Integrovaný záchranný systém

HÁDANKY – Záchranná vozidla

Proč za zvuků houkačky doktor klopí zatáčky? Život visí na nitce nemocnému v _ _ _ _ _ _ _. (sanitce)Velké auto s houkačkou, žebříkem a stříkačkou k ohni rychle přifrčí, v něm odvážní _ _ _ _ _ _. (hasiči)Na slunci i ve stínu vždy po stopách zločinu. Zločinec se těžko skryje před auťákem _ _ _ _ _ _ _. (policie)

KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA

Otázky k diskusi
– Co jsou záchranné složky ČR?
– Co je to první pomoc?
– Co je úkolem záchranářů? Jak nám mohou pomáhat?
– S jakým zraněním jste se setkaly?
– Kde nám hrozí nebezpečí?
– Kam zavolat o pomoc?
– K čemu slouží lékárnička?
– Co uděláš, když by sis způsobil/a poranění říznutím do prstu? Jak budeš postupovat?
– Co je to masáž srdce, dýchání z úst do úst? O co se jedná, proč je dobré to znát?
– Jaká je práce policie?
– Kdo nás ochrání před ohněm? Kdo pomáhá při autohavárii?

⇒ IZS – Integrovaný záchranný systém
– 150  – Hasičský záchranný sbor
– 155 – Zdravotnická záchranná služba
– 158 – Policie ČR
– 156  – Městská policie
– 112 – Záchranný systém, Vodní služba
– 1210 – Horská služba

⇒ Jak správně volat na tísňovou linku
– 1. Představ se.
– 2. Stručně popiš, co se stalo.
– 3. Popiš místo (adresu), kde k události došlo.

⇒ Popisování děje
– pomůcky: obrázky různých událostí – viz. příklad
skupina popisuje, co vidí na obrázku
učitelka se je snaží vhodnými otázkami navést na popsání situace
kdo je na obrázku, vybavení, oblečení, jakou situaci řeší, jaké mají číslo pro přivolání, jmenuj další situace, při kterých voláme hasiče, záchranku,..

⇒ Co dělá policajt?
hovoříme o: oblečení, vybavení, náplni práce

Vlastní muzeum policiewww.muzeumpolicie.cz

Aplikace: Dopravka – znalost dopravních předpisů


HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Na policajty a zloděje
– zloději mají nejméně minutu na schování ve vymezeném území
– poté vyráží policajti a snaží se zloděje najít a chytit
– když policajt chytí (dotykem) zloděje, jde s ním do věznice (lavička, strom…)
– zloděje může vysvobodit dotykem jen zloděj
– policajti se nesmí přiblížit k věznici na 3 metry, aby měli zloději šanci se vysvobodit

⇒ PH: Na detektivy a zloděje
– 1 dítě představuje zloděje, ostatní jsou detektivové (=policisté)
– policisté se pečlivě rozhlédnou po místnosti, zapamatují si, kde se co přesně nachází
– pak odejdou z místnosti a lupič nějakou věc ukradne (vezme a schová)
– ostatní musí uhodnout, c v místnosti chybí.

⇒ PH: Zloději, policajti jedou
obměna hry: Rybičky rybáři jedou

⇒ PH: Řidiči a semafor
– pomůcky: 3 barevné papíry, kartičky (červená, oranžová, zelená), obruče
učitelka = semafor a zároveň policista
ostatní děti mají obruče (=volant) a jezdí po prostoru
stále ale musí sledovat semafor – pokud učitelka drží nad hlavou zelený papírek, děti mohou jet, poté následuje oranžový-pozor a červený, kdy děti musí zastavit
pokud si dítě delší dobu nevšímá a stále na červenou jede, dostane napomenutí a po druhé je vyřazen ze hry
obměna: děti reagují rychlostí jízdy na zvuk píšťalky. Pokud píšťalka zní tiše – pomalá jízda, se zvyšujícím se zvukem stoupá i rychlost

⇒ PH: Nejdelší hadice
– pomůcky: různé provázky, vlny,..
– motivace: Rychlost hasičů je u požáru nejdůležitější. Důležité je, jak rychle dokáží smontovat hadice, aby mohli začít hasit.
děti mají na lavici různé provázky, jejich úkolem je se pokusit je spojit pomocí uzlů – čím delší hadice, tím blíž dosáhne k požáru

⇒ PH: Tísňová čísla
– pomůcky: obrázky tísňových čísel
nejprve si objasníme čísla na základě názorných obrázků 8 – pouta = policie, 0 – hadice = hasiči, 5 – vozíček = záchranka
pro každé číslo si domluvíme konkrétní pohyb, např.
              – 8 – ruce za záda k sobě (máme ruce v poutech)
             – 0 – ve vzduchu  kreslíme kruh, můžeme i houkat
             – 5 – jdeme do dřepu (jako když sedíme na židli, vozíčku)
děti se volně pohybují v prostoru, při zvednutí libovolné karty reagují smluveným pohybem

Dechové cvičení: Nafukování kruhů
– nafukování kruhů pro záchranáře

PH: Hoří! Záplava!
– děti volně pobýhají prostorem a na určitý signál musí provést  určitý úkon
– když řekne učitelka: “Hoří,” děti se musí schovat
– pokud řekne “Záplava,” děti musí zvednout nohy nad zem (venku stoupnout na pařez, lavičku)
– lze hrát venku

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Uhodnutí bot
– pomůcky: dětské bačkorky
děti sedí v řadě vedle sebe
vždy vybereme cca 5 dětí, které vystoupí z řady sednou si o kousek jinam než zbývající děti = oloupení
dále určíme jedno dítě = policajt, které se na chvíli půjde schovat (předtím si dobře prohlédne bačkory 5 dětí sedící mimo řadu)
pí. uč. se stane zlodějem, který 5 dětem “ukradne” bačkorky, dá je na hromadu a zamíchá
poté pozveme pana policajta, aby zloděje chytl a jeho lup odevzdal zpět dětem
úkolem policajta je správně přiřadit bačkorky dětem
až když policajt rozdá bačkory, zeptáme se dětí, zda je přiřadil správně

SH: Co ve třídě shořelo?
– pošleme děti do šatny a schováme ze třídy nějaký větší předmět (například 1 židličku)
– poté děti zavoláme a ty mají za úkol hledat, co ve třídě chybí, co shořelo

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Volání na tísňové linky
pomůcky: telefon (nefunkční), čísla tísňových linek, obrázky se situacemi událostí
starší děti:
              – žák nebo skupina mají dle situací znázorněných na obrázku určit, zda je vhodné využít linku tísňového volání a zvolit správné číslo
             – následuje simulované volání na TL, kdy ověřujeme zásady správného volání
nejmenší děti:
            – zaměřujeme se na procvičování jednoho čísla
            – jeden žák-raněný (sám si vymyslí, co se mu stalo) druhý přivolává telefonicky pomoc, učitelka=operátor
            – dbáme na sdělení informací při volání:
                       – kdo volá (jméno, příjmení)
                       – co se stalo
                       – kde se to stalo

⇒ DH: Poskládej a nalep slovo: POLICIE, HASIČ, ZÁCHRANKA
– každé dítě si vybere předlohu slova napsaného velkými tiskacími písmeny na papíře
– doprostřed stolu dáme malá písmena – úkolem je najít písmena z vybraného slova a poskládat je tak, aby vniklo vybrané slovo
– slova si děti pak mohou vyměnit, vrátit jednotlivá písmena na hromádku

MANIPULAČNÍ

Ošetři zlomeninu
pomůcky: sádrové obvazy, nůžky, mističky s vodou, mastný krém (indulona)
– zkusíme si navzájem zasádrovat palce
– děti se rozdělí do dvojic, palce si pořádně namažou krémem a sádrový obvaz nastříhají na proužky
– proužky postupně namáčí do vody a obloží jimi celý palec kamaráda, po pár minutách odlitek sejmeme

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ VV: Oheň podrobnosti k námětu ZDE

⇒ Omalovánky: Hasičské auto ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičské auto 2 ke stažení ZDE

⇒ Omalovánky: Hasičke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičike stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policajtke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policie ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policejní auto
ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Sanitka ke stažení ZDE
⇒ Oblékání: Policista, hasič, záchranářke stažení ZDE
Omalovánky: Záchranáři, do AKCE!recenze

PL: Vyberte věci pro policistu
pomůcky: pracovní listy s obrázky věcí, které může potřebovat policista (např. obušek, píšťalka, brusle, policejní páska, čepice, plácačka dopravního policisty, hřeben atd.), pastelky
– děti vyberou a vybarví věci, které potřebuje policista ke své práci

PL: Dobarvěte tabletkyke stažení ZDE
PL: Ošetření malého úrazu – řazení dle časové posloupnosti – ke stažení ZDE

PÍSNIČKY

⇒ Hasičská (Míša Růžičková) – poslech písně (audio)


Zvuky záchranných složek

pomůcky: 3 karty záchranných složek pro každého, nahrávka zvuků jejich klaksonů
– každé dítě dostane 3 karty s obrázkem policie, hasičů a záchranky
– učitelka náhodně pouští zvuky klaksonů a děti zvednou nad hlavu patřičnou kartu

POHÁDKY

⇒ Policejní pohádky (+CD) – Roman Pokorný (jak policajti pracují, co dělají a jak se máme chovat my, abychom se vyhnuli problémům a nebezpečí.
⇒ Tajná dvojka A+B (detektivky pro děti)
 Seriál: Nauč tetu na netu – jak se chránit před nebezpečím číhající v mobilu, tabletu, počítači
 Seriál: S Hurvínkem za lékařem  – různé situace, kdy je potřeba záchranný systém
Pohádka: Hoří – z knihy: Pohádky o zvířátkách od E. Mrázkové

ŘÍKANKY

Záchranáři
Modrá značka u silnice
oznamuje: „NEMOCNICE“!
Potřebuješ pomoc hned?
Volej sto padesát pět!

5/5 (3)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

1 názor na “Integrovaný záchranný systém”

  1. Pingback: Záchranáři, do AKCE! : Záchranářské omalovánky - Výtvarná výchova

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *