Integrovaný záchranný systém

HRY

POHYBOVÉ

 ⇒ PH: Hasičský výcvik

1. Plazení pod kouřem
– plazit se lze pod stoly, pod švihadlem a nebo dát vždy 2 židličky zády k sobě, vytvořit tak řadu a navléknout na ně obruče – děti se plazí pod obručemi v uličce mezi dvěma židlemi

2. Přeskoč oheň
– do kyblíku dáme kusy krepového papíru (červený, oranžový, žlutý) = oheň, který děti s rozběhem přeskakují

3. Prolézáme ohněm
– děti si stoupnou do řady za sebou, chytnou se za ramena a nesmí se pustit
– prvnímu dítěti v řadě navlékne učitelka na hlavu větší obruč, dítě ji překročí a obruš sklouzne po rukou druhému dítěti v řadě, který nejdřív obručí prostrčí hlavu, poté nohy..

4. Nošení vody v kelímku

5. Záchrana plyšáka z hořícího domu – doběhni, vezmi a zachraň

⇒ PH: Nejdelší hadice
– pomůcky: různé provázky, vlny,..
– motivace: Rychlost hasičů je u požáru nejdůležitější. Důležité je, jak rychle dokáží smontovat hadice, aby mohli začít hasit.
děti mají na lavici různé provázky, jejich úkolem je se pokusit je spojit pomocí uzlů – čím delší hadice, tím blíž dosáhne k požáru

⇒ PH: Na policajty a zloděje
– zloději mají nejméně minutu na schování ve vymezeném území
– poté vyráží policajti a snaží se zloděje najít a chytit
– když policajt chytí (dotykem) zloděje, jde s ním do věznice (lavička, strom…)
– zloděje může vysvobodit dotykem jen zloděj

⇒ PH: Policajt chytá zloděje
– určíme jednoho policistu, ostatní děti = zloději
– zloději utíkají před policistou, pokud se jich dotkne, jdou do vězení (štronzo na místě s roztaženýma nohama)
– zachránit je mohou další zloději, kteří podlezou pod jejich nohama
– při zvolení 2 policistů má hra poměrně rychlý konec

⇒ PH: Objekt střežen alarmem
– např. na Pinterestu vyhledáme stopy rukou, nohou, vytiskneme na A4, zalaminujeme a poskládáme na koberci do řady za sebou dva obrázky vedle sebe
– děti= zloději chodí po jednom, pokud spletou, rozezní se alarm (např. houkačka na kolo) a musí opustit objekt (jdou si např. sednout na židli)
– evaluace: děti si opravdu dávají velký pozor, aby se alarm nerozezněl, postupují pomalu, obezřetně

⇒ PH: Na detektivy a zloděje
– 1 dítě představuje zloděje, ostatní jsou detektivové (=policisté)
– policisté se pečlivě rozhlédnou po místnosti, zapamatují si, kde se co přesně nachází
– pak odejdou z místnosti a lupič nějakou věc ukradne (vezme a schová)
– ostatní musí uhodnout, c v místnosti chybí.

⇒ PH: Zloději, policajti jedou
obměna hry: Rybičky rybáři jedou

⇒ PH: Policista řídí semafor
– „Policista řídí provoz, když nefungují semafory“
– učitelka říká: červená = stát, oranžová= jdi pomalu, zelená = běž
svižné střídání povelů

⇒ PH: Tísňová čísla
– pomůcky: obrázky tísňových čísel
nejprve si objasníme čísla na základě názorných obrázků 8 – pouta = policie, 0 – hadice = hasiči, 5 – vozíček = záchranka
pro každé číslo si domluvíme konkrétní pohyb, např.
              – 8 – ruce za záda k sobě (máme ruce v poutech)
             – 0 – ve vzduchu  kreslíme kruh, můžeme i houkat
             – 5 – jdeme do dřepu (jako když sedíme na židli, vozíčku)
děti se volně pohybují v prostoru, při zvednutí libovolné karty reagují smluveným pohybem

PH: Hoří! Záplava!
– děti volně pobýhají prostorem a na určitý signál musí provést  určitý úkon
– když řekne učitelka: „Hoří,“ děti se musí schovat
– pokud řekne „Záplava,“ děti musí zvednout nohy nad zem (venku stoupnout na pařez, lavičku)
– lze hrát venku

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Uhodnutí bot
– pomůcky: dětské bačkorky
děti sedí v řadě vedle sebe
vždy vybereme cca 5 dětí, které vystoupí z řady sednou si o kousek jinam než zbývající děti = oloupení
dále určíme jedno dítě = policajt, které se na chvíli půjde schovat (předtím si dobře prohlédne bačkory 5 dětí sedící mimo řadu)
pí. uč. se stane zlodějem, který 5 dětem „ukradne“ bačkorky, dá je na hromadu a zamíchá
poté pozveme pana policajta, aby zloděje chytl a jeho lup odevzdal zpět dětem
úkolem policajta je správně přiřadit bačkorky dětem
až když policajt rozdá bačkory, zeptáme se dětí, zda je přiřadil správně

SH (zrak): Co ve třídě shořelo?
– pošleme děti do šatny a schováme ze třídy nějaký větší předmět (například 1 židličku)
– poté děti zavoláme a ty mají za úkol hledat, co ve třídě chybí, co shořelo

⇒ SH (zrak): Poskládej a nalep slovo: POLICIE, HASIČ, ZÁCHRANKA
– každé dítě si vybere předlohu slova napsaného velkými tiskacími písmeny na papíře
– doprostřed stolu dáme malá písmena – úkolem je najít písmena z vybraného slova a poskládat je tak, aby vniklo vybrané slovo
– slova si děti pak mohou vyměnit, vrátit jednotlivá písmena na hromádku

SH (sluch): Stůj, jménem zákona!
– určíme 1 dítě, kterému nasadíme škrabošku
– potichu ukážeme na jiné dítě v kruhu, které si stoupne za jeho záda a říká: Stůj, jménem zákona!
– dítě podle hlasu hádá, kdo to je
– policista se stává zlodějem, je mu nasazena škraboška a učitelka zvolí dalšího policistu

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Kdo je?
– učitelka říká číslo tísňového volání (150, 155, 158)
– kdo ví, zvedne ruku, ale nesmí mluvit
– učitelka ukáže na jedno dítě a zeptá se „Kdo to je?“, dětí říkají odpověď ( hasiči, záchranka, policie)

DRAMATICKÉ

⇒ Volání na tísňové linky
pomůcky: telefon (nefunkční), čísla tísňových linek, obrázky se situacemi událostí
starší děti:
              – žák nebo skupina mají dle situací znázorněných na obrázku určit, zda je vhodné využít linku tísňového volání a zvolit správné číslo
             – následuje simulované volání na TL, kdy ověřujeme zásady správného volání
nejmenší děti:
            – zaměřujeme se na procvičování jednoho čísla
            – jeden žák-raněný (sám si vymyslí, co se mu stalo) druhý přivolává telefonicky pomoc, učitelka=operátor
            – dbáme na sdělení informací při volání:
                       – kdo volá (jméno, příjmení)
                       – co se stalo
                       – kde se to stalo

Pantomima
pomůcky: obrázky záchranářů (může se opakovat) – hasiči, doktor, zdravotní sestra, policista
– dítě si vybere 1 kartu a beze slov předvádí ostatním různé záchranáře s jejich činnostmi, ostatní hádají

MANIPULAČNÍ

Ošetři zlomeninu
pomůcky: sádrové obvazy, nůžky, mističky s vodou, mastný krém (indulona)
– zkusíme si navzájem zasádrovat palce
– děti se rozdělí do dvojic, palce si pořádně namažou krémem a sádrový obvaz nastříhají na proužky
– proužky postupně namáčí do vody a obloží jimi celý palec kamaráda, po pár minutách odlitek sejmeme

Hasíme hořící dům
pomůcky: větší plastový domeček pro panenky, pěna na holení (lze nakapat i červenou, žlutou tuš-ale pozor na obarvení plastu), injekční stříkačky, nádoby s vodou, ubrus
– na koberci rozprostřeme ubrus, položímedomeček a jeho střechu postříkáme pěnou na holení = oheň
– postupně děti= hasiče přivoláme k ohni po menších skupinkách, kdy naberou vodu do stříkaček a hasí oheň – snaží se ho dostat ze střechy dolů

Hasíme oheň
– namalujeme/vytiskneme na A3 oheň, zalaminujeme
– ohně opřeme venku o lavičku/strom a děti injekčními stříkačkami naplněnými vodou hasí oheň

Policista hledá stopy
– na Pinterestu vyhledáme stopy, vytiskneme na A4, vystřihneme (lze i zalaminovat)
– stopy umístíme na tác, posypeme je pískem a děti pomocí štětečků stopy hledají, kde jsou ukryty

Na pískovišti
– obtiskování dlaní do mokrého písku – porovnávání otisků s ostatními
– ztracené předměty – děti se rozdělí do dvojic, jeden zahrabe do písku 1 předmět a druhý se ho snaží najít
– tunely – tvorba tunelů pro hasičská auta
– zasypávání – děti naberou do lopatky písek a pomocí trychytýře zasypávají např. kostky (imitují hašení ohýnku)

DECHOVÉ

Nápodoba zvuku sirény na jeden výdech

Nafukování kruhů
– nafukování kruhů pro záchranáře

KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA

Otázky k diskusi
– Co jsou záchranné složky ČR?
– Co je to první pomoc?
– Co je úkolem záchranářů? Jak nám mohou pomáhat?
– S jakým zraněním jste se setkaly?
– Kde nám hrozí nebezpečí?
– Kam zavolat o pomoc?
– K čemu slouží lékárnička?
– Co uděláš, když by sis způsobil/a poranění říznutím do prstu? Jak budeš postupovat?
– Co je to masáž srdce, dýchání z úst do úst? O co se jedná, proč je dobré to znát?
– Jaká je práce policie?
– Kdo nás ochrání před ohněm? Kdo pomáhá při autohavárii?

⇒ IZS – Integrovaný záchranný systém
– 150  – Hasičský záchranný sbor
– 155 – Zdravotnická záchranná služba
– 158 – Policie ČR
– 156  – Městská policie
– 112 – Záchranný systém, Vodní služba
– 1210 – Horská služba

⇒ Jak správně volat na tísňovou linku
– 1. Představ se.
– 2. Stručně popiš, co se stalo.
– 3. Popiš místo (adresu), kde k události došlo.

⇒ Popisování děje
– pomůcky: obrázky různých událostí – viz. příklad
skupina popisuje, co vidí na obrázku
učitelka se je snaží vhodnými otázkami navést na popsání situace
kdo je na obrázku, vybavení, oblečení, jakou situaci řeší, jaké mají číslo pro přivolání, jmenuj další situace, při kterých voláme hasiče, záchranku,..

⇒ RV: Hasiči
– Co dělají hasiči? – hasí oheň, pomáhají při povodních, zabouchnutých dveřích, odstraňují padlé stromy ze silnice, vyproštují lidi z auta při nehodách, sundavají zvířátka ze stromů…
Číslo tísňového volání? – 150
Ukázka fotografie hasičského auta, jeho výbavy – hadice, žebřík, dýchací technika, nářadí, lopata, sekyra, cisterna s vodou, nosítka, hasící přístroje, vybavení na práci ve výškách, přilby, osvětlení
Vzdělávací videa pro dětiTy Brďo! – Hasiči , Hanička a Murko- Hasiči

⇒ RV: Co dělá policajt?
hovoříme o: oblečení, vybavení, náplni práce

Vlastní muzeum policiewww.muzeumpolicie.cz

Aplikace: Dopravka – znalost dopravních předpisů

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ VV: Oheň podrobnosti k námětu ZDE

⇒ Omalovánky: Hasičské auto ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičské auto 2 ke stažení ZDE

⇒ Omalovánky: Hasičke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičike stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policajtke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policie ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policejní auto
ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Sanitka ke stažení ZDE
⇒ Oblékání: Policista, hasič, záchranářke stažení ZDE
Omalovánky: Záchranáři, do AKCE!recenze

PL: Vyberte věci pro policistu
pomůcky: pracovní listy s obrázky věcí, které může potřebovat policista (např. obušek, píšťalka, brusle, policejní páska, čepice, plácačka dopravního policisty, hřeben atd.), pastelky
– děti vyberou a vybarví věci, které potřebuje policista ke své práci

PL: Dobarvěte tabletkyke stažení ZDE
PL: Ošetření malého úrazu – řazení dle časové posloupnosti – ke stažení ZDE

PV: Dalekohled
pomůcky: ruličky toaletního papíru, tekuté lepidlo, štětce, provázky, nůžky, krepový papír
– slepíme 2 ruličky dohromady a protáhneme jimi provázek na zavěšení na krk, ruličky zvenku ozdobíme krepovým papírem

PV: Telefon z kelímků
pomůcky: 2 plastové kelímky, provázky, malé nůžky
– do dna kelímků uděláme dirku, kterou provlékneme provázek a jejich koncích uděláme uzle, aby se provázek nevyvlékal
– stoupnou si s kamarádem dál od sebe a zkusí si zatelefonovat

PV: Klíč z drátků
pomůcky: klíče jako předloha, drátky cca 20 cm
– z nastříhaných drátků děti tvarují různé tvary a velikosti klíčů

PÍSNIČKY

⇒ Relaxační hudba při odpočinku Oheň v krbu
⇒ Hasičská (Míša Růžičková) – poslech písně (audio)
Záchranné složky noty ke stažení


Zvuky záchranných složek

pomůcky: 3 karty záchranných složek pro každého, nahrávka zvuků jejich klaksonů
– každé dítě dostane 3 karty s obrázkem policie, hasičů a záchranky
– učitelka náhodně pouští zvuky klaksonů a děti zvednou nad hlavu patřičnou kartu

POHÁDKY

⇒ Policejní pohádky (+CD) – Roman Pokorný (jak policajti pracují, co dělají a jak se máme chovat my, abychom se vyhnuli problémům a nebezpečí.
⇒ Tajná dvojka A+B (detektivky pro děti)
 Seriál: Nauč tetu na netu – jak se chránit před nebezpečím číhající v mobilu, tabletu, počítači
 Seriál: S Hurvínkem za lékařem  – různé situace, kdy je potřeba záchranný systém
Pohádka: Hoří – z knihy: Pohádky o zvířátkách od E. Mrázkové

ŘÍKANKY

Záchranáři
Modrá značka u silnice
oznamuje: „NEMOCNICE“!
Potřebuješ pomoc hned?
Volej sto padesát pět!

Hasiči
Když zahouká siréna –
co to asi znamená?
S autem k ohni profičí
nebojácní hasiči.
Uvidíš-li oheň plát,
tak volej sto padesát!

HÁDANKY – Záchranná vozidla

Proč za zvuků houkačky doktor klopí zatáčky? Život visí na nitce nemocnému v _ _ _ _ _ _ _. (sanitce)Velké auto s houkačkou, žebříkem a stříkačkou k ohni rychle přifrčí, v něm odvážní _ _ _ _ _ _. (hasiči)Na slunci i ve stínu vždy po stopách zločinu. Zločinec se těžko skryje před auťákem _ _ _ _ _ _ _. (policie)

5/5 (3)

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *