Zkušenosti vlastního těla

  • pozorné vnímání reakcí vlastního těla navozuje pocit uvědomění si sebe sama, na které navazují další aktivity

 

POZNÁVÁNÍ VLASTNÍHO TĚLA

  • hmatový kontakt s okolím – dotýkání a hlazení tváře, otiskování těla do sněhu či písku, otiskování dlaní,loktů či chodidel do vlhké hlíny nebo na papír
  • přepsání rytmu dechu, tepu, chůze

 

ANTROPOMETRIE

  • = výtvarné akce, které měří lidské tělo
  • obkreslená silueta těla nebo jeho stínu – siluety můžeme spojit, řadit vedle sebe, vrstvit je na sebe
  • negativní siluety – kresby na rozpažení (děti vyplňují plochu okolo vlastního těla)
    • stojí předkloněni, sedí, polehávají – vstanou-li, ze šrafur zasvítí stopa jejich těla

 

HMATOVÉ PROŽITKY

  • z doteků vyčteme podobu člověka, z kvality pleti věk, z mimiky emoce
  • navazující kresba může zdůraznit roli hmatu (roztírat hlinku prsty a modelovat obličej)

 

PROŽÍVÁNÍ ZVUKŮ

  • poslouchání zvukové kulisy, pohyb zvuků v okolí
  • zvuky lze komponovat  jako barvy a jejich vztahy zaznamenat
    • v kreslené či psané partituře se ozývá výška a hloubka hlasu, rytmus, dynamika
    • skladba pro šustění papírových sáčků, duo pro metronom a lidský hlas

 

VNÍMÁNÍ CHUTÍ  A VŮNÍ

  • hry na hádanky učí soustředit se, rozeznat různé vůně, hledat barvy – sušené houby, majoránka, tlející země, kapka kolínské, dílek mandarinky, vlhká omítka

 

PROŽÍVÁNÍ PROSTORU

  • k tomu je potřeba místo, kde se dítě cítí dobře a pozice, ve které vydrží delší dobu
  • pokud jsou podněty oslovující, zůstává stát, klečet nebo ležet
  • i fyzická aktivita (chůze) pomáhá vnímat prostor

 

PROMĚNA SAMA SEBE

  • proměna sebe sama (vzít na sebe jinou tvář, převléknout se) by nestačilo
  • je potřeba se vžít do nové podoby, srůst se s ní – změnit identitu
  • nejobvyklejší je hra s líčidly, kdy vzniká proměna tváře, či těla
    • pokud pracují děti ve dvojici, nevědí, co na jejich tváři vzniká
    • může se stát, že dítě svou novou tvář zcela odmítá a prožívá ji jako ztrátu identity
  • méně bytostně působí maska zakrývající tvář – s tím souvisí i vytváření převleků

 

METODIKA

  • je dobré uvážit kvalitu barev – mnohé děti jsou alergické na barvy a mohou jim způsobit vyrážku
    • dobré je předtím i nanést Indulonu
  • pořizování videozáznamu
    • mělo by doprovázet každou větší výtvarnou akci
    • situace je potřeba snímat zblízka, ale tak aby se děti necítily vyrušovány
    • pro prezentaci záznamů učitel sestavuje scénář, z něhož vyplývá volba a možnosti tématu, zkrácený průběh akcí a popř. návaznost na jejich předchozí či následující výtvarné aktivity

 

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – ZKUŠENOSTI VLASTNÍHO TĚLA

CHYTÁNÍ VŮNÍ

  • Námět: ulice v horkém dni, promoklý podzimní les, vůně obchodů
  • Výtvarný problém: výtvarná reakce na silný čichový podnět
  • Pojetí úkolu: vyhledávat vůně a chytat je do sáčků – po návratu do školy nad sáčkem „přivonět“, zvolit jeden z motivů a namalovat vůni místa

 

ZANECHANÁ STOPA

  • Námět: jak vzniká stopa; ruka, která hladí; záznam pohybu
  • Výtvarný problém: přepis činnosti emoce pomocí otisků rukou
  • Pojetí úkolu: různé variace otisků

 

MASKA

  • Námět: ptačí svět
  • Výtvarný problém: kontrast různých způsobů řešení
  • Pojetí úkolu: návrh a výroba kašírované masky – volba tvarů a plasticity, barevné řešení, kontrast barevných ploch a ploch vyplněné ptačím peřím

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 232-236. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *