Vesmír

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒KK: Co je vesmír?

  • pomůcky: hvězdička, žluté hvězdičky za odměnu
  • děti sedí v kruhu, či na židličkách v řadě a podávají si hvězdičku
  • každý řekne, co si pod slovem „Vesmír“ představí, co tam patří,.
  • kdo neví, nebo nechce nic říct, předá hvězdičku dál
  • kdo řekne něco o vesmíru, co je pravdivé a ještě jsme neslyšeli, dostane hvězdu
  • (zaznělo: Mars, Venuše, kometa, planety, Země, hvězdy, nebe,.)

 

⇒Výklad: Sluneční soustava

  • pomůcky: notebook, připravená prezentace v PowerPointu, encyklopedie
  • učitelka zaujme místo, aby všechny děti viděly na prezentaci
  • první stránka ukazuje celou naši sluneční soustavu, objasníme, že na planetách, které jsou nejblíže Slunci, je teplo, a čím jsou dál, je chladněji
  • následně prezentujeme jednotlivé planety, pojmenováváme je, všímáme si barevnosti
  • pojmy, které si děti osvojí:
  • všechny hvězdy jsou vzdálená Slunce
  • naše nejbližší hvězda se nazývá Slunce
  • pouze na naší planetě existuje život
  • Měsíc nesvítí, odráží se od něj svit Slunce
  • po prezentaci si ještě ukážeme obrázky z encyklopedie, na základě nichž můžeme porovnat rozdílné zobrazení

 

⇒Demonstrace: Otáčení Měsíce kolem Země

  • pomůcky: malý míček obarvený na černo-bílo (poloviny), větší míč
  • vysvětlení, že měsíček je naše přirozená družice, která se otáčí s námi okolo Země
  • nikdy nevidíme jeho druhou stranu (černá str. míčku)
  • názorná demonstrace s míčky
  • následně si děti najdou dvojice, chytí se za obě ruce a rozdělí si role (Z-M)
  • Země stojí na místě a otáčí se na patách, Měsíc se stále dívá do očí Země a pohybuje se s ní, ale musí zvládnout více kroků

 

⇒Pohádky: Rákosníček a hvězdy

  • pomůcky: pohádky na DVD – o Mléčné dráze, o Polárce, o Velkém voze, o váhách
  • děti shlédnou pohádky
  • následně dětem klademe otázky z pohádky – za správnou odpověď děti získávají opět hvězdičky
  • např.:
  • Nakresli nám souhvězdí vah.
  • Jak jinak říkáme Polárce? (severka)
  • Zasloužil si Rákosníček hvězdu? Proč ne? Co měl za úkol?

 

⇒KK: Co je souhvězdí?

  • objasnění, že se jedná o skupinu hvězd, které jsou blízko sebe a pokud bychom je spojili čárami, vzniknou nám různé obrázky
  • ukázka nejznámějších souhvězdí: Velký vůz, Orion, váhy

 

⇒Závěrečné opakování – otázky

  • Jak se jmenuje planeta, co má okolo sebe prstenec?
  • Na jaké planetě žijí lidé?
  • Jak se jmenuje nejbližší hvězda?
  • Čím jsou planety dál od sluníčka, tím je tam větší?
  • Jak se jinak říká Polárce? Venuši?
  • Jmenuj některá souhvězdí.
  • Má vesmír konec?
  • Čím létáme do vesmíru?
  • Jak se říká lide, co létají do vesmíru?
  • Co obíhá okolo Země? Země obíhá okolo?
  • Jak se jmenuje budova, kde se pozorují hvězdy?
  • Svítí měsíc?
  • Jak se říká černým místům na Měsíci?

 

 

HRY

⇒SH: Probouzení hvězdiček

  • pomůcky: papírová hvězdička
  • děti = hvězdičky leží volně v prostoru, mají zavřené oči
  • učitelka pohladí hvězdičkou dítě, to se probudí a přebírá její úkol
  • učitelka si lehá na místo probuzené hvězdičky a ta jde probudit další hvězdičku
  • hra se opakuje podle zájmu dětí, vhodná ke zklidnění

 

⇒SH: Hra na nekonečno

  • nejdříve dětem vysvětlíme, že je vesmír nekonečný
  • neexistuje žádná stěna, kde by byl konec – a my si na nekonečno zahrajeme, a to na nekonečné pohlazení
  • děti se posadí za sebe do řady
  • dítě na konci řady pohladí dítě před sebou
  • pohlazení putuje vesmírem až k prvnímu dítěti
  • to, aby mohlo předat pohlazení dál, běží na konec řady a pohlazení předá dál
  • pohlazení nikde nekončí – je nekonečné

 

⇒PH: Velký třesk

  • pomůcky: bubínek, lano
  • objasnění pojmu: Vesmír se kdysi rozpínal jako balonek, až když se nafoukl, ozvala se rána = velký třesk a vznikly planety, hvězdy
  • děti představují planety nebo hvězdy, volně se pohybují po prostoru
  • když zazní „velký třesk“ (bubínek), tak si děti rychle hledají své místo v určité galaxii (velký kruh z lana)

 

⇒PH: Let na Měsíc

  • pomůcky: provázek
  • Motivace:
    •  „ Poletíme na Měsíc. Nejdřív než ale vyrazíme, musíme vědět, že pouze na zemi funguje gravitace. Cokoliv upustíme, spadne dolů (názorné ukázky s předměty). Všude ve vesmíru to je ale jinak. Věci tam nepadají na zem, ale létají, vznáší se. A aby kosmonauti neodletěli do vesmíru, musí být k raketě připoutány provazem.“
  • děti si stoupnou do řady za sebou = raketa
  • kdo chce na Měsíci vystoupit, musí být pevně připoután k raketě
  • úkol: provléknout provázek skrz tričko, či kalhoty, sukni
  • začínáme od prvního v řadě, děti po provlečení klubko podávají za sebe
  • demonstrace: let na Měsíc, vznášející chůze, cvičení- zvedání nohou, prdelky-reakce na pokyn

 

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

 

⇒VV: Povrch měsícepodrobnosti k námětu ZDE

⇒VV: Vesmírpodrobnosti k námětu ZDE

⇒PV: Výroba dalekohledu se souhvězdím

  • pomůcky: toaletní ruličky, bílý kopírovací papír, černý papír, lepenka, tužky, připínáčky, ručníky
  • Postup:
  • děti si tužkou obkreslí ruličku a do vzniklého kruhu nakreslí bud známé souhvězdí anebo své vlastní
  • kruh vystřihnou a přilepí na větší kruh a ten následně přiloží na ruličku a učitelka ho pomůže přilepit

 

⇒Omalovánky: Země, rakety, planety

ŘÍKANKY, BÁSNIČKY

⇒Báseň: Meteory – Ivan Blatný

Zdá se mi to, nebo nezdá?

Po obloze padá hvězda.

A hned jinde na ni letí

stejně rychle druhá, třetí.

Než zmizí její pád,

rychle si zkus něco přát.

 

⇒Píseň: Sluníčko a koťátko


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *