Vítáme Vás v MŠ-jména dětí

HRY

Pohybové

⇒ PH: Jak se jmenuješ?

  • pomůcky: míč
  • děti sedí v kruhu
  • učitelka sedí uprostřed a kutálí míč jednotlivým dětem a říká jejich jména
  • těžší varianta: dítě jmenuje toho, komu míč kutálí

 

⇒ PH: Na jména

  • pomůcky: bubínek
  • děti běhají po herně
  • následně se ozve bubínek (štronzo) a jméno dítěte
  • děti, které uslyší své jméno, udělají DŘEP

 

⇒ PH+SH: Kdo se schovává pod látkou?

  • děti běhají po třídě, na předem domluvený signál (zvoneček, triangl) se choulí do klubíčka, zabalí i hlavu
  • učitelka prochází mezi dětmi a jednoho z nich přikryje látkou
  • děti se probudí a hádají, kdo je pod látkou schovaný

 

⇒ PH: Plyšáci na útěku

  • hra odhalí charakter dětí
  • děti si posílají v kruhu 2 plyšáky (predátor a oběť)
  • hra začíná, kdy jsou plyšáci nejdál od sebe
  • posílají si plyšáky co nejrychleji tak, aby predátor svou oběť nechytil
Smyslové

⇒ SH: Na spící broučky

  • motivace: „Na podzim se už broučci chystají odpočívat, my je zkusíme probudit.“
  • děti se rozmístí po prostoru a lehnou si (spí)
  • učitelka je probouzí pohlazením a otázkou: „Broučku, jak se jmenuješ?“
  • hra pokračuje stejně
  • děti se řadí za učitelku a opakují s ní otázku

 

⇒ SH: Na mňoukavou kočičku

  • děti sedí v kruhu
  • „Všichni jsme koťátka a už umíme mňoukat.“
  • jedno dítě-koťátko stojí uprostřed kruhu a má oči zavázané šátkem
  • učitelka určí jedno dítě z kruhu, aby zamňoukalo
  • dítě uprostřed hádá, kdo mňoukal

 

⇒ SH: Uhádni, co je v pytli za hračku

  • všechny hračky (panenka, kostka, fixa, autíčko, nůžky…) vložíme do pytle
  • vybrané dítě zavře oči, strčí ruku do pytle a jednu z věcí ohmatá a pokouší se odhadnout, co drží v ruce
  • po vyslovení odhadu hračku vyjmou a ověří si, zda měly/neměly pravdu

 

⇒ SH: Za oponou

  • děti sedí jako v divadle, učitelka drží deku jako oponu
  • 2 děti odejdou za dveře
  • učitelka schová jedno dítě za oponou
  • učitelka strhne oponu k zemi
  • vyhrává ze dvou dětí ten, kdo dřív řekne jméno schovaného dítěte za oponou
  • obměna:
    • 2 družstva sedí proti sobě v řadě, mezi nimi je deka
    • učitelka mlčky vybere 1 dítě z každého družstva a ti si sednou blíže k dece
    • jakmile ji uč. pustí k zemi, ti 2 musí vykřiknout jméno toho druhého
Didaktické

⇒ DH: Povídání se zrcadlem

  • děti sedí v kruhu a podávají si zrcadlo
  • každý se podívá na sebe do zrcadla a popisuje se
  • např.: „Jsem Honzík, mám hnědé vlasy, rád cvičím, kreslím a chtěl bych si najít kamaráda.“

 

⇒ DH: Kutálení míčem

  • děti sedí v kruhu, učitelka pošle kutálením míč ke každému dítěti
  • dítě, ke kterému se dokutálí, poděkuje a řekne, jak se jmenuje
  • po skončení opět posílá míč učitelce a ta ho opět pošle někomu jinému
  • na paměť: učitelka pošle míč dítěti a přesvědčíme se, zda si ostatní pamatují jeho jméno
  • obměna:
    • učitelka pošle míč dítěti a tomu položí otázku
    • dítě odpoví a pošle míč někomu jinému
    • otázky: Kdo všechno patří do tvé rodiny? Máš doma nějaké zvířátko? Jakou barvu máš nejraději? Co si měl dnes k snídani?

 

⇒ DH s říkankou: Deštník

  • děti sedí v kruhu a uprostřed kruhu udělají místo pro roztažený deštník
  • jedno z dětí si vleze pod deštník a ostatní si dvěma prsty jedné ruky ťukají do dlaně ruky druhé
  • říkáme u toho říkanku: Ťukám, ťukám prstíkem-kdo je pod tím deštníkem? Sedí pod ním holčička (chlapeček), jmenuje se Anička (Vojtíšek).“
  • postupně se vystřídají všechny děti

 

⇒ DH: Já jsem Hanka a nejsem ježek

  • kruhová hra s ozvěnou: JÁ jsem a nejsem + TY jsi a nejsi…
  • děti se sólově představí jménem a hned doplní, kdo nejsou a předvedou
  • ostatní jsou ozvěna a zopakují se slovem: TY jsi Hanka a nejsi krokodýl.
  • obměna: Já jsem Hanka a umím tohle, ozvěna

 

⇒ DH: Hra s monogramem

  • Š. – hýčkání štěňátek
  • (uvědomit si první hlásky ve svém jménu, umět vymyslet slova začínající na stejnou hlásku)

 

⇒ DH: Upevňování jmen dětí

  • děti sedí u stolečků na svých místech
  • učitelka: „Kubo, pohlaď Honzíka.“ – Kuba se zvedne a dojde pohladit všechny Honzíky

 

⇒ DH: Porovnávání: Koho je více?

  • pomůcky: stejně velké kostky
  • „Je ve třídě více kluků nebo holek?“
  • rozdělení dětí dle pohlaví
  • každý si vezme jednu kostku – stavení komínu=porovnávání

 

⇒ DH: Kde je má značka?

  • pomůcky: obrázky se značkami dětí
  • děti sedí v kruhu, uprostřed jsou viditelně umístěny značky dětí
  • děti si v kruhu posílají figurku sluníčka a na pokyn učitelky „Sluníčko, stůj“ dítě, kterému sluníčko zůstane, najde svoji značku uprostřed kruhu, pojmenuje ji a nechá si ji
  • vybrání všech značek

 

⇒ DH: Flaška

  • pomůcky: plastová lahev
  • vybrané dítě zatočí flaškou, na koho flaška ukáže svým hrdlem, tak dítě, které točilo lahví, musí říct jeho jméno (+ např. ho dojít pohladit)
  • pokud se nesplete, pokračuje ten, na koho flaška ukázala
  • pokud se splete, pokračuje s točením, dokud neuhodne jméno dítěte, na které hrdlo lahve ukázalo

 

⇒ DH: Na kolečko

  • učitelka (= kočička Mína) říká říkadlo:

Půjdem s Mínou dokola,

dej pozor, koho zavolá!

Málo nás, málo nás,

pojď, Barborko, mezi nás.

  • učitelka postupně vyjmenuje všechny děti, které se zapojí do kruhu (chůze v kruhu podle rytmu říkadla)
  • když děti hra baví, můžeme pokračovat:

Šli jsme s Mínou dokola,

dej pozor, koho odvolá!

Hodně nás, hodně nás,

jdi teď, Péťo, pryč od nás.

 

⇒ DH: Kočička a klubíčko (upevňování jmen dětí)

  • „Zahrajeme si s klubíčkem jako koťátko.“
  • děti sedí v kruhu a kutálí si klubíčkem vlny
  • první kutálí učitelka a drží začátek klubíčka
  • každé dítě, které dostane klubíčko, chytí jeho část (může se jej omotat kolem dlaně) a po celou dobu ho drží
  • děti posílají klubíčko a říkají: „Já jsem malé koťátko, co má rádo klubíčko a jmenuji se… (a posílám ho…)“ – řekne jméno kamaráda, kterému klubíčko pošle

 

PRACOVNÍ LISTY

⇒ PL: Kam patří kostky na hraní? – ke stažení ZDE

  • třídění geometrických tvarů do správných krabic se stejným tvarem + počty
  • vybarvení stejných tvarů stejnou barvou, spočítání jejich počtu a zapsání pomocí puntíků na krabici, kam tvary patří

 

⇒ PL: Najdi desky s výkresy – ke stažení ZDE

  • přiřazování dvou stejných symbolů (značek), vybarvení shodných symbolů stejnými barvami

 

⇒ PL: Najdi a spočítej: Školka (2 odlišné pracovní listy) – ke stažení ZDE

  • hledání a vybarvení konkrétních věcí, počítání předmětů

 

⇒ PL: Židličky u stolků ke stažení ZDE

  • porovnávání počtu a velikosti: nejvíce x nejméně, malé x velké
  • Je ve třídě víc malých nebo velkých židliček? U kterého stolku je židliček nejvíce? A kde je jich méně/nejméně? Je jich někde stejně?

 

⇒ PL: Třída ve školce (více x méně, kolik) ke stažení ZDE

  • Kolik je na obrázku holčiček/kluků? Koho je méně? Má pruhované tričko víc kluků? Je tady víc autíček, nebo panenek? Má více dětí tmavé, nebo světlé vlasy? Spočítej to. Najdeš na obrázku jeden nesmysl?

 

⇒ PL: Psaní velkého tiskacího písmene U – ke stažení ZDE

  • U jako ústa, úsměv
  • obtahování úst na nakresleném obličeji, následně obtahování a vlastní psaní písmene

 

⇒ VV: Kamarád

⇒ VV: Školka

PÍSNIČKY

⇒ HV: Do školky (Marie Kružíková)

  • slušné chování

 

⇒ HV: Nálada mezi kamarády

  • píseň doprovázená pohybem (na melodii písně: Chodím po Brodwai)

 

⇒ HV: Tlesky, plesky

  • koordinace pohybů rukou, nohou a těla
  • nejprve doprovázení odlišných pohybů na každou sloku, následně slučování pohybů

 

⇒ HV: Ahoj, ahoj, tak jsme se tu sešli

Ahoj, ahoj, tak jsme se tu sešli,

ahoj, ahoj, JÁ i TY jsme tu…

Ahoj, ahoj, tak jsme se tu sešli,

ahoj, ahoj, tak jsme všichni tu…

Taky Hanka, taky Pepa, atd…+ opakování písničky Ahoj, ahoj, tak jsme všichni tu…

 

ŘÍKANKY A BÁSNIČKY

RITUÁL PŘIVÍTÁNÍ: DOBRÝ DEN

  • Dobrý den, dobrý den,
  • pojďte všechny děti sem.
  • Dobrý den, dobrý den,
  • ať je krásný celý den!
  • Kdo je z dětí dneska tady,
  • zazpívá si s chutí s námi.
  • Dobrý den, dobrý den,
  • ať je krásný celý den!
  • Dobrý den Slunce, (oběma rukama uděláme kolečko)
  • dobrý den nebe, (vzpažíme do V)
  • dobrý den země, (ruce položíme na zem)
  • dobrý den kameny,(naznačíme kameny na zemi)
  • rostliny a stromy,(spojíme ruce a zespoda vyroste rostlinka)
  • dobrý den zvířátka ušatý,(rukama naznačíme uši)
  • beránci rohatí(naznačíme růžky)
  • a ptáci, co v povětří létáte(křídla)
  • a rybky, co ve vodách plavete(plaveme)
  • a děláte malé vlny a velké vlny! (kreslíme ve vzduchu malé, velké vlny)
  • Dobrý den ty, dobrý den já,(ukazujeme na děti, na sebe)
  • A kdo tady s námi není,
  • tomu pošleme pozdravení.(zamáváme)
  • Dobrý den, dobrý den,
  • ať je krásný celý den!

 

  • PACI, PACI, PACIČKY
  • Paci, paci, pacičky, (tleskáme)
  • my jsme správné dětičky. (dupeme)
  • Ať jsme kluci nebo holky, (úklon na jednu a druhou stranu)
  • chodíme do stejné školky. (ruce před tělem tvoří kruh)
  • Naše škola malá je, (ruce znázorňují domeček)
  • mateřská se jmenuje.
  • Rádi do ní chodíme,(kýváme hlavou ANO)
  • za ruce se vodíme.(chytneme se za ruce)
  • Hrajeme si, cvičíme, (ruce v bok, točíme se na jednu stranu)
  • zpíváme a kreslíme. (točíme se na druhou stranu)
  • Všichni se tu rádi máme,(pohladíme kamaráda)
  • protože se dobře známe.(tleskáme)

BROUČEK

  • Malý brouček spinkal v trávě,(dřep; děláme, že spíme)
  • probudil se dneska právě. (stoj, vytáhnout se za rukama)
  • Protáhl si nožičky,
  • hlavičku a ručičky.
  • Na nohy vzal bačkůrky (v předklonu chytit za palečky na nohou)
  • a utíkal do školky.(běh na místě)
  • Tak je tady všechny máme (děti se sbíhají k učitelce)
  • a hezky se přivítáme.(zavoláme AHOJ)

 

ŠKOLKY ČAS

  • Po prázdninách zas (chůze na místě)
  • nastal školky čas. (stoj, tleskáme)
  • Hodně jsme se těšili,(ruce naznačují hodně)
  • dlouho jsme tam nebyli.(ruce i hlava ukazuje NE)
  • Ve školce se učíme,(točíme se na jednu stranu)
  • hrajeme si, cvičíme,(točíme se na druhou stranu)
  • zpíváme si pro radost,(poskoky snožmo)
  • kamarádů máme dost.(obejmeme kamaráda)

 

DOBRÝ DEN

  • Dobrý den, dobrý den, (ukláníme se)
  • dneska máme krásný den. (ruce nad hlavu do V)
  • Ručičky jsou na tleskání (tleskáme)
  • a nožičky na dupání. (dupeme)
  • Dobrý den, dobrý den, (ukláníme se)
  • dneska zlobit nebudem. (kroutíme hlavou-ne)

 

KAMARÁD, KAMARÁD

  • Kamarád, kamarád,(naznačit srdce)
  • to je ten,(ukázat prstem na děti)
  • kdo mě má rád.(dát si dlaně na srdce)
  • Pomůže mi, poradí,
  • po vláskách mě pohladí.(pohladit své sousedy po vlásech)
  • Kamarád, kamarád,
  • to je ten, koho mám rád.
  • Pomůžu mu, poradím,
  • po zádech ho pohladím.(pohladit své sousedy po zádech)
  • Všichni jsme tu kamarádi,(chytit své 2 sousedy)
  • protože se máme rádi. 

ZTIŠOVACÍ

  • Kuře zobe: zob, zob, zob,
  • vrabec skáče: hop, hop, hop,
  • datel ťuká-ťuk, ťuk, ťuk-
  • a už tiše- ani muk.

 

TŘESKY PLESKY

  • Týnom tánom taliánom,
  • dobrý den a dobré ráno.
  • Týnom tánom třesky plesky,
  • ať je nám tu spolu hezky (bylo nám..)

 

POŠTOLKA POŠKOLKA

  • Šla poštolka do školy,
  • co tam chodí poštolky.
  • Měla čistý zobáček,
  • peří jako obláček.
  • Sotva vyšla ze vrátek,
  • zmazala si kabátek.
  • Natáhla se do bláta,
  • zmáchala si kaťata.
  • Proháněla slepice,
  • poztrácela střevíce.
  • Potom přišla do školky,
  • zlobila tam poštolky,
  • pobrala jim oříšky,
  • čmárala jim do knížky.
  • Až si řekly poštolky:
  • „Holky, žádné okolky!“
  • Chytli ji za peří,
  • vystrčily ze dveří.
  • Naplácaly poštolce,
  • nechali jí po školce.
  • Do školky šla poštolka-
  • ze školky šla poškolka.

 

ENDELE BENDELE

  • Endele bendele,(dlaň přetočíme nahoru+druhá totéž)
  • tak i tak,(dlaň přetočíme dolů+druhá totéž)
  • budeme si spolu hrát.(pochod)
  • Na honičky, na pohádky,(běh na místě, motáme ruce)
  •  poletíme tam a zpátky.(motáme ruce do předklonu a zpět)
  • Chytíme se dohromady,
  • máme tu své kamarády.(v kruhu chytit za ruce)
  • Už to jede, už to jede…STÁT! (běh na místě, zrychlování, stop)
  • Není kam se hnát!
  • Endele bendele, třesky, plesky,
  • aby nám tu bylo hezky!


ROZUMOVÁ VÝCHOVA
 

⇒ RV: Pravidla chování

  • Jsme kamarádi, nekřičíme, neubližujeme si, neběháme ve třídě, pomáháme si, mluvíme slušně, poprosíme, poděkujeme…
  • rozebrat jednotlivá pravidla
  • vyvěšení obrázků/textu správného chování na viditelné místo ve třídě

 

⇒ Diskuse: Hračky

  • Jak se jmenuje obchod, kde prodávají hračky?
  • S čím si hraješ? Která hračka je tvoje nejoblíbenější a proč?
  • S čím si hraje tvůj nejlepší kamarád?

 

⇒ RV: Tvoříme zdrobněliny a slova zveličená

  • Malý míč je míček. Malý stůl je…
  • Velká kostička je kostka. Velká židlička je…

 

⇒ RV: Věci ze školky

  • ukazujeme, či přesně popíšeme, kde danou věc najdeme (orientace v prostoru)
  • Kde sedí paní učitelka? Kde sedí děti? Kde jsou lehátka? Co visí na zdi na zdi nad lehátky? Jaké hračky najdeme u dveří/pod knihovnou?
  • Kam patří doktor/ auta/lego/puzzle/knížky/papírové odstřižky/podložky/prostírání/ posmrkané kapesníky, bačkorky?

 

POHÁDKY

 DVD: Mach a Šebestová: Vzorné chování

 ⇒ Poslech MP3: Hurvínkova abeceda slušného chování (1h 11min)

  • poslech při odpočinku, či po částech v době řízené činnosti

 

⇒ Pohádka s dramatizací: O panence, která smutně plakala

  • cíl: začít si více vážit hraček, starat se o ně
  • nejprve přehraje učitelka divadlo dětem (maňásek pejska, kočičky, plyšák medvídka, panenka, mobilní telefon a další drobné libovolné hračky
  • učitelka je za oponou

 

⇒ O našich značkách

  • v komunikativním kruhu učitelka vypráví příběh, do kterého zapojí značky dětí
  • když dítě uslyší svou značku, řekne: „zde, tady“
  • reakce na slovo


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *