Soudobé materiály

  • obohacují malbu hustými nánosy barev, přidanými hmotami a vlepenými plastickými prvky
  • jiné podněty převzaly podněty ze sochařství – uplatnění skla, drátu, plexiskla, plechu, papíru
  • dále práce s ohněm (opalování dřeva a papíru, svařování kovu)
  • barva je zde chápána jako hmota, která zanechává ploché i plastické barevné povrchy

 

DRIPPING – LITÁ KRESBA

  • řídká či vazká barva stéká na papír
  • lze ji opatrně rozlévat z kornoutku nebo lžíce
  • linie odpovídají velikosti otvoru v nádobce a charakteru gesta
  • linie lze klást vedle sebe, vrstvit, křížit

 

DEKALK – VYTVÁŘENÍ OTISKŮ

  • barevné skvrny přetištěný na druhý papír nebo na polovinu přeloženého papíru
  • obsahují místa s pastózní barvou, která tvoří hřebínky a průsvitná místa
  • v posunutém otisku se barevné tóny prostupují a děti v nich objevují snové krajiny
    • podobné představy lze najít v otiscích hadru prostoupeného barvou nebo zmačkaného papíru

 

FROTÁŽE

  • zkoumá a zaznamenává sebemenší změny povrchu, proto je vhodná k propojení s haptickými hrami
  • současně využívá náhody, která se promítá do vznikajících otisků
  • žák snímá frotáže z plastického podkladu na přiložený papír, který po povrchu lehce tře některým kreslířským materiálem
  • hotové frotáže mohou být výsledkem nebo je můžeme dále využít např. pro koláž

 

HUTNÉ BAREVNÉ PASTY

  • vznikají přidáváním různých materiálů – písku, popela, sádrové drti,..
  • můžeme je nanášet rukou, roztírat špachtlí, prorývat je ostrým nástrojem či vidličkou
  • strukturovaná barva v kontrastu s hladkou barevnou plochou umožňuje emocionální přepis pocitů a představ, nebo některých z přírodních motivů

 

NOVÉ HMOTY

  • ve výtvarné výchově se vlivem průmyslu objevují i nové hmoty – laky, pryskyřice, parafíny, molitany, polystyren,…

PŘÍRODNÍ PIGMENTY A PŘÍRODNINY

  • užití nalezených přírodních materiálů a jejich stop
  • smyslové podněty vyvolávají drcené listy, květy pampelišek hořící dřevo, struktura kamene, pach hlíny nebo chuť a barva ovoce

 

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – NOVÉ VYJADŘOVACÍ PROSTŘEDKY

NÁVRAT K PŘÍRODĚ

  • Námět: stopy přírodnin, klíčení a odumírání stromu, oheň
  • Výtvarný problém: práce s materiály a nástroji pravěkého člověka
  • Pojetí úkolu: kresba zuhelnatělým dřevem, listovou zelení, hlínou a kamenem, lesními plody či květinami

 

FROTÁŽE

  • Námět: náš domov – charakter ulic, domů, bytů
  • Výtvarný problém: sbírání a klasifikování otisků
  • Pojetí úkolu: dokumentovat milované místo, otisky na lístcích tenkého papíru do sešitu

 

STRUKTUROVANÁ BARVA

  • Námět: země, po které chodím; navátý sníh, řez sopkou
  • Výtvarný problém: spojení hladkých a plastických ploch
  • Pojetí úkolu: pokus o přepis skutečnosti – mísení barvy s různě hrubými pojivy, vytváření reliéfních nánosů, doplnění malby vlepeným materiálem nebo předmětem

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 204-206. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *