Renesanční malířství

Druhy renesančního malířství

  • nástěnná m., desková m., knižní m., malba na skle

 

Techniky

  • začíná se používat plátno; rozšiřuje se olejomalba
  • používá se fresková technika a sgrafita, zkouší se enkaustika
    • zářivá teplá barevnost
    • zásada symetrie, perspektiva, kompoziční forma=rovnostranný trojúhelník

 

Náměty

  • náboženské malby, výjevy z antické mytologie, alegorické a historické obrazy
  • uplatňuje se krajinomalba

 

 RANÁ RENESANCE

MASACCIO (masáčo)

  • zakladatelem raně renesančního malířství ve Florencii
  • postavy ztělesňují krásu a vznešenost
  • modelace světla a stínu
    • užíval lomenějších tónů, aby vynikl objem tvaru

 

  • nové pojetí obrazu
    • lidé: plastická figura, vědomi své důstojnosti, jednají s přirozeností
    • prostor: perspektiva, krajina naplněna atmosférou

 

  • fresky v kapli Brancacciů ve florentském kostele S. Maria del Carmine
    • fresky dokončil Fra Filippino Lippi

 

  • Vyhnání z ráje
    • 1. renesanční akty muže (Adam) a ženy (Eva)
    • ve tváři Evy zachytil zoufalství, jež se nechce smířit s tragickým osudem

 

  • Křest Kristův-zachytil i husí kůži na těle mladíka
  • deskové obrazy: Trůnící Madona, Sv. Anna Samotřetí, Ukřižování
  • fresky: Svatá Trojice v kostele S. Maria ve Florencii

 
SANDRO BOTTICELLI

  • nejpopulárnější renesanční malíř 15. století
  • vyučený zlatník
  • mytologické náměty a složité alegorie
  • nový idealizovaný typ ženy:úzký obličej, smutnýma, daleko posazenými očima a dlouhým krkem
  • postavy v nepřirozených postojích
  • v obraze se vznášejí a jejich roucha vlají

 

  • Klanění tří králů – členové medicijské rodiny
  • Nařčení (Pomluva)
  • Jaro (Primavera)
    • v pomerančovém ráji, uprostřed Venuše jako matka přírody
    • nad ní vypouští Amor šíp na Merkura, který trhá ze stromu ovoce lásky
    • kompozice do trojúhelníku

 

  • Zrození Venuše
    • bohové větrů Zefýr a Chlórys
    • Venuše plující ke břehu na lastuře
    • Héra skryje její nahotu vyšívaným pláštěm
  • maloval nástěnné obrazy v Sixtínské kapli
    • Ze života Mojžíšova

 

  • překonal naturalismus zdůrazněním kresby, idealizací postav a zduchovněním obsahu
  • ilustroval Dantovu Božskou komedii-lineární obrysovou linií
  • pod ochranou rodu Mediceů → postavy v jeho obrazech podobizny členů tohoto rodu

 

 VRCHOLNÁ RENESANCE

LEONARDO DA VINCI

  • položil základy k malířství vrcholné renesance
  • malíř, sochař, architekt, inženýr, vynálezce (ponorka, vrtulník), hudebník, zpěvák, básník, badatel (anatomie, optika, mechanika) a teoretik umění
  • vyučil se v dílně Verrocchia
  • usiloval o absolutní dokonalost obsahu i formy-pracoval pomalu
  • neustále zlepšoval a často dílo nedokončil
  • V Miláně založil malířskou školu

 

  • Madona ve skalách
    • uplatnil dokonalou harmonickou kompozici
    • šerosvit zdůrazňuje plastičnost postav a naplňuje obraz poetickou náladou
    • Leonardo nedomaloval, bratři Predisové ano
    • Predisové měli přehozeného Ježíše s Janem Křtitelem

 

  • Poslední večeře
    • nástěnná malba (el-fresco) v Milánském klášteře
    • symetricky vyvážená kompozice 13 postav
    • aby zdůraznil postavy, zmenšil stůl
    • pohybem, gesty, výrazem obličej líčí psychologické pochody apoštolů
    • ústřední místo na ose zaujal Kristus-k němu se zbíhají všechny linie
    • Jidáš sedí proti světlu, jeho obličej je tmavý
    • Velmi poškozená

 

  • Mona Lisa
    • ztělesnil svůj ideál ženské krásy
    • jemná modelace kolem úst a očí – sfumato
      • nevíme, jak se vlastně tváří
      • namaloval 2 pravé obrazy (Lůvr)
  • Dáma s hranostajem
  • Jan Křtitel
  • Zvěstování

 

MICHELANGELO BUONAROTTI

  • Strop Sixtinské kaple ve Vatikánu
    • v 9 obrazech líčí stvoření světa, prvních lidí, vznik hříchu, boží trest
    • kolem pásu sedí na trůnech 7 proroků a 5 sibyl-nové typy lidí
    • přehnal určité části těla, aby přitáhl pozornost
    • nad jejich sedadly nazí mladíci drží bronzové medailony
    • barevnost potlačena

 

RAFFAEL SANTI Z URBINA

  • stal se dvorním malířem papeže Julia II.
  • dokázal sloučit podněty z díla mistrů VR v obrazy klasické dokonalosti
  • ve Florencii si osvojil sloh:
    • Leonardův (Krásná zahradnice)
    • Michelangelův (Kladení do hrobu)
  • poté si vytváří vlastní styl, jehož cílem je ideální krása a monumentální sloh

 

  • Disputa
    • spojil teology v nadčasové shromáždění diskutující o eucharistii
    • využívá lineární malbu

 

  • Athénská škola (alegorie filosofie)
    • nejslavnější freska
    • nejvýznamnější řečtí filozofové v čele s Platonem a Aristotelem
    • nahoře metafyzikové, dole přírodní filosofové
    • obě skupiny spojuj Diogenes ležící na schodech

 

  • Parnas (alegorie básnictví)
    • postava básnířky Sapfó a mužská postava přejímají typ sibyl a proroků ze sixtinského stropu

 

  • Vysvobození sv. Petra z vězení
    • využívá přírodního a umělého osvětlení k líčení zázračného jevu

 

  • Sixtinská kaple
    • navrhl 10 tapiserií s náměty Kristova života a apoštolských skutků
    • utkány v Bruselu

 

  • Sixtinská madona
    • v 19. stol. považována za nejkrásnější obraz malířství
    • Madona kráčí s dítětem po zeměkouli
    • Sixtus a Barbora klečí v oblacích a gestem s námi navazují kontakt

 

  • Proměnění Krista
    • poslední obraz, spadá do období manýrismu
    • dokončili jeho žáci

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *