- Výtvarný záměr: otiskovat listy od nejsvětlejších po nejtmavší odstíny zvolené barvy
- Výtvarná technika/postup: otisk přírodnin
- Pomůcky: vzorníky barev (k dostání zdarma v Bauhasu, Baumaxu, Dům barev atd.)., skutečné listy, temperové barvy, malířské palety, ploché štětce, čtvrtky A4, staré papíry, ubrus.
Motivace a hra
- SH: Rozdělení do skupin podle barev – V předstihu si seženeme vzorníky barev – např. červená, zelená, modrá, žlutá. Jednotlivé barevné obdélníčky vystříháme a rozmístíme po herně. Vhodné je, aby odstíny od jedné barvy byly od sebe viditelněji rozdílné. Každé dítě si najde jeden barevný obdélníček a utvoří skupinu se shodným barevným odstínem.
- SH: Řazení odstínů od nejsvětlejší po nejtmavší – Jedná se o stejnou barvu? V čem se liší? Řazení odstínů barev ve skupině a následná kontrola.
- Pozorování: Míchání valérů – Jakou barvou barvy zesvětlíme/ztmavíme? Ověření v praxi. Děti mladšího a staršího školního věku si míchají valéry od jedné barvy samy, kterou si vyberou. U předškolních dětí předvádí učitelka a děti ji pozorují: Učitelka si připraví 3 palety, každá z nich bude laděná do jiného barevného odstínu. Na paletu vymáčkne do středu červenou/modrou/zelenou temperu a na levou stranu přidává trochu /více žluté či bílé tempery, na pravou stranu hnědé/černé tempery. Přiměřené je namíchat 5 odstínů od každé barvy.
Realizace výtvarné činnosti
Pracujeme po skupinkách u jednoho stolečku. Vhodné je se před činností zeptat dětí, s jakým odstínem chtějí pracovat (modrý, červený, zelený) a vybrat skupinu dětí, která chce shodnou barevnost, abychom neměli na stole příliš palet. Každé dítě dostane čtvrtku A4, 2 staré papíry, 1 plochý, štětec, 1 skutečný list, který si sám vybere. Vodu nepoužíváme, ani štětce v průběhu neumýváme od předchozí barvy.
Děti si položí list na starý papír žilnatinou nahoru a pomocí štětce ho natřou temperovou barvou. List umístí na čtvrtku, přiloží na něj druhý starý papír a přejížděním dlaně provedou otisk. Starý papír i list sejmou, list položí opět na papír, na kterém ho natíraly a pokračují ve stejném pořadí dál. Pravidlem u nás bylo, že otiskneme list od každého valéru 2 krát (před každým otiskem ho vždy znovu natřeme temperou) a postupujeme od nejsvětlejšího odstínu k další tmavší barvě, která na paletě následuje. Děti by tak měly mít na čtvrtce 10 otisků listu.
Závěr
- Diskuse – K jakým ročním obdobím bychom přiřadili červené/modré/zelené listy? Existují všechny tyto barvy ve skutečnosti na listech? Které ne a proč? Najdi nejsvětlejší/nejtmavší odstín.
Pingback: Plody podzimu | Výtvarná výchova