- Výtvarná technika (postup): výtvarná hra s geometrickými tvary
- Pomůcky: vlnkovaný papír, barevné papíry, lepidlo v tubě, nůžky
Příprava učitelky
- u menších dětí učitelka nastříhá různě barevné geometrické tvary, ze kterých se skládá dům (trojúhelník=střecha, čtverec=dům, obdélník=komín)
- větší děti si mohou vystříhat samy
Motivace a hra
V rámci tematického celku „Město, vesnice“ hovoříme o našem městě, ve kterém bydlíme. Seznamujeme děti s druhy staveb (rodinný, panelový dům), s rozdíly mezi životem ve městě a na vesnici. Hledáme stavby v knihách a snažíme se odhadnout typ domu, popř. zda se jedná o město, či vesnici. Z konstruktivních stavebnic stavíme dům, ve kterém bychom chtěli společně bydlet, snažíme se ho popsat. Při pobytu venku
si všímáme barevnosti domů a hodnotíme, zda se jedná o panelák, rodinný dům, přiřazujeme jim vlastnosti: velký, malý, nový, starý.
Kdysi se barevné domečky rozhodly, že už je nebaví stát na jednom místě a že se půjdou podívat do světa. Jenže každá část domu chtěla jít jinam. Střecha že se vydá do hor, komín do teplých krajin,.. Ale když se chtěly vrátit k sobě domů, nemohly se už najít. Někteří se přeci jen našly, ale jiní musely usednout k jinému domečku, k jiné stříšce a některé dílky stále poletují a hledají domeček, na kterém by se mohly usadit.
Realizace výtvarné činnosti
- Děti si samy zvolí barevný papír (dobré je nevolit na výběr odstíny totožné s barvami geometrických tvarů).
- Na stolečky položíme hromádky tvarů, popř. si každý připraví své vlastní.Pokud používáme vlnkovaný papír, upozorníme, aby děti lepidlo nanášely na hladkou plochu.
- Vše ostatní necháme na dětech. Je zajímavé, jak některé děti dokáží komentovat vlastní příběhy svých domečků.