Sbírky kovových předmětů

  • Výtvarný záměr: vytvořit z drobných předmětů od jednoho druhu kompozici, narušit ji působením magnetu a vyfotografovat
  • Výtvarná technika: asambláž
  • Pomůcky: bílá čtvrtka A4, drobné kovové předměty, magnet

Motivace
  • Představení předmětů – pojmenování, jejich funkce a použití.
  • Inspirace umělcemBěla Kolářová pracovala hravě s drobnými objekty, které organizovala do pravidelných rastrů a vzorníků. Ukázka některých jejích prací.

Realizace výtvarné činnosti

Protože předměty na plochu nelepíme a zároveň pracujeme po menších skupinách, není nutné mít v zásobě kvantum předmětů od jednoho druhu. Zaměřme se na množství rozmanitých předmětů. Kovové věci hledejme v kancelářských, šicích potřebách i dílenském vybavení. Uvítejte, pokud by i děti chtěly donést nějaký materiál z domova.

Pokud budete narušovat kompozici magnetem, potřebujete drobné kovové předměty (vlásenky, špulky, patentky, spínací špendlíky, náprstky, kancelářské sponky, sponky do sešívačky, pérka, mince, podložky, matičky, šrouby). Pokud byste chtěli kompozici pozměnit pouhým nahýbáním čtvrtky nebo vůbec, postačí sirky, špulky nití, kamínky, těstoviny, skořápky od ořechů či pistácií.

Děti si vyberou materiál a z něho skládají na bílou čtvrtku různé kompoziční varianty. Jedinou ale zároveň nejtěžší podmínkou je nevytvářet nic konkrétního. Dětem napovězte ukázkami prací B. Kolářové a dalším slovním výčtem možností. Lze tvořit nahodilé řady, geometrické i abstraktní vzory, které se mohou pravidelně opakovat třeba i s drobným pootočením. Hrajme si s rytmem, hustotou, velikostí i barvou prvků. Snažte se děti navést, aby prostor nepřesytily materiálem a nezanikly tak propracované struktury.  

Závěrečná činnost
  • Narušení kompozice magnetem – kompozici narušíme pomocí magnetu. Pokud nemáme silný magnet, je potřeba druhé osoby. Učitelka nebo kamarád drží čtvrtku s kompozicí a její tvůrce po ní ze spodu jezdí magnetem. Pro zajímavější náhodné kompozice je lepší s magnetem pohybovat různými směry a občas magnet od papíru oddálit a přejít na jiné místo.
  • Interpretace asambláží – poslouchejme se zájmem dětské komentáře přímo při tvorbě. I v abstraktních motivech děti vidí něco konkrétního a to jak v pravidelných strukturách (schody, náušnice, květina), tak v narušených kompozicích (skládka, hory, pejsek).


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *