Druhy renesančního malířství
- nástěnná m., desková m., knižní m., malba na skle
Techniky
- začíná se používat plátno; rozšiřuje se olejomalba
- používá se fresková technika a sgrafita, zkouší se enkaustika
- zářivá teplá barevnost
- zásada symetrie, perspektiva, kompoziční forma=rovnostranný trojúhelník
Náměty
- náboženské malby, výjevy z antické mytologie, alegorické a historické obrazy
- uplatňuje se krajinomalba
RANÁ RENESANCE
MASACCIO (masáčo)
- zakladatelem raně renesančního malířství ve Florencii
- postavy ztělesňují krásu a vznešenost
- modelace světla a stínu
- užíval lomenějších tónů, aby vynikl objem tvaru
- nové pojetí obrazu
- lidé: plastická figura, vědomi své důstojnosti, jednají s přirozeností
- prostor: perspektiva, krajina naplněna atmosférou
- fresky v kapli Brancacciů ve florentském kostele S. Maria del Carmine
- fresky dokončil Fra Filippino Lippi
- Vyhnání z ráje
- 1. renesanční akty muže (Adam) a ženy (Eva)
- ve tváři Evy zachytil zoufalství, jež se nechce smířit s tragickým osudem
- Křest Kristův-zachytil i husí kůži na těle mladíka
- deskové obrazy: Trůnící Madona, Sv. Anna Samotřetí, Ukřižování
- fresky: Svatá Trojice v kostele S. Maria ve Florencii
SANDRO BOTTICELLI
- nejpopulárnější renesanční malíř 15. století
- vyučený zlatník
- mytologické náměty a složité alegorie
- nový idealizovaný typ ženy:úzký obličej, smutnýma, daleko posazenými očima a dlouhým krkem
- postavy v nepřirozených postojích
- v obraze se vznášejí a jejich roucha vlají
- Klanění tří králů – členové medicijské rodiny
- Nařčení (Pomluva)
- Jaro (Primavera)
- v pomerančovém ráji, uprostřed Venuše jako matka přírody
- nad ní vypouští Amor šíp na Merkura, který trhá ze stromu ovoce lásky
- kompozice do trojúhelníku
- Zrození Venuše
- bohové větrů Zefýr a Chlórys
- Venuše plující ke břehu na lastuře
- Héra skryje její nahotu vyšívaným pláštěm
- maloval nástěnné obrazy v Sixtínské kapli
- Ze života Mojžíšova
- překonal naturalismus zdůrazněním kresby, idealizací postav a zduchovněním obsahu
- ilustroval Dantovu Božskou komedii-lineární obrysovou linií
- pod ochranou rodu Mediceů → postavy v jeho obrazech podobizny členů tohoto rodu
VRCHOLNÁ RENESANCE
LEONARDO DA VINCI
- položil základy k malířství vrcholné renesance
- malíř, sochař, architekt, inženýr, vynálezce (ponorka, vrtulník), hudebník, zpěvák, básník, badatel (anatomie, optika, mechanika) a teoretik umění
- vyučil se v dílně Verrocchia
- usiloval o absolutní dokonalost obsahu i formy-pracoval pomalu
- neustále zlepšoval a často dílo nedokončil
- V Miláně založil malířskou školu
- Madona ve skalách
- uplatnil dokonalou harmonickou kompozici
- šerosvit zdůrazňuje plastičnost postav a naplňuje obraz poetickou náladou
- Leonardo nedomaloval, bratři Predisové ano
- Predisové měli přehozeného Ježíše s Janem Křtitelem
- Poslední večeře
- nástěnná malba (el-fresco) v Milánském klášteře
- symetricky vyvážená kompozice 13 postav
- aby zdůraznil postavy, zmenšil stůl
- pohybem, gesty, výrazem obličej líčí psychologické pochody apoštolů
- ústřední místo na ose zaujal Kristus-k němu se zbíhají všechny linie
- Jidáš sedí proti světlu, jeho obličej je tmavý
- Velmi poškozená
- Mona Lisa
- ztělesnil svůj ideál ženské krásy
- jemná modelace kolem úst a očí – sfumato
- nevíme, jak se vlastně tváří
- namaloval 2 pravé obrazy (Lůvr)
- Dáma s hranostajem
- Jan Křtitel
- Zvěstování
MICHELANGELO BUONAROTTI
- Strop Sixtinské kaple ve Vatikánu
- v 9 obrazech líčí stvoření světa, prvních lidí, vznik hříchu, boží trest
- kolem pásu sedí na trůnech 7 proroků a 5 sibyl-nové typy lidí
- přehnal určité části těla, aby přitáhl pozornost
- nad jejich sedadly nazí mladíci drží bronzové medailony
- barevnost potlačena
RAFFAEL SANTI Z URBINA
- stal se dvorním malířem papeže Julia II.
- dokázal sloučit podněty z díla mistrů VR v obrazy klasické dokonalosti
- ve Florencii si osvojil sloh:
- Leonardův (Krásná zahradnice)
- Michelangelův (Kladení do hrobu)
- poté si vytváří vlastní styl, jehož cílem je ideální krása a monumentální sloh
- Disputa
- spojil teology v nadčasové shromáždění diskutující o eucharistii
- využívá lineární malbu
- Athénská škola (alegorie filosofie)
- nejslavnější freska
- nejvýznamnější řečtí filozofové v čele s Platonem a Aristotelem
- nahoře metafyzikové, dole přírodní filosofové
- obě skupiny spojuj Diogenes ležící na schodech
- Parnas (alegorie básnictví)
- postava básnířky Sapfó a mužská postava přejímají typ sibyl a proroků ze sixtinského stropu
- Vysvobození sv. Petra z vězení
- využívá přírodního a umělého osvětlení k líčení zázračného jevu
- Sixtinská kaple
- navrhl 10 tapiserií s náměty Kristova života a apoštolských skutků
- utkány v Bruselu
- Sixtinská madona
- v 19. stol. považována za nejkrásnější obraz malířství
- Madona kráčí s dítětem po zeměkouli
- Sixtus a Barbora klečí v oblacích a gestem s námi navazují kontakt
- Proměnění Krista
- poslední obraz, spadá do období manýrismu
- dokončili jeho žáci
Napsat komentář