Tisk z koláže

  • vychází z komponování ploch, které na sebe žák vrství nebo je umisťuje na podklad
  • nalepená koláž se stává matricí a její otisk odráží vlastnosti použitých materiálů
  • barva se nedostane do míst, kde se stýká plocha matrice a okraj nalepeného prvku nebo mezi dva sousední prvky, a proto se tato místa netisknou

 

  • TISK Z LISU ubírá na výrazu, RUČNÍ TISK  je živější
  • dítě nemívá tolik sily, aby dotisklo plochy k hranám jednotlivých motivů
    • bílé linky jsou výraznější a nepravidelně přechází do různě intenzivních šedí ploch
    • otisk působí měkce a přirozeně

 

VARIANTY TISKU Z VÝŠKY

  • negativní otisk: žák tiskne světle na tmavý podklad
  • černý tisk na barevném podkladu
  • tisk polosuchým válečkem přes matrici překrytou slabým papírem

 

KOMBINOVÁNÍ MATERIÁLŮ

  • papír, textil, krajky, motouzy
  • kolorování nebo spojení s psaným, kresleným, vystříhaným či tištěným písmem
  • kombinace: tisk z koláže s podtiskem šablony

 

TECHNICKÉ OTÁZKY

  • klady: matrici s vytrhanými prvky lze stále obměňovat dokud není matrice přilepená
  • zápory: papírová matrice je málo odolná
    • vydrží 5-8 otisků
    • prvky koláže odolají tlaku válečkem jen tehdy, jsou-li přilepeny po celé ploše a kvalitním lepidlem
    • členitý detail nebo špatně nalepené prvky tvoří kritická místa, kde se pod tlakem matrice obvykle trhá a nelze ji opravit
    • doporučení: práce s jednoduchými tvary a bez zbytečných detailů

tisk z koláže

Použitá literatura:

ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 111. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *