Ptáci v zimě

HRY

POHYBOVÉ

⇒PH: Vrabci honí vlaštovky

  • kluci se stávají vrabci a děvčata vlaštovkami
  • učitelka ukazuje obrázky těchto ptáků
  • pokud zvedne nad hlavu obrázek vrabce, honí vrabci vlaštovky a naopak

 

⇒PH: Na hlídače

  • vymezíme prostor pro hlídače, použijeme např.  obruč
  • hlídač v kruhu sedí, má zavřené oči, předstírá spánek
  • ostatní děti napodobují vrabce, poskakují okolo kruhu a říkají:

                        Hlídač usnul na lavici,

                        všichni vrabci na silnici.

  •  v další části říkanky si sednou do dřepu, předstírají zobání zrní a říkají:

                        Až se zrní nazobáme,

                        na hlídače zavoláme:

                        Hlídači, vstávej!

  • vtom hlídač vyskočí a honí děti; koho chytne, se stává novým hlídačem

 

⇒Cvičení na téma ptáci

  •  využíváme především představivost
  •  jsme malí ptáčci v hnízdečku, co mají hlad = dřep, pípáme, otvíráme pusinky a zavíráme
  •  malí ptáčci = kmitáme křídly (prsty na ramena), rosteme-roztahujeme křídla
  •  vrabčák = skáčeme a pohyb doprovázíme čím-čarára, skoky do rytmu
  • sýkorka = kroky na místě
  • čáp = stoj na jedné noze
SMYSLOVÉ

⇒SH: Ptáčku, jak zpíváš?

  • jedno z dětí jde za dveře
  • učitelka ukáže na některé dítě=to se stane ptáčkem
  • všechny děti si položí hlavu na koberec, aby jim nebylo vidět na ústa
  • zavoláme dítě za dveřmi
  • to se zeptá: „Ptáčku, jak zpíváš?“-odpoví mu určený ptáček nějakou ptačí slabikou (ku-ku, píp-píp, čim-ča-rára,.)
  • hledající opakuje otázku a ptáček odpovídá tak dlouho, dokud ptáčka podle zvuku nenajde

 

⇒SH: Vytleskávání názvů ptáčků

  • vzpomínáme, o jakých ptáčcích jsme si celý týden povídali
  • názvy ptáčků společně vytleskáváme

 

DIDAKTICKÉ

⇒DH: Kam letí ptáček?

  • pomůcky: 1 papírový pták, 1 papírová šipka, magnetická tabule, magnetky, razítko
  • nejprve dětem před činností tiskneme na ruku razítko
  • poté vysvětlíme, že kde je razítko-je PRAVÁ RUKA, druhé ruce bez razítka se říká LEVÁ RUKA
  • zkoušíme nanečisto – ukažte vlevo, vpravo, nahoře, dole
  • na magnetickou tabuli upevníme ptáčka a šipku
  • učitelka nejprve manipuluje s šipkou
  • kam otočí šipku, tak dítě do daného směru natočí ptáka a řekne, jakým směrem letí
  • poté učitelka manipuluje s ptáčkem a dítě se šipkou
  • snažíme se o to, aby ptáček letěl i šikmo-dokázat pojmenovat
  • (letí spíše dolů nebo nahoru, do L nebo P?)

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒KK: Seznámení s ptáky žijící u nás (vrabec, sýkorka, havran)

  •  „Jak se mi schováváme před zimou?“ (oblečení)
  •  „Jak se před zimou chrání ptáčci?“ (načechrají peří, vzduch, ohřívají, drží teplo
  •  „Jsou všichni ptáci stejní? V čem se liší?“

⇒KK: Poznání straky a kosa (rozdíl mezi vránou a strakou)

  • nejprve zkusíme bez vizuální opory a až poté srovnáváme dle obr.
  • rozdíly: kos – žlutý nos, celý černý
  • straka – tmavý zobák, černá, bříško bílé
  • vrána – celá černá, silný zobák

 

PÍSNIČKY

⇒Píseň: Vrabec a sýkora + taneček

Taneček

  • 1. – 8. takt: děti mezi sebou utvoří dvojice, zaháknou se pažemi a točí se
  • 9. – 10. takt: z rukou utvoříme křidélka a 1 krát skok
  • 11. – 12. takt: kroky na místě
  • 13. – 16. takt: kroucení hlavou NE, NE

 

 

ŘÍKANKY

⇒Říkanka: Krákorala černá vrána

Krákorala černá vrána,

krákorala na havrana:

Milý strýčku havrane, kdy už jaro nastane?

Ťukám, ťukám zobákem, abych probudila zem.

Ťukám, ťukám do sněhu,

bez jídla a noclehu.“

Ťukej, ťukej, milá vráno,

jaro přijde-možná ráno.

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒VV: Příběhy ptačích stoppodrobnosti k námětu ZDE

⇒Pobyt venku: Sběr šišek pro krmítko

  • na vycházce si každé dítě najde 1 šišku (např. z borovice)

⇒PV: Tvorba krmítka

  • pomůcky: krmná směs pro ptáky, 1 sádlo, nastříhané provázky o délce 20 cm, šišky, tácky, ubrusy
  • nejjednodušší a zároveň efektivní možnost, kdy si každé dítě vyrobí vlastní krmítko, je koule, která se zavěsí na stromy

Příprava učitelky:

  • učitelka na jednotlivé šišky přiváže provázky za stopku šišky
  • necháme rozehřát sádlo (na topení)
  • přimícháme směs pro ptáky a hnětením vytvoříme směs
  • směs by měla být malinko tužší (měkká se příliš lepí na prsty a nejde lepit na šišky)

Postup

  • děti si berou směs po částech a lepí ji na šišku
  • hotové kouličky – krmítka pověsíme na keře a stromy kolem MŠ


1 komentář u „Ptáci v zimě“

  1. Dobrý den, vaše stránky jsou pěkné a určitě pomáhají mladým, začínajícím učitelkám. Jen mě zaráží, že v tématu PTÁCI V ZIMĚ si hrajete na vlaštovky, čápa,…. To jsou přeci ptáčci, kteří na zimu odlétají do teplých krajin. Použijte při činnostech názvy jiných ptáčků dříve, než vás děti samy začnou na to upozorňovat.
    Hodně hezkých dnů Vám přeje Jarmila

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *