HÁDANKY – Záchranná vozidla
Proč za zvuků houkačky doktor klopí zatáčky? Život visí na nitce nemocnému v _ _ _ _ _ _ _. (sanitce) | Velké auto s houkačkou, žebříkem a stříkačkou k ohni rychle přifrčí, v něm odvážní _ _ _ _ _ _. (hasiči) | Na slunci i ve stínu vždy po stopách zločinu. Zločinec se těžko skryje před auťákem _ _ _ _ _ _ _. (policie) |
KOMUNIKATIVNÍ VÝCHOVA
⇒ Otázky k diskusi
– Co jsou záchranné složky ČR?
– Co je to první pomoc?
– Co je úkolem záchranářů? Jak nám mohou pomáhat?
– S jakým zraněním jste se setkaly?
– Kde nám hrozí nebezpečí?
– Kam zavolat o pomoc?
– K čemu slouží lékárnička?
– Co uděláš, když by sis způsobil/a poranění říznutím do prstu? Jak budeš postupovat?
– Co je to masáž srdce, dýchání z úst do úst? O co se jedná, proč je dobré to znát?
– Jaká je práce policie?
– Kdo nás ochrání před ohněm? Kdo pomáhá při autohavárii?
⇒ IZS – Integrovaný záchranný systém
– 150 – Hasičský záchranný sbor
– 155 – Zdravotnická záchranná služba
– 158 – Policie ČR
– 156 – Městská policie
– 112 – Záchranný systém, Vodní služba
– 1210 – Horská služba
⇒ Jak správně volat na tísňovou linku
– 1. Představ se.
– 2. Stručně popiš, co se stalo.
– 3. Popiš místo (adresu), kde k události došlo.
⇒ Popisování děje
– pomůcky: obrázky různých událostí – viz. příklad
– skupina popisuje, co vidí na obrázku
– učitelka se je snaží vhodnými otázkami navést na popsání situace
– kdo je na obrázku, vybavení, oblečení, jakou situaci řeší, jaké mají číslo pro přivolání, jmenuj další situace, při kterých voláme hasiče, záchranku,..
⇒ Co dělá policajt?
– hovoříme o: oblečení, vybavení, náplni práce
⇒ Vlastní muzeum policie – www.muzeumpolicie.cz
⇒ Aplikace: Dopravka – znalost dopravních předpisů
HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH: Na policajty a zloděje
– zloději mají nejméně minutu na schování ve vymezeném území
– poté vyráží policajti a snaží se zloděje najít a chytit
– když policajt chytí (dotykem) zloděje, jde s ním do věznice (lavička, strom…)
– zloděje může vysvobodit dotykem jen zloděj
– policajti se nesmí přiblížit k věznici na 3 metry, aby měli zloději šanci se vysvobodit
⇒ PH: Na detektivy a zloděje
– 1 dítě představuje zloděje, ostatní jsou detektivové (=policisté)
– policisté se pečlivě rozhlédnou po místnosti, zapamatují si, kde se co přesně nachází
– pak odejdou z místnosti a lupič nějakou věc ukradne (vezme a schová)
– ostatní musí uhodnout, c v místnosti chybí.
⇒ PH: Zloději, policajti jedou
– obměna hry: Rybičky rybáři jedou
⇒ PH: Řidiči a semafor
– pomůcky: 3 barevné papíry, kartičky (červená, oranžová, zelená), obruče
– učitelka = semafor a zároveň policista
– ostatní děti mají obruče (=volant) a jezdí po prostoru
– stále ale musí sledovat semafor – pokud učitelka drží nad hlavou zelený papírek, děti mohou jet, poté následuje oranžový-pozor a červený, kdy děti musí zastavit
– pokud si dítě delší dobu nevšímá a stále na červenou jede, dostane napomenutí a po druhé je vyřazen ze hry
– obměna: děti reagují rychlostí jízdy na zvuk píšťalky. Pokud píšťalka zní tiše – pomalá jízda, se zvyšujícím se zvukem stoupá i rychlost
⇒ PH: Nejdelší hadice
– pomůcky: různé provázky, vlny,..
– motivace: Rychlost hasičů je u požáru nejdůležitější. Důležité je, jak rychle dokáží smontovat hadice, aby mohli začít hasit.
– děti mají na lavici různé provázky, jejich úkolem je se pokusit je spojit pomocí uzlů – čím delší hadice, tím blíž dosáhne k požáru
⇒ PH: Tísňová čísla
– pomůcky: obrázky tísňových čísel
– nejprve si objasníme čísla na základě názorných obrázků 8 – pouta = policie, 0 – hadice = hasiči, 5 – vozíček = záchranka
– pro každé číslo si domluvíme konkrétní pohyb, např.
– 8 – ruce za záda k sobě (máme ruce v poutech)
– 0 – ve vzduchu kreslíme kruh, můžeme i houkat
– 5 – jdeme do dřepu (jako když sedíme na židli, vozíčku)
– děti se volně pohybují v prostoru, při zvednutí libovolné karty reagují smluveným pohybem
⇒ Dechové cvičení: Nafukování kruhů
– nafukování kruhů pro záchranáře
⇒ PH: Hoří! Záplava!
– děti volně pobýhají prostorem a na určitý signál musí provést určitý úkon
– když řekne učitelka: “Hoří,” děti se musí schovat
– pokud řekne “Záplava,” děti musí zvednout nohy nad zem (venku stoupnout na pařez, lavičku)
– lze hrát venku
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Uhodnutí bot
– pomůcky: dětské bačkorky
– děti sedí v řadě vedle sebe
– vždy vybereme cca 5 dětí, které vystoupí z řady sednou si o kousek jinam než zbývající děti = oloupení
– dále určíme jedno dítě = policajt, které se na chvíli půjde schovat (předtím si dobře prohlédne bačkory 5 dětí sedící mimo řadu)
– pí. uč. se stane zlodějem, který 5 dětem “ukradne” bačkorky, dá je na hromadu a zamíchá
– poté pozveme pana policajta, aby zloděje chytl a jeho lup odevzdal zpět dětem
– úkolem policajta je správně přiřadit bačkorky dětem
– až když policajt rozdá bačkory, zeptáme se dětí, zda je přiřadil správně
⇒ SH: Co ve třídě shořelo?
– pošleme děti do šatny a schováme ze třídy nějaký větší předmět (například 1 židličku)
– poté děti zavoláme a ty mají za úkol hledat, co ve třídě chybí, co shořelo
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Volání na tísňové linky
– pomůcky: telefon (nefunkční), čísla tísňových linek, obrázky se situacemi událostí
– starší děti:
– žák nebo skupina mají dle situací znázorněných na obrázku určit, zda je vhodné využít linku tísňového volání a zvolit správné číslo
– následuje simulované volání na TL, kdy ověřujeme zásady správného volání
– nejmenší děti:
– zaměřujeme se na procvičování jednoho čísla
– jeden žák-raněný (sám si vymyslí, co se mu stalo) druhý přivolává telefonicky pomoc, učitelka=operátor
– dbáme na sdělení informací při volání:
– kdo volá (jméno, příjmení)
– co se stalo
– kde se to stalo
⇒ DH: Poskládej a nalep slovo: POLICIE, HASIČ, ZÁCHRANKA
– každé dítě si vybere předlohu slova napsaného velkými tiskacími písmeny na papíře
– doprostřed stolu dáme malá písmena – úkolem je najít písmena z vybraného slova a poskládat je tak, aby vniklo vybrané slovo
– slova si děti pak mohou vyměnit, vrátit jednotlivá písmena na hromádku
MANIPULAČNÍ
⇒ Ošetři zlomeninu
– pomůcky: sádrové obvazy, nůžky, mističky s vodou, mastný krém (indulona)
– zkusíme si navzájem zasádrovat palce
– děti se rozdělí do dvojic, palce si pořádně namažou krémem a sádrový obvaz nastříhají na proužky
– proužky postupně namáčí do vody a obloží jimi celý palec kamaráda, po pár minutách odlitek sejmeme
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ VV: Oheň – podrobnosti k námětu ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičské auto – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasičské auto 2 – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasič – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Hasiči – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policajt – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policie – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Policejní auto – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Sanitka – ke stažení ZDE
⇒ Oblékání: Policista, hasič, záchranář – ke stažení ZDE
⇒ Omalovánky: Záchranáři, do AKCE! – recenze
⇒ PL: Vyberte věci pro policistu
– pomůcky: pracovní listy s obrázky věcí, které může potřebovat policista (např. obušek, píšťalka, brusle, policejní páska, čepice, plácačka dopravního policisty, hřeben atd.), pastelky
– děti vyberou a vybarví věci, které potřebuje policista ke své práci
⇒ PL: Dobarvěte tabletky – ke stažení ZDE
⇒ PL: Ošetření malého úrazu – řazení dle časové posloupnosti – ke stažení ZDE
PÍSNIČKY
⇒ Hasičská (Míša Růžičková) – poslech písně (audio)
Zvuky záchranných složek
– pomůcky: 3 karty záchranných složek pro každého, nahrávka zvuků jejich klaksonů
– každé dítě dostane 3 karty s obrázkem policie, hasičů a záchranky
– učitelka náhodně pouští zvuky klaksonů a děti zvednou nad hlavu patřičnou kartu
POHÁDKY
⇒ Policejní pohádky (+CD) – Roman Pokorný (jak policajti pracují, co dělají a jak se máme chovat my, abychom se vyhnuli problémům a nebezpečí.
⇒ Tajná dvojka A+B (detektivky pro děti)
⇒ Seriál: Nauč tetu na netu – jak se chránit před nebezpečím číhající v mobilu, tabletu, počítači
⇒ Seriál: S Hurvínkem za lékařem – různé situace, kdy je potřeba záchranný systém
⇒ Pohádka: Hoří – z knihy: Pohádky o zvířátkách od E. Mrázkové
ŘÍKANKY
Záchranáři
Modrá značka u silnice
oznamuje: „NEMOCNICE“!
Potřebuješ pomoc hned?
Volej sto padesát pět!
Pingback: Záchranáři, do AKCE! : Záchranářské omalovánky - Výtvarná výchova