HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Hasičský výcvik
1. Plazení pod kouřem
– plazit se lze pod stoly, pod švihadlem a nebo dát vždy 2 židličky zády k sobě, vytvořit tak řadu a navléknout na ně obruče – děti se plazí pod obručemi v uličce mezi dvěma židlemi
2. Přeskoč oheň
– do kyblíku dáme kusy krepového papíru (červený, oranžový, žlutý) = oheň, který děti s rozběhem přeskakují
3. Prolézáme ohněm
– děti si stoupnou do řady za sebou, chytnou se za ramena a nesmí se pustit
– prvnímu dítěti v řadě navlékne učitelka na hlavu větší obruč, dítě ji překročí a obruš sklouzne po rukou druhému dítěti v řadě, který nejdřív obručí prostrčí hlavu, poté nohy..
4. Nošení vody v kelímku
5. Záchrana plyšáka z hořícího domu – doběhni, vezmi a zachraň
⇒ PH: Nejdelší hadice
– pomůcky: různé provázky, vlny,..
– motivace: Rychlost hasičů je u požáru nejdůležitější. Důležité je, jak rychle dokáží smontovat hadice, aby mohli začít hasit.
– děti mají na lavici různé provázky, jejich úkolem je se pokusit je spojit pomocí uzlů – čím delší hadice, tím blíž dosáhne k požáru
⇒ PH: Na policajty a zloděje
– zloději mají nejméně minutu na schování ve vymezeném území
– poté vyráží policajti a snaží se zloděje najít a chytit
– když policajt chytí (dotykem) zloděje, jde s ním do věznice (lavička, strom…)
– zloděje může vysvobodit dotykem jen zloděj
⇒ PH: Policajt chytá zloděje
– určíme jednoho policistu, ostatní děti = zloději
– zloději utíkají před policistou, pokud se jich dotkne, jdou do vězení (štronzo na místě s roztaženýma nohama)
– zachránit je mohou další zloději, kteří podlezou pod jejich nohama
– při zvolení 2 policistů má hra poměrně rychlý konec
⇒ PH: Objekt střežen alarmem
– např. na Pinterestu vyhledáme stopy rukou, nohou, vytiskneme na A4, zalaminujeme a poskládáme na koberci do řady za sebou dva obrázky vedle sebe
– děti= zloději chodí po jednom, pokud spletou, rozezní se alarm (např. houkačka na kolo) a musí opustit objekt (jdou si např. sednout na židli)
– evaluace: děti si opravdu dávají velký pozor, aby se alarm nerozezněl, postupují pomalu, obezřetně
⇒ PH: Na detektivy a zloděje
– 1 dítě představuje zloděje, ostatní jsou detektivové (=policisté)
– policisté se pečlivě rozhlédnou po místnosti, zapamatují si, kde se co přesně nachází
– pak odejdou z místnosti a lupič nějakou věc ukradne (vezme a schová)
– ostatní musí uhodnout, c v místnosti chybí.
⇒ PH: Zloději, policajti jedou
– obměna hry: Rybičky rybáři jedou
⇒ PH: Policista řídí semafor
– „Policista řídí provoz, když nefungují semafory“
– učitelka říká: červená = stát, oranžová= jdi pomalu, zelená = běž
– svižné střídání povelů
⇒ PH: Tísňová čísla
– pomůcky: obrázky tísňových čísel
– nejprve si objasníme čísla na základě názorných obrázků 8 – pouta = policie, 0 – hadice = hasiči, 5 – vozíček = záchranka
– pro každé číslo si domluvíme konkrétní pohyb, např.
– 8 – ruce za záda k sobě (máme ruce v poutech)
– 0 – ve vzduchu kreslíme kruh, můžeme i houkat
– 5 – jdeme do dřepu (jako když sedíme na židli, vozíčku)
– děti se volně pohybují v prostoru, při zvednutí libovolné karty reagují smluveným pohybem
⇒ PH: Hoří! Záplava!
– děti volně pobýhají prostorem a na určitý signál musí provést určitý úkon
– když řekne učitelka: „Hoří,“ děti se musí schovat
– pokud řekne „Záplava,“ děti musí zvednout nohy nad zem (venku stoupnout na pařez, lavičku)
– lze hrát venku
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Uhodnutí bot
– pomůcky: dětské bačkorky
– děti sedí v řadě vedle sebe
– vždy vybereme cca 5 dětí, které vystoupí z řady sednou si o kousek jinam než zbývající děti = oloupení
– dále určíme jedno dítě = policajt, které se na chvíli půjde schovat (předtím si dobře prohlédne bačkory 5 dětí sedící mimo řadu)
– pí. uč. se stane zlodějem, který 5 dětem „ukradne“ bačkorky, dá je na hromadu a zamíchá
– poté pozveme pana policajta, aby zloděje chytl a jeho lup odevzdal zpět dětem
– úkolem policajta je správně přiřadit bačkorky dětem
– až když policajt rozdá bačkory, zeptáme se dětí, zda je přiřadil správně
⇒ SH (zrak): Co ve třídě shořelo?
– pošleme děti do šatny a schováme ze třídy nějaký větší předmět (například 1 židličku)
– poté děti zavoláme a ty mají za úkol hledat, co ve třídě chybí, co shořelo
⇒ SH (zrak): Poskládej a nalep slovo: POLICIE, HASIČ, ZÁCHRANKA
– každé dítě si vybere předlohu slova napsaného velkými tiskacími písmeny na papíře
– doprostřed stolu dáme malá písmena – úkolem je najít písmena z vybraného slova a poskládat je tak, aby vniklo vybrané slovo
– slova si děti pak mohou vyměnit, vrátit jednotlivá písmena na hromádku
⇒ SH (sluch): Stůj, jménem zákona!
– určíme 1 dítě, kterému nasadíme škrabošku
– potichu ukážeme na jiné dítě v kruhu, které si stoupne za jeho záda a říká: Stůj, jménem zákona!
– dítě podle hlasu hádá, kdo to je
– policista se stává zlodějem, je mu nasazena škraboška a učitelka zvolí dalšího policistu
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Kdo je?
– učitelka říká číslo tísňového volání (150, 155, 158)
– kdo ví, zvedne ruku, ale nesmí mluvit
– učitelka ukáže na jedno dítě a zeptá se „Kdo to je?“, dětí říkají odpověď ( hasiči, záchranka, policie)
DRAMATICKÉ
⇒ Volání na tísňové linky
– pomůcky: telefon (nefunkční), čísla tísňových linek, obrázky se situacemi událostí
– starší děti:
– žák nebo skupina mají dle situací znázorněných na obrázku určit, zda je vhodné využít linku tísňového volání a zvolit správné číslo
– následuje simulované volání na TL, kdy ověřujeme zásady správného volání
– nejmenší děti:
– zaměřujeme se na procvičování jednoho čísla
– jeden žák-raněný (sám si vymyslí, co se mu stalo) druhý přivolává telefonicky pomoc, učitelka=operátor
– dbáme na sdělení informací při volání:
– kdo volá (jméno, příjmení)
– co se stalo
– kde se to stalo
⇒ Pantomima
– pomůcky: obrázky záchranářů (může se opakovat) – hasiči, doktor, zdravotní sestra, policista
– dítě si vybere 1 kartu a beze slov předvádí ostatním různé záchranáře s jejich činnostmi, ostatní hádají
MANIPULAČNÍ
⇒ Ošetři zlomeninu
– pomůcky: sádrové obvazy, nůžky, mističky s vodou, mastný krém (indulona)
– zkusíme si navzájem zasádrovat palce
– děti se rozdělí do dvojic, palce si pořádně namažou krémem a sádrový obvaz nastříhají na proužky
– proužky postupně namáčí do vody a obloží jimi celý palec kamaráda, po pár minutách odlitek sejmeme
⇒ Hasíme hořící dům
– pomůcky: větší plastový domeček pro panenky, pěna na holení (lze nakapat i červenou, žlutou tuš-ale pozor na obarvení plastu), injekční stříkačky, nádoby s vodou, ubrus
– na koberci rozprostřeme ubrus, položímedomeček a jeho střechu postříkáme pěnou na holení = oheň
– postupně děti= hasiče přivoláme k ohni po menších skupinkách, kdy naberou vodu do stříkaček a hasí oheň – snaží se ho dostat ze střechy dolů
⇒ Hasíme oheň
– namalujeme/vytiskneme na A3 oheň, zalaminujeme
– ohně opřeme venku o lavičku/strom a děti injekčními stříkačkami naplněnými vodou hasí oheň
⇒ Policista hledá stopy
– na Pinterestu vyhledáme stopy, vytiskneme na A4, vystřihneme (lze i zalaminovat)
– stopy umístíme na tác, posypeme je pískem a děti pomocí štětečků stopy hledají, kde jsou ukryty
⇒ Na pískovišti
– obtiskování dlaní do mokrého písku – porovnávání otisků s ostatními
– ztracené předměty – děti se rozdělí do dvojic, jeden zahrabe do písku 1 předmět a druhý se ho snaží najít
– tunely – tvorba tunelů pro hasičská auta
– zasypávání – děti naberou do lopatky písek a pomocí trychytýře zasypávají např. kostky (imitují hašení ohýnku)
DECHOVÉ
⇒ Nápodoba zvuku sirény na jeden výdech
⇒ Nafukování kruhů
– nafukování kruhů pro záchranáře
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ Otázky k diskusi
– Co jsou záchranné složky ČR?
– Co je to první pomoc?
– Co je úkolem záchranářů? Jak nám mohou pomáhat?
– S jakým zraněním jste se setkaly?
– Kde nám hrozí nebezpečí?
– Kam zavolat o pomoc?
– K čemu slouží lékárnička?
– Co uděláš, když by sis způsobil/a poranění říznutím do prstu? Jak budeš postupovat?
– Co je to masáž srdce, dýchání z úst do úst? O co se jedná, proč je dobré to znát?
– Jaká je práce policie?
– Kdo nás ochrání před ohněm? Kdo pomáhá při autohavárii?
⇒ IZS – Integrovaný záchranný systém
– 150 – Hasičský záchranný sbor
– 155 – Zdravotnická záchranná služba
– 158 – Policie ČR
– 156 – Městská policie
– 112 – Záchranný systém, Vodní služba
– 1210 – Horská služba
⇒ Jak správně volat na tísňovou linku
– 1. Představ se.
– 2. Stručně popiš, co se stalo.
– 3. Popiš místo (adresu), kde k události došlo.
⇒ Popisování děje
– pomůcky: obrázky různých událostí – viz. příklad
– skupina popisuje, co vidí na obrázku
– učitelka se je snaží vhodnými otázkami navést na popsání situace
– kdo je na obrázku, vybavení, oblečení, jakou situaci řeší, jaké mají číslo pro přivolání, jmenuj další situace, při kterých voláme hasiče, záchranku,..
⇒ RV: Hasiči
– Co dělají hasiči? – hasí oheň, pomáhají při povodních, zabouchnutých dveřích, odstraňují padlé stromy ze silnice, vyproštují lidi z auta při nehodách, sundavají zvířátka ze stromů…
Číslo tísňového volání? – 150
– Ukázka fotografie hasičského auta, jeho výbavy – hadice, žebřík, dýchací technika, nářadí, lopata, sekyra, cisterna s vodou, nosítka, hasící přístroje, vybavení na práci ve výškách, přilby, osvětlení
– Vzdělávací videa pro děti – Ty Brďo! – Hasiči , Hanička a Murko- Hasiči
⇒ RV: Co dělá policajt?
– hovoříme o: oblečení, vybavení, náplni práce
⇒ Vlastní muzeum policie – www.muzeumpolicie.cz
⇒ Aplikace: Dopravka – znalost dopravních předpisů
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ VV: Oheň – podrobnosti k námětu ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičské auto – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičské auto 2 – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasič – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasiči – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policajt – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policie – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policejní auto – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Sanitka – ke stažení ZDE
⇒ Oblékání: Policista, hasič, záchranář – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Záchranáři, do AKCE! – recenze
⇒ PL: Vyberte věci pro policistu
– pomůcky: pracovní listy s obrázky věcí, které může potřebovat policista (např. obušek, píšťalka, brusle, policejní páska, čepice, plácačka dopravního policisty, hřeben atd.), pastelky
– děti vyberou a vybarví věci, které potřebuje policista ke své práci
⇒ PL: Dobarvěte tabletky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Ošetření malého úrazu – řazení dle časové posloupnosti – ke stažení ZDE
⇒ PV: Dalekohled
– pomůcky: ruličky toaletního papíru, tekuté lepidlo, štětce, provázky, nůžky, krepový papír
– slepíme 2 ruličky dohromady a protáhneme jimi provázek na zavěšení na krk, ruličky zvenku ozdobíme krepovým papírem
⇒ PV: Telefon z kelímků
– pomůcky: 2 plastové kelímky, provázky, malé nůžky
– do dna kelímků uděláme dirku, kterou provlékneme provázek a jejich koncích uděláme uzle, aby se provázek nevyvlékal
– stoupnou si s kamarádem dál od sebe a zkusí si zatelefonovat
⇒ PV: Klíč z drátků
– pomůcky: klíče jako předloha, drátky cca 20 cm
– z nastříhaných drátků děti tvarují různé tvary a velikosti klíčů
PÍSNIČKY
⇒ Relaxační hudba při odpočinku – Oheň v krbu
⇒ Hasičská (Míša Růžičková) – poslech písně (audio)
⇒ Záchranné složky – noty ke stažení
Zvuky záchranných složek
– pomůcky: 3 karty záchranných složek pro každého, nahrávka zvuků jejich klaksonů
– každé dítě dostane 3 karty s obrázkem policie, hasičů a záchranky
– učitelka náhodně pouští zvuky klaksonů a děti zvednou nad hlavu patřičnou kartu
POHÁDKY
⇒ Policejní pohádky (+CD) – Roman Pokorný (jak policajti pracují, co dělají a jak se máme chovat my, abychom se vyhnuli problémům a nebezpečí.
⇒ Tajná dvojka A+B (detektivky pro děti)
⇒ Seriál: Nauč tetu na netu – jak se chránit před nebezpečím číhající v mobilu, tabletu, počítači
⇒ Seriál: S Hurvínkem za lékařem – různé situace, kdy je potřeba záchranný systém
⇒ Pohádka: Hoří – z knihy: Pohádky o zvířátkách od E. Mrázkové
ŘÍKANKY
Záchranáři
Modrá značka u silnice
oznamuje: „NEMOCNICE“!
Potřebuješ pomoc hned?
Volej sto padesát pět!
Hasiči
Když zahouká siréna –
co to asi znamená?
S autem k ohni profičí
nebojácní hasiči.
Uvidíš-li oheň plát,
tak volej sto padesát!
HÁDANKY – Záchranná vozidla
Proč za zvuků houkačky doktor klopí zatáčky? Život visí na nitce nemocnému v _ _ _ _ _ _ _. (sanitce) | Velké auto s houkačkou, žebříkem a stříkačkou k ohni rychle přifrčí, v něm odvážní _ _ _ _ _ _. (hasiči) | Na slunci i ve stínu vždy po stopách zločinu. Zločinec se těžko skryje před auťákem _ _ _ _ _ _ _. (policie) |