Experimenty se sněhem

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Cvičení se sněhovými koulemi
– každé dítě si vytvoří svou sněhovou kouli zmačkáním novinového/kancelářského papíru
– 1) dotýkání, hlazení se koulí
– 2) kreslíme s koulí ve vzduchu její tvar
– 3) dotkneme se koulí nosu a rychle odsuneme: “Jé, studí!”
– 4) sedneme si, , opřeme se předloktím o zem, chytneme kouli mezi chodidla, nohy skrčíme – natáhneme
– 5) leh, kouli položíme na nárty, ruce podél těla, zvedáme a pokládáme hlavu
– 6) koulíme kouli od nártů po nohách až k bradě, pomalý přechod do lehu a zpět do sedu
– 7) sed, pokrčené nohy, kutálíme kouli po nohama, kolem celého těla
– 8) sed,  umístění koule na bříško, vzepřením o chodidla zvedáme bříško, pomalu se vracíme do sedu
– 9) uchopíme kouli chodidly a hladíme ji nohama
– 10) klek na čtyřech, foukání do koule
– 11) stoj na jedné noze, přendat kouli horním obloukem z jedné ruky do druhé, stoj na druhé noze-opakovat
– 12) stoj, volné vyhazování  a chytání koule 

⇒ PH: Sněhuláci
– děti si nejprve vytvoří skupiny po 3
– dítě= malá koule (stojí)
– dítě prostřední koule (dřep)
– dítě=největší koule (sedí)

⇒ PH: Mráz a sluníčko
– pomůcky: papírové sluníčko
pokud děti nevidí sluníčko, ztuhnou (zmrzly)
jakmile začne sluníčko vykukovat, děti roztávají a začínají se pohybovat

 ⇒ PH: Pozor, sněhová koule
– pomůcky: míč
proměníme se ve sněhuláky, utvoříme kruh a sedneme si
zvolíme 1 sněhuláka, který se pohybovat uvnitř kruhu
ostatní sněhuláci se ho budou snažit zasáhnout sněhovou koulí
komu se to podaří, vymění si se sněhulákem uvnitř kruhu místo

 

 ⇒ PH: Ušlapaná zimní cestička
– pomůcky: kancelářské papíry (pěnové destičky)
dětem vytvoříme cestu z papírů
papíry by měly být od sebe různě vzdálené, aby cesta byla různě obtížná
je dobré ostatní děti rozmístit kolem cesty, aby vždy papíry vrátily na své místo

 ⇒ PH: Eskymácká módní přehlídka
– pomůcky: oblečení dětí, CD s hudbou
dle počtu dětí utvoříme skupinky cca po 5 dětech
ve skupince si určí model – Eskymák
skupinky mají vymezený čas, kdy si mohou doběhnout do šatny pro co nejvíce oblečení (kromě eskymáků)
čas při oblékání nestopujeme
cílem je na Eskymáka navléknout co nejvíce oblečení
týmy si poté stoupnou na stranu, jednotliví Eskymáci se na hudbu projdou  po herně tam, otočí se a jdou zpět (jako na přehlídce
                  – modely vyvoláváme, obecenstvo fandí
poté vyvoláváme jednotlivé modely, svlékáme z nich oblečení a společně s dětmi počítáme počet kusů oblečení

SMYSLOVÉ

⇒  SH: Sněhová koule
– pomůcky: sněhová koule, rukavice dětí
děti sedí u stolečků, na rukou mají navlečené rukavice
učitelka přinese sněhovou kouli
děti si ji postupně podávají, osahávají
cílem je vnímat, zda je sníh přes rukavice studí, či nikoliv
v druhém kole si děti sundají rukavice
vnímáme, kdy nás sníh více studil, uvědomujeme si, k čemu rukavice slouží
všímáme si sněhu (v rukavicích se rozpouštěl daleko pomaleji, než když se ho dotýkáme se teplými dlaněmi)

 ⇒ SH: Vločky pod lupou
– pomůcky: lupa, sníh, nádobky
do malinkých nádob nandáme sníh
pozorujeme rozmanitost vloček, je potřeba čerstvého sněhu

⇒ SH: Co roztaje dřív?
– pomůcky: 2 víčka se sněhem na každý stoleček, sníh, sůl
jedno víčko necháme a do dalšího nasypeme na sníh větší množství soli
v průběhu výtvarné činnosti sledujeme, která nádoba se sněhem se dříve roztaje
pokus můžeme zkusit i opačně: voda, a voda se solí, kdo vyhraje ve zmrznutí?
potřeba větších mrazů, nádoby umístíme za okno

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Jak vzniká vločka
– pomůcky: proužky papírů ze čtvrtky (1 dítě: 6 proužků, z toho 4 dlouhé, 8 krátkých), vytvořené předlohy vloček nakreslené fixem
– kombinace předkládáme dětem od nejjednodušších po složitější (dva pruhy vedle sebe, kříž, vločka atd.)
– děti sedí tak, aby dobře viděly na učitelku, ta postupně ukazuje předlohy a děti z proužků papírů skládají vyobrazený symbol

⇒ DH: Největší, menší, nejmenší
– motivace sněhulákem, který má 3 koule od největší po nejmenší
– děti rozdělíme so skupin dle stolečků
– každá skupina má přinést určenou věc ve třech velikostech (autíčka, pastelky, hrnečky, knížky, plyšáci, kostky, panenky) = společná kontrola

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ RV: Užitečnost a nebezpečí sněhu
na začátku týdne uvedeme děti do tématu, seznámíme je s plánem
– “V čem je sníh užitečný?” (zimní radovánky – sáňkování, bobování, koulování, stavění sněhuláka, lyžování, bruslení,…)
– “V čem je nebezpečný?” (uklouznutí – především u starších lidí, umrznutí, křehký led na rybníce, laviny,…)
u tématu nebezpečí se snažíme vhodnými otázkami navést děti k odpovědi

⇒ RV: Experiment: Tání ledu

Led na talířku a v rukou
pomůcky: 2 kostky ledu
– 1 kostku ledu položíme na talířek  a druhou si budeme podávat
– “Co myslíte, která kostka  roztaje dříve?”
– děti si podávají kostku, záleží na nich, jak ji kdo bude dlouho držet
– pozorování, jak z ní pomalu kape voda a jak se kostka zmenšuje
– hádání, u koho se kostka zcela ztratí

Kostky ledu posypané pepřem, solí, cukrem
pomůcky: 3 kostky ledu pro každou skupinu u stolečku
– jednu kostku učitelka posype cukrem, druhou solí, třetí pepřem
– je potřeba dodržet stejné podmínky: stejně velké kostky + stejné množství posypové látky + nedotýkat se kostek
– pokus o vyslovení předpokladu, která kostka roztaje dřív 
– objasnění, k čemu se tato vlastnost soli využívá

⇒ RV: Pokusy: Sníh x voda x led

  1.  Sklenici naplníme sněhem, postavíme ji do tepla a odhadujeme, kolik vody ve sklenici vznikne (plná, poloprázdná, po dně) 
  2. vodu, která vznikla roztáním sněhu můžeme nechat venku / v mrazáku opět zmrznout. Co vznikne teď? Sníh či led? Kolik ledu bude ve sklenici? (o trochu víc než bylo vody)
  3. Nabereme více sklenic sněhu a postavíme je na různě teplá místa – ven, do šatny, herny, na topení. Nejprve odhadujeme a pak pozorujeme, kde sníh roztaje nejdřív a kde nejpozději. Proč? 
  4. Nabereme sníh z různých míst – od silnice, ze zahrady, od lesa. Po roztání pozorujeme, kolik bylo v kterém nečistot. 

⇒ RV: Jak se můžeme ohřát? (experiment)
– tření rukou o sebe, přikládání na tváře
– rychlý pohyb 
– stání blízko a dál od sebe
–  porovnávání, zda je teplejší židle, na které někdo seděl nebo židlička, na které nikdo neseděl (člověk dokáže vytvořit teplo)

VÝTVARNÉ  A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ PL: Vločky ke stažení ZDE
⇒ PL: Ledový zámek-bludiště
 – ke stažení ZDE
⇒ PL: Tři kamarádi
(geometrické tvary) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Sněhulák-sněhové koule
ke stažení ZDE
⇒ PL: Kdepak žijí Eskymáci
ke stažení ZDE
⇒ PL: Kolik koulí má sněhulákke stažení ZDE

⇒ VV: Sněhová abstrakce podrobnosti k námětu ZDE
VV: Sněhulák-kašírování podrobnosti k námětu ZDE

 ⇒ VV: Malování do sněhu
– pomůcky: plastové lahve, tempery (potravinářské barvy), voda, sníh
každé dítě si přinese do školky PET lahev (0,5l)
připravíme barvu (děti si samy vyberou barvičku)
při pobytu venku děti experimentují s barevnou stopou

⇒ VV: PET sněhulák
– pomůcky: plastová víčka

ŘÍKANKY

Mrazík
Mrazík cení zoubky,
chtěl by do chaloupky.
Co dovede, to my víme,
dovnitř si ho nepustíme.
Ať maluje pěkně venku,
bílé kytky na okénku. 

 

Vločka
Do klikaté uličky
spadla první vločka:
„Pojďte za mnou, sestřičky,
ráda na vás počká!“
Snášejí se potichu,
polehoučku na zem.
Skryjí všechno v kožichu
před ukrutným mrazem.
Běloučká je ulička.
Mráz si s vodou hraje.
Na zvonivých paličkách
dělá kouzla z krajek.

 

Zima
Dobré ráno, dobrý den,
sníh se sype za oknem.
Postavíme sněhuláky,
vezmeme si boby, sáňky,

Zima to je zábava,
lenoch ať si nadává!

Dobré ráno, dobrý den,
tak už honem poběž sem!
Venku fouká vítr, sněží,
my se budem nudit stěží.
Čepice si nasadíme,
válku sněžnou vyhlásíme.
Koulovačku máme rádi,
poběžte ven kamarádi.

 

Sněhuláček panáček
Sněhuláček panáček,
má na hlavě plecháček.
Místo očí uhlíky
a až dolů knoflíky.
Chodí, chodí bos
a má dlouhý nos.


Zimička
Zima, zima, zimička,
hází bílá peříčka.
Děti si je chytají,
koule si z nich dělají.


Eskymácká abeceda
Eskymácké děti
mají školu z ledu,
učí se tam eskymáckou abecedu.

Eskymácká abeceda,
to je krásná věda –
sáňkování, koulování
a lov na medvěda.

 

Sněhulák
Sněhulák je tvrdý chlapík,
pevně stojí v mrazu.
Havranovi mrznou drápy,
shání něco na zub.

Pak se slunce pousměje
na havraní drápy.
Havran trochu pookřeje,
sněhulák se trápí.

S jarem přijde rozloučení.
Havran mávne brkem.
A sněhulák? Už tu není.
V louži leží mrkev.

Chumelenice
První vločka, druhá, třetí,
z nebe na zem právě letí.
Jedna vedle druhé sedá,
volné místo kolem hledá.
Na strom, střechy silnici
udělají čepici.

 

Leden – zima
Zas je zima a nás láká,
postavit si sněhuláka.
Chlapík je to mrazem ztuhlý,
místo očí mívá uhlí.
V ruce drží metličku,
místo nosu mrkvičku.

Nad hlavou mu po ránu
lítá černý mrak,
je to hejno havranů,
kráká “Kráky krák!


Klouzačka
Mráz už zasklil všechny louže,
kdo má nohy, ten se klouže,
neleká nás ani pád,
správný kluk se nesmí bát.

 

Vločka
Letí vločka z nebe, (běh po špičkách)
nos ji hrozně zebe, (běh+držíme si nos)
vše se změní rázem, (zastavit, hlava „ANO“)
až dopadne na zem. (rychle do dřepu)
Tam si pěkně lehne (složíme ruce na ucho)
a ani se nehne,
a až vloček přibude,(ukázat hromadu)
zima už jí nebude. (zaradovat se „prosí“)

HÁDANKY

Z okna visí nanuky,
pro děvčata i pro kluky. (rampouchy


Padá peří, padá z nebe,
jak se třpytí  a jak zebe!
Kdybys na to peří dých,
roztálo by.
Je to…! (sníh)


To je jízda, jen to hvízdá!
Sjedu na nich z každé stráňky – 
jsou to…! (sáňky)

Lehká jako peříčko,
nemá ráda teplíčko.
Tančí něžně, snad i lehce,
roztát v kapku vody nechce.
Potká-li své sestřičky,
svět je bílý celičký. (sněhová vločka)


Přišel k nám bílý kůň,
zalehl nám celý dvůr. (sníh)


Když je venku sníh  a led,
když je venku fujavice,
kam se schová prstů pět?
Do huňaté……! (rukavice)

Přišel k nám host,
spravil nám most
bez sekery bez dláta,
je přec pevný dost. (mráz)


Bez barev a bez palety
na sklo kreslí krásné květy
jeden známý malíř,
nechce za to halíř. (mráz)


Neví, že se nesluší
štípat lidi do uší.
Na okna nám kreslí květy,
zasklí louže kolem nás – 
je to …! (mráz)

Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *