Volně žijící zvířata

ZAJÍC

⇒ DH: Na slabiky

  • pomůcky: obrázky volně žijících zvířat, papírky s tečkami (viz obr.)
  • každé dítě si vybere 1 kartu – obrázek s volně žijícím zvířetem
  • utvoříme kruh
  • každé dítě postupně řekne název zvířete, vytleská ho a poté vytleskáme společně
  • po třídě máme rozmístěné papíry s tečkami
  • úkol: položit a postavit se k tomu počtu, podle toho kolik slabik má název zvířete
  • nejdříve zopakujeme, zda děti poznají počet (ukazujeme karty a děti říkají číslo)
  • pomoc: „Řekni si polohlasně znovu název zvířete, vytleskej-kolikrát si tleskl? K tomu číslu jdi.“
  • ukázka na některých žácích

slabiky

 

⇒ Hádanka: Zajíc

Dlouhé uši. Hopky, hopky.

Jetelíček.

ŇAM, ŇAM, ŇAM.

A bobek. Kdo je to?

 

⇒ Říkanka: Zajíc

My jsme malí ušáci, (uši-vztyčíme ukazováčky a přiložíme je těsně k hlavě)

nemáme nic na práci. (kroutíme hlavou z L do P)

Trénujeme běh a skoky, (náznak běhu a skoku)

přes potoky, přes pařezy.

Učíme se kotouly, (rukama náznak motání)

nekoukáme na bouli. (dlaň položíme na čelo)


⇒ PH: Zajíci

  • zvolíme 3 děti=zajíci, sedí na bobku a pomocí ukazováčků představují uši
  • ostatní děti jsou na opačné straně herny
  • děti: „Zajíčku v lesíčku copak děláš?“
  • zajíci: „Chodím na travičku, tady mě máš.“
  • po odříkání říkanky zajíci skoky skáčou až k dětem
  • když už jsou blízko, rozběhnou se děti na opačnou stranu
  • výměna zajíců (rozvoj skoků)

 

⇒ Kresba zajíčka

  • nejdříve učitelka odříkává říkanku a současně kreslí zajíčka.

Koulím, koulím kuličku,    

pak k ní přidám čepičku

dole malou kuličku.

 A počkám chviličku.

Co ti chybí, neposlucho?

Jedno ucho, druhé ucho.

Zajíc sedí v trávě

asi snídá právě.

zajíc kresba

⇒ HPH: zajíček v své jamce

  • pomůcky: čepička zajíčka
  • zajíček sedí na bobečku uprostřed kruhu a zakrývá si oči
  • ostatní děti chodí v kruhu, drží se za ruce a zpívají: „Zajíček v své jamce sedí sám, sedí sám. Ubožáčku co se ti, že nemůžeš skákati. Chutě skoč a vyskoč, na koho chceš.“
  • na poslední slovo se zastavíme a zajíček vyskočí na jednoho z dětí=výměna rolí

 

⇒ Tangram: Zajíc

 tangram zajíc

 ⇒ PH: Na myslivce a zajíce

  • pomůcky: malý pěnový míček, lano
  • nejprve učitelka=myslivec, poté již volíme vždy zasažené dítě míčkem myslivce
  • zajíci chtějí pro mrkvičku, ale mezi nimi a zahradou stojí myslivec
  • zajíci se snaží přeběhnout přes myslivce
  • koho myslivec střelí=hodí na něj míček a ten se ho dotkne, stává se myslivcem

 

⇒ KK: Proč je zajíc hnědý?

  • zasvěcení dětí do mimikrů zvířat
  • všímání si i zbarvení našich jiných volně žijících zvířat

 

MYŠI

⇒ RV: O myším světě

  • na základě obrázku si popíšeme myš – ocásek, tělo, hlava, oči, čumák, vousy
  • sledujeme velikost tlapek, barvu srsti
  • polemika: Co si lidé myslí o myších? Mají je rádi? Proč ne? Co dělají lidem špatného?
  • z pohledu myší: „Proč vyhledávají bydlení u lidí-co mají u nich rádi, proč je rádi nemají? Koho se myška bojí kromě lidí?“

 

⇒ PH: Myšičko myš

  • pomůcky: čepička myšky a kocoura
  • děti utvoří kruh – uvnitř= myš, vně kruhu=kocourek
  • „Myšičko, myš, pojď ke mně blíž.“–„Nepůjdu kocourku, nebo mě sníš.“
  • začátek honičky-myška oběhne kruh a musí se vrátit stejnou dírou zpět=domeček
 

Říkanka: Všechny myšky z hnízda

Všechny myšky z hnízda,

 bude velká jízda.

Připravte si síly,

kutálíme sýry.

Pod tou mřížkou u mlékárny

bude velký rej, HEJ!   

Říkanka s pohybem: Vařila myšička kašičku

Vařila myšička kašičku

 na zeleném rendlíčku.

To mu dala, tomu víc,

 tomu málo, tomu nic.

A na toho maličkého se nedostalo a ten utíkal do komůrečky a tam se schoval.

Hádanka (myš)

Malá je a stále piští,

vyzná se i na smetišti.

V díře ve zdi má svou skrýš.

Kdopak je to?  Přece _ _ _.

 


⇒ VV: Myší svět – podrobnosti k námětu ZDE

Myší svět (5) Myší svět

⇒ Další návrhy:

  • poznávání zvířátek dle tlapek (jelen, zajíc, liška, veverka, jezevec)

 


1 komentář u „Volně žijící zvířata“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *