodu hudby
– vloček je o 1-2 méně než je dětí
– vypnutí hudby, každý si najde 1 vločku a stoupne si vedle ní
– na koho vločka nezbude, jde si sednout ke stolečku
– postupné odebírání vloček
⇒ PH: Na Mrazíka
– koho se Mrazík dotkne, ten ztuhne (=štronzo)
⇒ PH: Mráz a sluníčko
– pomůcky: papírové sluníčko (popř. hudba na CD)
– pokud děti nevidí sluníčko, jsou ztuhlé a zmrzly
– jakmile začne sluníčko vykukovat, děti roztávají a začínají se pohybovat
⇒ PH: Na sluníčko a rampouchy
– všechny děti představují rampouchy, koho se honič=sluníčko dotkne, ten roztaje (lehne si na zem, nebo odchází ke stolečku)
⇒ PH: Na sněhové mraky
– trhání papírů, na povel vyhazování=sněží
⇒ PH: Ztratilo se oblečení
– pomůcky: oblečení dětí
– rozneseme bundy, čepice, rukavice po místnosti
– vyzveme děti, aby začali hledat své oblečení
– kdo první najde své oblečení a obleče se, vyhrává
⇒ PH: Maxišála
– ze všech dětských šál svazováním vytvořit maxi dlouhou šálu
⇒ PH: Rukavice
– pomůcky: rukavice dětí
– děti si ze šatny přinesou rukavice, položí je na určené místo a odchází si sednout na židličku
– učitelka rukavice promíchá a rozhází je po herně
– snaží se, aby stejné rukavice neležely u sebe
– děti si stopnou na startovní čáru (před kobereček)
– úkol: na povel vyběhnou a co v nejkratším čase musí najít své rukavice, – obléct si je a sednout si opět na židličku
– další činnost: vyhledat ve třídě 2 stejné předměty (mohou se lišit barvou, ale ne tvarem)
⇒ PH: Lepidlo slepilo
– „Maminka dala do pračky špinavé prádlo a zapomněla vyndat z kapsy lepidlo. Všechno prádlo se slepilo.“
– učitelka hraje na klavír/tamburínu a děti pobíhají v prostoru (prádlo v pračce)
– poté přestane hrát a řekne: „ Lepidlo slepilo trička!“ – děti se ve dvojicích k sobě přitisknou tričky a drží
– učitelka poté řekne: „Lepidlo povolilo… teď!“
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Skládání oblečení
– pomůcky: kalhoty, mikiny dětí
– nejprve učitelka správně ukáže, jak skládáme dané oblečení
– poté skládají děti a pí. uč. kontroluje jejich práci
– kdo složil správně, donese si oblečení zpět do šatny
⇒ DH: Kufřík plný oblečení
– poznat a pojmenovat oblečení
⇒ DH: Hledej stejné ponožky
– určení dvojic
⇒ DH: Balíme se na hory
– Odjíždíme! – každé dítě utíká po signálu d šatny si sbalit věci, donese si 3-4 kusy svého oblečení, které je nejdůležitější pro pobyt v zimě
– Vybalujeme – je potřeba mít hodně oblečení, když něco promokne a mít o něm přehled = třídění oblečení dle druhu
– třídění oblečení ve skupinách podle barev¨
– Odjezd – komu se podaří najít a odnést všechny své svršky co nejrychleji zpět do šatny?
⇒ DH: Co začíná na hlásku Z
– dětem ukážeme podobu písma a vyslovíme ji (Z jako zima)
– děti si najdou jeden obrázek schovaný po třídě
– každý řekne, na jakou hlásku začíná
– pokud začíná na hlásku Z, umístí obrázek na tabuli a společně si slovo vytleskáme
⇒ DH: Řazení oblečení dle ročního období
– pomůcky: obrázky oblečení, nakreslené sluníčko, vystřižená vločka
– na koberci máme položené sluníčko a vločku, děti sedí na židličkách
– učitelka určí dítě, ukáže mu kartičku a to jí řekne, zda se oblečení nosí v létě či v zimě a poté obrázek položí k danému období
⇒ DH: Kam vítr nafoukal barevný sníh?
– “Jsme v kouzelném království, kde kouzelník pro radost všech dětí barví sníh různými barvami”
– děti si vyberou 1 barevné kolečko a rozdělí se do skupin
– pohyb vloček (vznášení) na hudbu
– učitelka dává povely: “Modré vločky napadaly pod stůl…”(pod, nad, vedle…)
– vrácení do tance: “Červené vločky se opět vznášejí.”
⇒ DH: Kresba mraku a sněhových vloček
– každé dítě dostane 1 kancelářský papír a 1 modrou voskovku
– úkol: nakreslit mrak a pod něj 1 – 10 sněhových vloček (počítat a vědět, kolik jich mám – ověření)
⇒ DH: Vítr honí sněhové mraky
– pomůcky: mraky se sněhovými vločkami ↑
– učitelka se stane větrem, který bude mraky zahánět na různá místa ve třídě
– např.: “Mraky se 4 vločkami odfoukne vítr vedle dveří, mraky s 6 vločkami pod stolečky, na koberec, k barelu, do ložnice
– nejprve rozfoukání všech skupin, poté jejich přemisťování
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Hledáme bílou barvu
– úkolem dětí je najít ve třídě bílou barvu
– úkol ztížíme tak, že si každý musí najít jiný předmět (ne stejná stavebnice)
– po nalezení bílé barvy se jí dotkneme a ukážeme
⇒ SH: Co se změnilo?
– vybereme 2 děti
– ty jdou za dveře, kde si mezi sebou vymění oblečení a ostatní hádají, co se změnilo
MANIPULAČNÍ
⇒ Nácvik vázání tkaniček
⇒ Iglú
– stavíme z kostek/ze sněhu, kostek cukru – lze si pak zahrát na Eskymáky (zařizování domácnosti, ohniště na pečení ryb)
PÍSNIČKY
⇒ HV: Rampouch – noty ke stažení ZDE
– doprovázená hrou na rolničky, bubínek
⇒ HV: Sněhulák – noty ke stažení ZDE
– na základě obrázků i výkladu i objasníme pojmy: krajáč mléka, kousek masa, krajíc chleba
– V kolik hodin je snídaně? Co snídáme?
– V kolik hodin je oběd? Co tvoří oběd?
– V kolik hodin je večeře? Co večeříme?
⇒ HV: Sněží, mráz kolem běží
⇒ HV: Zima – ke stažení ZDE
⇒ HV: Když přijde zima – ke stažení ZDE
⇒ HV: Jedna koule, druhá koule
ŘÍKANKY A BÁSNIČKY
To to zebe To je zima, toto zebe, (stoj, ruce křížem, hladíme si paže) když padají vločky z nebe. (náznak prsty padání vloček) Obléknem si rukavice, (naznačujeme oblékání rukavic) bundy, šály i čepice. (ukazujeme na jednotlivé části těla) Vyjdem mezi paneláky, (chůze na místě) budem stavět sněhuláky. (ruce naznačují obrys sněhuláka) Mráz Olízl se mráz, jednou, a pak zas. A pak mu to zachutnalo, lízal, co mu v cestě stálo: Stromy, domy, autobusy, dětské tváře, pusy, nosy. Ty mu tuze zachutnaly, lízal je až zčervenaly!
Kdo to byl? (Jiří Havel) Bez štětce a bez palety | Oblékání Do tunelu jede vlak pomaličku, tak a tak. Kudy, kudy cestička, už je venku pěstička.
Čepice Na saních Bílá zima | Kuchařka zima Navařila bába zima spoustu bílé kaše, v hrncích tady bublá rýma, pod pokličkou kašel. Strč si uši do čepice, ruce do rukavic, ať ta bába uličnice nemůže tu pranic.
Potkal mrazík metelici Padá peří po peříčku, Chumelenice Svetr a šála |
⇒ Hádanky na zimní oblečení + zimní počasí
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ KK: Proč se sněhulákovi líbí zima? Co se v zimě děje se sluníčkem
– reakce na pohádku: Krtek a sněhulák z knihy ROK S KRTKEM
⇒ KK: Pořád teplo, pořád zima
– povídání si nad obrázky Afriky a Grónska z knihy: Letem světem s Vášou od M. Kotové
⇒ KK: Jak se oblékáme v jednotlivých ročních obdobích?
– učitelka říká: „Nosíme v zimě…..“
– říkáme jednotlivá oblečení (šála, sluneční brýle, čepici, svetr, sandály)
– děti odpovídají: ANO, NE
⇒ KK: Změny v počasí
– jak vzniká sníh, rampouch, led, mráz
⇒ KK: Co se děje po celý rok
– děti sedí v kruhu, učitelka je v jeho vnitřku a v ruce drží míč
– postupně dětem hází míč a vyslovuje roční období, děti mají říct charakteristiku, co se v dané období děje, co děláme apod.
– jaro: přílet ptáků, mláďata, vše se zelená, květiny, brouci, Velikonoce
– léto: teplo, koupeme se, prázdniny, jahody, třešně
– podzim: padá listí, pouštíme draky, šípek, žaludy, ochlazuje se, jablka
– zima: padá sníh, mrzne, stavíme sněhuláky, bobujeme, mráz, čepice
⇒ KK: O Eskymácích
– existuje na zemi jedno místo, kde je zima celý rok
– povídání o Eskymácích – stejní jako my, ale místo domů mají dům ze sněhu-iglú, místo topení oheň, musí se hodně oblékat,…
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Sněhulák – ke stažení ZDE
⇒ PL: Rukavice – ke stažení ZDE
⇒ PL: Najdi pár ponožek – ke stažení ZDE
⇒ PL: Rukavičky sestřičky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Co nosíme v létě/v zimě – ke stažení ZDE
⇒ PL: Vzorované šály – ke stažení ZDE
⇒ PL: Postup při oblékání – ke stažení ZDE
⇒ PL: Najdi chybu v oblékání – ke stažení ZDE
⇒ PL: Co k sobě patří? – ke stažení ZDE
⇒ PL: Ukliď boty do botníku – ke stažení ZDE
⇒ PL: Co si oblékneš jako první? – ke stažení ZDE
⇒ PL: Tři kamarádi – ke stažení ZDE
– pojmenování geometrických tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník)
– dokreslování geometrických tvarů a čar, vybarvení obrázku
⇒ PV: Sněhulák jinak
– vyrobíme si sněhuláky z obručí, PET víček, toaletních ruliček, stavebnic na koberci
– kolektivní práce dětí
⇒ PV: Rampouch ze špejle a vaty
– pomůcky: vata, lepidlo Herkules, špejle
– po menších kouskách postupně lepíme na špejli vatu
⇒ Grafomotorika: Sněhulák
– začínáme od největšího po nejmenší
– v závěru dokreslíme detaily (obličej, knoflíky, hrnec, koště do ruky)
– práce na tmavém papíře bílou pastelkou
– možnost pozadí dotvořit sněhovými vločkami (obtisky prstů)
⇒ PV: Sněhuláci ze slaného těsta
– pomůcky: slané těsto (sůl, hladká mouka, voda), hřebíček, klacíky
⇒ VV: Muchláž – Sněhuláci
– pomůcky: 2 x 3 kruhy o různých velikostech, 12 x malé černé kruhy (na oči, knoflíky), 2 x červený nos z papíru=mrkvička, kancelářský papír, černý fix, – lepidlo, oblečení
– učitelka slepí 3 velké kruhy a přilepí ruce (ovály)
– děti sněhulákovi nalepí oči a knoflíky
– poté trhají papír, muchlají do kuliček a lepí libovolně na sněhuláka
⇒ VV: Společná kresba sněhuláka
– děti po jednom chodí k tabuli a kreslí dle pokynů učitelky
– nakresli největší kouli, menší kouli, oči, ústa z uhlíků, vločky, hrnec apod.
⇒ VV: Sádrové vločky – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Chumelí se, chumelí – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Uhlový sněhulák – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Sněhový závoj zimy – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Jak mráz maluje na okna – podrobný popis námětu ZDE
⇒ VV: Designéři – návrh vzoru pro Eskymáky
– pomůcky: omalovánka Eskymák, pastelky
– úkolem je vymyslet pro Eskymáka takový kabátek, který by si chtěl koupit
– kabátek, který ještě nikdo nevymyslel
– využívat např. proužky, čtverečky, tečky, barvičky,…
POHÁDKY
⇒ O dvanácti měsíčkách
Opět jsem načerpala nápady,píšu si je a píšu.Např.Sněhuláci,To to zebe,Co se změnilo….i když mám taky fůru svých her.Moc díky,jste tvořivá a nápaditá učitelka,Ode mě si kolagyně taky berou nápady,baví mě hledat furt něco nového,ale klasika ,co znám už od mých začátků převládá.Díky.
Jsem moc ráda, že čerpáte inspiraci na mých stránkách-přesně z toho důvodu jsou vytvořeny. 🙂 Někdy mě mrzí, že nemám tolik volného času, abych všechny nové hry mohla ihned připsat do jednotlivých týdenních plánů. Až se najde volná chvíle, pokusím se zase pár týdenních plánů více rozšířit o nové nápady. Děkuji za zpětnou vazbu 🙂
Drahá Žanetka,
veľmi som Vám vďačná za Vašu inšpiráciu, všetko čo som od Vás skúsila urobiť s deťmi malo úspech. Mám 32 rokov praxe, ale vy ste mi dali a dávate na Vašej stránke veľmi veľa nápadou.
Ďakujem a prajem všetko dobré.
S pozdravom Jana.
Děkuji Vám, Jani, za krásný komentář. Jsem moc ráda, že mé stránky dávají lidem jako Vám to, kvůli čemu vznikly. 🙂 Výtvarné náměty se snažím neustále vkládat, ale ohledně týdenních plánů, pracovních listů apod. trochu zaostávám, neboť opravdu na toto už nezbývá moc času. I na ty přijde řada, projdou další aktualizací-nicméně odhaduji to až na dobu letních prázdnin, kdy budu mít více času.
Ještě jednou moc děkuji nejen za komentář, ale i za Vaši přízeň.
Zdraví Žaneta