Realismus v českých zemích

  • pochází z Francie, snaha po zobrazení skutečnosti bez přikrášlování
  • všímání si současného života se všemi problémy
  • prudký rozvoj průmyslu

 

ANTONÍN CHITTUSSI

  • působil ve Francii
  • jeho dílo je vyvrcholením české krajinomalby 19. Století
  • po 30ce namaloval první zdařilou krajinu Z Trojského ostrova
  • pod vlivem malířů tzv. barbizonské školy se pokouší o lyrickou syntézu české krajiny
  • zprvu dozníval romantismus (večerní obrazy se zapadajícím sluncem)
  • postupně dospívá k impresionismu
  • uvolněné tahy štětce patří ke klenotům českého malířství
  • studuje světlo a vzduch v krajině, malba v plenéru
  • maloval:
    • Českomoravskou vysočinu – Údolí Doubravky
    • krajinu jihočeských rybníků

 

Česká krajinomalba

  • v 90. letech zahrnovala spoustu nových prvků
  • začíná se uplatňovat moderní malba, nové poznatky, formy a směry
  • začíná se prosazovat naturalismus, analytické zpracovávání skutečnosti pomocí barvy, světla a organické proměnlivosti
  • čeští krajináři se pokouší propojit mnoho různorodých prvků a jevů v jeden celek

 

VÁCLAV RADIMSKÝ 

  • pojal za své myšlenky a vize francouzského impresionismu
  • stal se členem malířské komunity v Barbizonu
  • seznámil se s Claudem Monetem a Paulem Cézannem
  • snaží se problémy české krajinomalby řešit důsledným uplatněním impresionismu
  • díky němu se česká veřejnost poprvé seznamuje s fr. impresionismem

 

MAŘÁKOVA KRAJINÁŘSKÁ ŠKOLA

  • poskytla příležitost hledat nové podněty a rozvíjet krajinomalbu
  • Mařák chodil s žáky malovat do plenéru, pořádal zájezdy, školní výstavy
  • nevnucoval žákům svůj styl
  • snažil se rozvíjet jejich osobitý talent
  • nebránil jim, aby hledali podněty v díle Chittusiho
  • svým dílem i pedag. činností se zasloužil o zrovnoprávnění krajinářství

 

LEBEDA, SLAVÍČEK A HUDEČEK

  • začíná se pomalu odlišovat od tradiční krajinomalby
  • vzor ještě stále slouží dědictví impresionismu
  • pouští se do nových experimentů
  • malba získává více psychologický ráz
  • dokázali propojit vztah k rodné zemi, náladovost, smyslové vnímání světa a duševní život moderního člověka
  • tím vyzdvihli české umění na  mezinárodní úroveň

 

JULIUS MAŘÁK

  • celý svůj život se věnoval pouze krajinomalbě
  • díky své snaze o zobrazení náladovosti přírody a prchavosti viděného okamžiku dosáhl velkých úspěchů
  • byl jediným krajinářem, který se podílel na výzdobě ND
  • hlavně studie lesa: Lesní samota
  • nejpopulárnější obraz: Čapí sněm

 

FRANTIŠEK KAVÁN

  • odlišuje se duchovním a meditačním zaměřením
  • nechával se upoutat krásami přírody
  • z  putování a objevování získával nové podněty pro svá díla
  • ohlasy pravého impresionismu se ale začínají projevovat až v jeho pozdní tvorbě
    • po kritice svých obrazů upouští duchovní a magické zobrazení krajiny
    • zabývá se více světlem a atmosférou

 

ANTONÍN SLAVÍČEK

  • nejvýznamnějším představitelem českého impresionismu
  • Červnový den – zachycení svitu prudkého slunce a reflexi
  • Pohorská vesnice-zemitá barevnost, teskná nálada
  • Kameničky: nejproduktivnější období
    • Pohřeb v Kameničkách
    • U nás v Kameničkách
  • Pražské motivy: Mariánské náměstí
  • Krajiny: Stromovka, Letenské sady (jasné barvy, impresionistický rukopis)
  • Květiny: Kosatce, Pivoňky, Chrysantémy
  • Panoramatické obrázky:Praha od Ládví, Praha z Letné

 

ANTONÍN HUDEČEK

  • představitelem náladového malířství s tendencemi k symbolismu a secesi
  • blízký přítel Antonína Slavíčka
  • v tvorbě začínají postupně převládat melancholické rysy
  • v malbě krajiny psychického a náladového zaměření

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *