• Výtvarný záměr: vizuálně vnímat složení pixelového obrázku, jednotlivé díly uspořádat podle předlohy v postavu.
  • Výtvarná technika: prostorová tvorba
  • Pomůcky: 79 toaletních ruliček (= 1 panáček), temperové barvy, mističky na barvy a lepidlo, širší ploché štětce, štětečky na lepidlo, lepidlo Herkules, ubrusy, tavná pistole, vytištěná předloha s pixelovými postavami (+lak ve spreji, provázek, větvička).
Motivace
  • Skládání mozaik – nabídněme dětem různé typy mozaik, které máme ve školce. Stejně jako u pixelových obrázků vznikají mozaiky z barevných dílků poskládaných na mřížkované podložce. Lze realizovat i činnost se zažehlovacími korálky.
  • Pixelové malování – vybarvování čtverečků. Existují pixelové omalovánky vhodné i pro nejmenší, nebo může sám pedagog vytvořit na čtverečkovaném papíře několik jednoduchých předloh a děti se je snaží na jiný čtverečkovaný papír překreslit.
  • Pixely ve fotografiích – k ukázce potřebuje pedagog počítač a v něm staženou libovolnou fotku ideálně v malém rozlišení, na které budou po jejím přiblížení patrné čtverečky, ze kterých se fotografie skládá. Objasnění, že 1 barevný čtvereček/obdélníček je tzv. 1 pixel (obrazový bod) a když mnoho barevných pixelů spojíme dohromady, vznikne obrázek.
Realizace výtvarné činnosti

Máte spoustu toaletních ruliček a nevíte co s nimi? Proměňte je v pixely, ty pak spojte dohromady a vytvořte gigantickou verzi některé z postav vyobrazené níže. Všichni panáčci jsou stejní, liší se jen barvou ruliček. Předlohy vytvořil umělec Beru Betto, který přišel i s nápadem proměnit toaletní ruličky v obrazové body.

Nejdřív si vytiskneme předlohy panáčků, v barevném provedení je najdete na internetovém odkazu uvedeném v literatuře. Pro jednoho panáčka je potřeba 79 ruliček. Aby se dostatečně zapojilo všech 24 dětí, tvořili jsme panáčky dva. Děti se rozdělily do dvou skupin a jako skupina se musely shodnout na jedné postavě, kterou budou vytvářet. Učitelka spočítá u panáčka počet ruliček od konkrétní barvy. Daný počet ruliček připraví dětem na stůl a děti mají za úkol je všechny pečlivě nabarvit na požadovanou barvu neředěnými temperami. Nabarvené ruličky dává každá skupina schnout na předem domluvené místo. Jakmile jim na stole nezbývá žádná rulička, pedagog jim přichystá další várku ruliček a barvu, kterou je budou barvit. Děti ze skupiny se u stolečku pravidelně střídají. Po natření všech 79 ruliček je začnou děti podle předlohy k sobě spojovat. Ruličky slučujeme nejprve ve sloupce a ty pak k sobě lepí pedagog tavnou pistolí. Děti mu asistují při podávání hotových sloupečků. Ve fázi lepení je po celou dobu nutná přítomnost pedagoga, který dohlíží na správnost spojování „pixelů“. Lepení po řadách by bylo sice jednodušší, byla by to však převážně práce pedagoga.

Tip: Pokud máte v zásobě dostatek ruliček, používejte ruličky o stejném průměru i délce.

Závěrečná činnost

  • Zavěšení postav na zeď – celého panáčka lze ještě přelakovat, horními ruličkami provléknout větvičku, uvázat za ni provázek a zavěsit na zeď.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *