• Výtvarný záměr: vystihnout znaky ptáka, zaměřit se na jeho barevné řešení vycházející z představ
  • Výtvarná technika/postup: práce s textilií
  • Pomůcky: tvrdší čtvrtka nebo karton, tužka, nůžky, barevné příze, lepidlo Herkules, štětečky na lepidlo, barevná peříčka, drátek, bílá a černá kolečka z děrovačky, ubrus.

 

Motivace a hra
  • Úryvek z pohádky: Ptáček JarabáčekNedaleko rybníku v obilném poli, žil malý ptáček jménem Jarabáček. Měl krásné zbarvení a hlavně dobré srdce. Ale jako všichni jarabáci, i malý Jarabáček si nedělal s ničím příliš velké starosti, byl trochu nezodpovědný, s hlavou kdesi vysoko v oblacích. Často zapomínal na domácí úkoly ze školy, na kroužky létání či rychlolov drobného hmyzu. Někdy se mu z hlavičky vytratila dokonce i cesta ze školy domů. Rodiče mu pokaždé říkali: „Ty jsi opravdu jarabák. To ti nevadí, že se nám zvířátka přesně za tohle smějí? Měl bys jít všem příkladem. Ukázat, že nové potomstvo jarabáků, je už úplně jiné.“ (zkrácená a upravená verze pohádky: Marešová A.: Ptáček Jarabáček – https://anna-maresova.webnode.cz/l/trads/)
  • Otázky k porozumění pohádky – Jaký je člověk, když se o něm říká, že je jako ptáček jarabáček? Co znamená být nezodpovědný, zapomětlivý? Jak by se měl Jarabáček chovat, aby byl ostatním příkladem?
  • Navození představ: Vzhled ptáčka Jarabáčka – Jak by mohl vypadat ptáček Jarabáček? Z pohádky víme, že byl krásně zbarvený. Ale byl to velký, malý ptáček, s chocholkou či bez? Byl zbarvený do jedné barvy nebo jeho peříčka hrála všemožnými barvami? Necháme se překvapit.

 

Realizace výtvarné činnosti

Děti si na karton nakreslí tužkou jednoduchého ptáčka bez nohou a opatrně si ho vystřihnou.  Z krabičky si vyberou barevné příze, se kterými budou chtít pracovat. Na ptáčka nanesou z obou stran svislý proužek lepidla a na tomto místě začínají obmotávat přízi kolem dokola přímo ze špulky. Pokud chtějí změnit barvu, přízi ustřihnou, přiloží zezadu novou přízi a opět omotávají jednu nitku vedle druhé. Jakmile se dostanou při omotávání do míst, kde už není lepidlo, natřou lepidlem další kus šablony a pokračují v práci. Zpravidla se nejlépe začíná dětem od středu těla směrem k ocasu a naposled se zaměřují na omotávání hlavy, se kterou jim může částečně dopomoct učitelka, pokud obsahuje chocholku a jiná záludná místa.

Zkoušeli jsme tyto malé ptáčky omotávat i silnějšími textiliemi, ale tvary ptáčků se pod sílou vln ztratily, proto se držme pravidla, že čí menší ptáček, tím slabší textilie. Po dokončení si děti přilepí oko – dvě papírová kolečka z děrovačky, vyberou si barevná peříčka pro křídla a ocas, která zasunou ptáčkovi pod příze. A nakonec stejným způsobem zasuneme zezadu za příze nožičky tvořené krátkým drátkem přehnutým napůl.

 

Závěr

  • Pojmenování ptáčků Jarabáčků – Inspiraci pro druhové jméno hledejme v jejich barvách, znacích. Může se tak objevit mezi nimi JARABÁČEK ohniváček/chocholáček/modřinka apod.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *