Rytmus dešťových kapek

  • Výtvarný cíl: spontánní záznam rytmu a pohybu dešťových kapek
  • Výtvarná technika (postup): dripping, slash painting
  • Pomůcky: hřebeny, zubní kartáček, kelímky, lžičky, štětce, temperové barvy, tónované čtvrtky A0, notebook, zvuk deště, dešťová voda, ukázky z tvorby Jacksona Pollocka

Motivace

  • Téma dětem ukryjeme do nahrávky deště.
  • Žáci si položí hlavu na lavici a zaposlouchají se do zvuku přírody.
  • Přemýšlí, co znění vykouzlilo a naslouchají jeho intenzitě.
  • Poté proběhne diskuse o síle deště, zda byla stále stejná, nebo se stupňovala; o zvuku, který vydávají drobné kapky a pořádný liják.
  • Rytmus deště se pokusíme rytmicky ztvárnit, kdy se budeme opírat pouze o sluch, oči necháme po celou dobu prožitku zavřené.
  • Při hře můžeme využít různých nástrojů i těla.
  • Zamyslíme se, jakou barvu mají dešťové kapky.
  • Dětem ukážeme kontrast mezi vodou z kohoutku a dešťovou vodou.
  • Upozorníme, že tato voda je nepitná.
  • Snažíme se najít co nejvíce zajímavých odstínů deště představující jak čistou, tak špinavou vodu, aby nám mezi nimi vznikl světlostní kontrast.
Jackson Pollock, Podzimní rytmus

Realizace výtvarné činnosti

Tyto barvy představují déšť v mracích. Pokud se mrak protrhne, začne kapat voda, pokud se protrhne více, spustí se liják. Pokud v kelímku uděláme dírku, barva bude na plátno kapat, pokud ji zvětšíme, bude tvořit barevné cestičky a někde i kaluže barev. Použijeme k lití lžičky, zubní kartáčky i štětce. Pokud s ním uhodíme, na čtvrtce se objeví drobné i větší kaňky, které mohou znázorňovat kapky různých velikostí. Důležité je, aby barvy byly řidší. V závěru můžeme do práce zasáhnout hřebenem a vytvořit pravidelné linie padajícího deště.

Tímto způsobem tvořil Jackson Pollock, který lil a stříkal barvu na plátno. Vše vznikalo na základě náhody. Tento umělec chtěl být součástí malby, ladně se nad ní pohyboval s plechovkami barev. Záleželo na hustotě barvy, jejím proudu, síle úhozu i dopadu. Této neobvyklé technice se říká akční malba.

 

Reflexe

V závěru tvoříme krátké příběhy o tom, jak probíhal náš dešťový den, jak se postupně měnila intenzita, pohyb a rytmus kapek. Pozorujeme škálu vytvořených barev; hledáme, zda nám nějaké odstíny nezanikly a pokud ano, proč.

Rytmus a pohyb dešťových kapek Rytmus a pohyb dešťových kapek Rytmus a pohyb dešťových kapek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *