Zimní počasí, oblékání v zimě

HRY
POHYBOVÉ

⇒ PH: Tanec vloček

  • děti se pohybují do rytmu hudby s roztaženýma rukama jako vločky
  • když se hudba vypne, dopadnou na zem – opakujeme
  • sněhové koule – při vypnutí hudby děti dělají skupinky po určitém počtu členů
  • hromada sněhu – při vypnutí jdou všichni k sobě a spadnou blízko u sebe

 

⇒ PV+PH: Na sněhové vločky

  • děti si vyrobí vločky (nápodoba práce učitelky při skládání) a nůžkami vystříhávají různé obrazce
  • svou vločku si umístí na koberec tak, aby byly rovnoměrně rozmístěné od sebe
  • obměna hry: židličkovaná, děti tancují kolem vloček za doprovodu hudby
  • vloček je o 1-2 méně než je dětí
  • vypnutí hudby, každý si najde 1 vločku a stoupne si vedle ní
  • na koho vločka nezbude, jde si sednout ke stolečku
  • postupné odebírání vloček

 

⇒ PH: Na Mrazíka

  • koho se Mrazík dotkne, ten ztuhne (=štronzo)

 

⇒ PH: Mráz a sluníčko

  • pomůcky: papírové sluníčko (popř. hudba na CD)
  • pokud děti nevidí sluníčko, jsou ztuhlé a zmrzly
  • jakmile začne sluníčko vykukovat, děti roztávají a začínají se pohybovat

 

⇒ PH: Na sluníčko a rampouchy

  • všechny děti představují rampouchy, koho se honič=sluníčko dotkne, ten roztaje (lehne si na zem, nebo odchází ke stolečku)

 

⇒ PH: Na sněhové mraky

  • trhání papírů, na povel vyhazování=sněží

 

⇒ PH: Ztratilo se oblečení

  • pomůcky: oblečení dětí
  • rozneseme bundy, čepice, rukavice po místnosti
  • vyzveme děti, aby začali hledat své oblečení
  • kdo první najde své oblečení a obleče se, vyhrává

 

⇒ PH: Sněhuláci

  • děti si nejprve vytvoří skupiny po 3
    • dítě= malá koule (stojí)
    • dítě prostřední koule (dřep)
    • dítě=největší koule (sedí)

 

⇒ PH: Maxišála

  • ze všech dětských šál svazováním vytvořit maxi dlouhou šálu

 

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Jak vzniká vločka

  • pomůcky: proužky papírů ze čtvrtky (1 dítě: 6 proužků, z toho 4 dlouhé, 8 krátkých), vytvořené předlohy vloček nakreslené fixem
  • kombinace předkládáme dětem od nejjednodušších po složitější (dva pruhy vedle sebe, kříž, vločka atd.)
  • děti sedí tak, aby dobře viděly na učitelku, ta postupně ukazuje předlohy a děti z proužků papírů skládají vyobrazený symbol

 

⇒ DH: Skládání oblečení

  • pomůcky: kalhoty, mikiny dětí
  • nejprve učitelka správně ukáže, jak skládáme dané oblečení
  • poté skládají děti a pí. uč. kontroluje jejich práci
  • kdo složil správně, donese si oblečení zpět do šatny

 

⇒ DH: Balíme se na hory

  • Odjíždíme! – každé dítě utíká po signálu d šatny si sbalit věci, donese si 3-4 kusy svého oblečení, které je nejdůležitější pro pobyt v zimě
  • Vybalujeme – je potřeba mít hodně oblečení, když něco promokne a mít o něm přehled = třídění oblečení dle druhu
    • třídění oblečení ve skupinách podle barev¨
  • Odjezd – komu se podaří najít a odnést všechny své svršky co nejrychleji zpět do šatny?

 

⇒ DH: Co začíná na hlásku Z

  • dětem ukážeme podobu písma a vyslovíme ji (Z jako zima)
  • děti si najdou jeden obrázek schovaný po třídě
  • každý řekne, na jakou hlásku začíná
  • pokud začíná na hlásku Z, umístí obrázek na tabuli a společně si slovo vytleskáme

 

⇒ DH: Největší, menší, nejmenší

  • motivace sněhulákem, který má 3 koule od největší po nejmenší
  • děti rozdělíme so skupin dle stolečků
  • každá skupina má přinést určenou věc ve třech velikostech (autíčka, pastelky, hrnečky, knížky, plyšáci, kostky, panenky) = společná kontrola

 

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Poznej svojí bačkorku

  • pomůcky: bačkorky dětí
  • skupina dětí si sundá bačkorky
  • dětem zavážeme oči a zamícháme bačkorky dětí
  • úkolem: najít své bačkorky a nasadit si je na nohu
  • cíl: sranda, čí bačkorky budeme mít na noze..:)

 

⇒ SH: Co se změnilo?

  • vybereme 2 děti
  • ty jdou za dveře, kde si mezi sebou vymění oblečení a ostatní hádají, co se změnilo

 

PÍSNIČKY

 Píseň: Rampouch

  • doprovázená hrou na rolničky, bubínek

 

Píseň: Sněhulák

  • na základě obrázků i výkladu i objasníme pojmy: krajáč mléka, kousek masa, krajíc chleba
  • V kolik hodin je snídaně? Co snídáme?
  • V kolik hodin je oběd? Co tvoří oběd? (polévka, jmenování druhých jídel sladkých i slaných)
  • V kolik hodin je večeře? Co večeříme?

⇒ Píseň: Sněží, mráz kolem běží

⇒ Píseň: Zima

 

ŘÍKANKY A BÁSNIČKY
Sněhuláček panáček

Sněhuláček panáček,

má na hlavě plecháček.

Místo očí uhlíky

a až dolů knoflíky.

Chodí, chodí bos

a má dlouhý nos.

 

Toto zebe

To je zima, toto zebe,

(stoj, ruce křížem, hladíme si paže)

když padají vločky z nebe.

(náznak prsty padání vloček)

Obléknem si rukavice,

(naznačujeme oblékání rukavic)

bundy, šály i čepice.

(ukazujeme na jednotlivé části těla)

Vyjdem mezi paneláky,

(Chůze na místě)

budem stavět sněhuláky.

(ruce naznačují obrys sněhuláka)

 

Chumelenice

První vločka, druhá, třetí

z nebe na zem právě letí.

Jedna vedle druhé sedá,

volné místo ještě hledá.

Na strom, střechu, silnici

udělají čepici.

 

Oblékání

Do tunelu jede vlak

pomaličku, tak a tak.

Kudy, kudy cestička,

už je venku pěstička.

 

Čepice

Čepice mi hodně sluší,

schovává mi obě uši.

K čepici mám rukavice,

kdyby přišla fujavice.

 

Potkal mrazík metelici

Potkal mrazík metelici,

do tance se dali,

náruč peří nad vesnicí

přitom rozsypali.

 

Padá peří po peříčku,

už jich závěj leží,

Jeník volá na Aničku:

„Zima je tu! Sněží!“

 

Na saních

Na kopci se třpytí sníh,

děti jezdí na saních.

Tváře mají červené,

nos i uši studené.

Nikomu to nevadí,

dál ve sněhu dovádí.


⇒ Hádanky na zimní oblečení + zimní počasí

 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

 

⇒ RV: Proč se sněhulákovi líbí zima? Co se v zimě děje se sluníčkem?

  • reakce na pohádku: Krtek a sněhulák z knihy ROK S KRTKEM

 

⇒ RV: Jak se oblékáme v jednotlivých ročních obdobích?

  • učitelka říká: „Nosíme v zimě…..“
  • říkáme jednotlivá oblečení (šála, sluneční brýle, čepici, svetr, sandály)
  • děti odpovídají: ANO, NE

 

⇒ RV: Změny v počasí

  • jak vzniká sníh, rampouch, led, mráz

 

⇒ RV: Co se děje po celý rok

  • děti sedí v kruhu, učitelka je v jeho vnitřku a v ruce drží míč
  • postupně dětem hází míč a vyslovuje roční období, děti mají říct charakteristiku, co se v dané období děje, co děláme apod.
    • jaro: přílet ptáků, mláďata, vše se zelená, květiny, brouci, Velikonoce
    • léto: teplo, koupeme se, prázdniny, jahody, třešně
    • podzim: padá listí, pouštíme draky, šípek, žaludy, ochlazuje se, jablka
    • zima: padá sníh, mrzne, stavíme sněhuláky, bobujeme, mráz, čepice

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

 ⇒ PL: Sněhulák – pracovní list ZDE

  • vykreslení, vystřižení obrázku a jeho složení

 

⇒ PL: Rukavice – pracovní list ZDE

– lomené čáry a odstředivé kruhy

 

⇒ PL: Šály

  • dokreslování lomených, přímých čar a kruhů
  • dodržování pravidelného opakování prvků

 

⇒ PL: Tři kamarádi – pracovní list ZDE

  • pojmenování geometrických tvarů (kruh, čtverec, trojúhelník)
  • dokreslování geometrických tvarů a čar, vybarvení obrázku

 

⇒ PL: Rukavičky sestřičky – pracovní list ZDE

  • tvořit shodné dvojice, pojmenovat tvary a jejich počet
  • v krabici se rukavičky pomíchaly, spojení rukavic šňůrkou (=linkou) a totožné vybarvení páru rukavic

 

⇒ PL: Co k sobě patří? – pracovní list ZDE

  • Co patří k sobě? Ke každému obrázku v rámečku přiřadit 3 obrázky
  • hledání věci spadající do stejné kategorie
    • rukavice: čepice, šála, kombinéza, sáňky: lyže, brusle, boby, krmítko: ptáci, zrní, krmelec: jelen, srna, seno

 

⇒ PV: Sněhulák jinak

  • vyrobíme si sněhuláky z obručí, PET víček, toaletních ruliček, stavebnic na koberci
  • kolektivní práce dětí

 

⇒ PV: Rampouch ze špejle a vaty

  • pomůcky: vata, lepidlo Herkules, špejle
  • po menších kouskách postupně lepíme na špejli vatu

 

⇒ Grafomotorika: Sněhulák 

  • začínáme od největšího po nejmenší
  • v závěru dokreslíme detaily (obličej, knoflíky, hrnec, koště do ruky)
  • práce na tmavém papíře bílou pastelkou
  • možnost pozadí dotvořit sněhovými vločkami (obtisky prstů)

 

⇒ : Sněhuláci ze slaného těsta

  • pomůcky: slané těsto (sůl, hladká mouka, voda), hřebíček, klacíky

 

⇒ VV: Muchláž – Sněhuláci

  • pomůcky: 2 x 3 kruhy o různých velikostech, 12 x malé černé kruhy (na oči, knoflíky), 2 x červený nos z papíru=mrkvička, kancelářský papír, černý fix, lepidlo, oblečení
  • učitelka slepí 3 velké kruhy a přilepí ruce (ovály)
  • děti sněhulákovi nalepí oči a knoflíky
  • poté trhají papír, muchlají do kuliček a lepí libovolně na sněhuláka

 

⇒ VV: Společná kresba sněhuláka

  • děti po jednom chodí k tabuli a kreslí dle pokynů učitelky
    • nakresli největší kouli, menší kouli, oči, ústa z uhlíků, vločky, hrnec apod.

 

⇒ Maňásek: Paní Zima

  • z 2 trubek, které na kříž spojíme, vytvoříme tělo maňáska
  • hlava: spojením a slepením 2 kruhů z tvrdého papíru
  • látka=roucho, pomalujeme vločkami
  • vlasy z vlny

 

⇒ VV: Sněhové vločky modelování ze sádry, frotáž vytvořených vloček z proužků ze střídaného papíru

⇒ VV: Chumelení – rytí do klovatiny

⇒ VV: Uhlový sněhulák – otisk z uhlového papíru

⇒ VV: Sněhový závoj zimy – odkrývací rezerváž

⇒ VV: Jak mráz maluje na okna – zapouštění soli, foukání brčkem, práce s papírem


2 komentáře u „Zimní počasí, oblékání v zimě“

  1. Opět jsem načerpala nápady,píšu si je a píšu.Např.Sněhuláci,To to zebe,Co se změnilo….i když mám taky fůru svých her.Moc díky,jste tvořivá a nápaditá učitelka,Ode mě si kolagyně taky berou nápady,baví mě hledat furt něco nového,ale klasika ,co znám už od mých začátků převládá.Díky.

    1. Jsem moc ráda, že čerpáte inspiraci na mých stránkách-přesně z toho důvodu jsou vytvořeny. :) Někdy mě mrzí, že nemám tolik volného času, abych všechny nové hry mohla ihned připsat do jednotlivých týdenních plánů. Až se najde volná chvíle, pokusím se zase pár týdenních plánů více rozšířit o nové nápady. Děkuji za zpětnou vazbu :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *