ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ Seznámení s dopravními značkami

  • pomůcky: obrázky dopravních značek
  • obeznámení se základními dopravními značkami (stop, přechod pro chodce, stezka pro cyklisty, zatáčka, nebezpečné klesání,stoupání, křižovatka, přikázaný směr jízdy, děti, zákaz odbočené vpravo,zákaz zastavení..)
  • možnost vytvořit dráhu s dopravními značkami, či využít dopravní hřiště

 

⇒ Popisování děje

  • pomůcky: obrázky různých událostí-níže příklad
  • skupina popisuje,co vidí na obrázku
  • učitelka se je snaží vhodnými otázkami navést na popsání situace
    • kdo je na obrázku, vybavení, oblečení, jakou situaci řeší, jaké mají číslo pro přivolání, jmenuj další situace, při kterých voláme hasiče, záchranku,..
záchranka hasiči

⇒ KK: Co dělá policajt?

  • hovoříme o: oblečení, vybavení, jeho náplni práce

 

HÁDANKY – Záchranná vozidla

Proč za zvuků houkačkydoktor klopí zatáčky?Život visí na nitcenemocnému v _ _ _ _ _ _ _. (sanitce) Velké auto s houkačkou,žebříkem a stříkačkou k ohni rychle přifrčí,v něm odvážní _ _ _ _ _ _. (hasiči) Na slunci i ve stínuvždy po stopách zločinu.Zločinec se těžko skryjepřed auťákem _ _ _ _ _ _ _. (policie)

 

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Zloději, policajti jedou

  • obměna hry: Rybičky rybáři jedou

 

⇒ PH: Řidiči a semafor

  • pomůcky: 3 barevné papíry,kartičky (červená, oranžová, zelená), obruče
  • učitelka = semafor a zároveň policista
  • ostatní děti mají obruče (=volant) a jezdí po prostoru
  • stále ale musí sledovat semafor – pokud učitelka drží nad hlavou zelený papírek,děti mohou jet,poté následuje oranžový-pozor a červený, kdy děti musí zastavit
  • pokud si dítě delší dobu nevšímá a stále na červenou jede, dostane napomenutí a po druhé je vyřazen ze hry
  • obměna: děti reagují rychlostí jízdy na zvuk píšťalky. Pokud píšťalka zní tiše-pomalá jízda, se zvyšujícím se zvukem stoupá i rychlost

 

⇒ PH: Nejdelší hadice

  • pomůcky: různé provázky, vlny,..
  • motivace: Rychlost hasičů je u požáru nejdůležitější. Důležité je, jak rychle dokáží smontovat hadice, aby mohli začít hasit.
  • děti mají na lavici různé provázky, jejich úkolem je se pokusit je spojit pomocí uzlů-čím delší hadice,tím blíž dosáhne k požáru

 

⇒ PH: Tísňová čísla

  • pomůcky: obrázky tísňových čísel
  • nejprve si objasníme čísla na základě názorných obrázků 8-pouta=policie, 0-hadice=hasiči, 5-vozíček=záchranka
  • pro každé číslo si domluvíme konkrétní pohyb, např.
    • 8 – ruce za záda k sobě (máme ruce v poutech)
    • 0 – ve vzduchu  kreslíme kruh, můžeme i houkat
    • 5 – jdeme do dřepu (jako když sedíme na židli,vozíčku)
  • děti se volně pohybují v prostoru, při zvednutí libovolné karty reagují smluveným pohybem
záchranný systém 158 záchranný systém 150 záchranný systém 155
SMYSLOVÉ

⇒ SH: Uhodnutí bot

  • pomůcky: dětské bačkorky
  • děti sedí v řadě vedle sebe
  • vždy vybereme cca 5 dětí, které vystoupí z řady sednou si o kousek jinam než zbývající děti = oloupení
  • dále určíme jedno dítě = policajt, které se na chvíli půjde schovat (předtím si dobře prohlédne bačkory 5 dětí sedící mimo řadu)
  • pí.uč. se stane zlodějem, který 5 dětem „ukradne“ bačkorky, dá je na hromadu a zamíchá
  • poté pozveme pana policajta, aby zloděje chytl a jeho lup odevzdal zpět dětem
  • úkolem policajta je správně přiřadit bačkorky dětem
  • až když policajt rozdá bačkory, zeptáme se dětí, zda je přiřadil správně

 

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Volání na tísňové linky

  • pomůcky: telefon (nefunkční), čísla tísňových linek, obrázky se situacemi událostí
  • starší děti:
    • žák nebo skupina mají dle situací znázorněných na obrázku určit, zda je vhodné využít linku tísňového volání a zvolit správné číslo
    • následuje simulované volání na TL, kdy ověřujeme zásady správného volání
  • nejmenší děti:
    • zaměřujeme se na procvičování jednoho čísla
    • jeden žák-raněný (sám si vymyslí,co se mu stalo) druhý-přivolává telefonicky pomoc, učitelka=operátor
    • dbáme na sdělení informací při volání:
      • kdo volá (jméno,příjmení)
      • co se stalo
      • kde se to stalo

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ VV: Oheň podrobnosti k námětu ZDE

ohen1 ohen2

 

⇒ Omalovánky: Hasičské auto

hasičské auto

⇒ Omalovánky: PolicajtZDE

 

PÍSNIČKY

⇒ Hasičská (Míša Růžičková)


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *