• Výtvarný záměr: lineárně dekorovat plochu listu (realisticky/fantaskně) a dát tak vyniknout barevným plochám ve spodní vrstvě
  • Výtvarná technika/postup: odkrývací rezerváž
  • Pomůcky: čtvrtka formátu A4, šablony listů, tužka, menší nůžky, voskovky, dlouhé špendlíky (párátka, špejle se špičatým hrotem), černá tuš, větší kulaté štětce, staré papíry, ubrus

 

Motivace a hra

  • DH: Poznávání listů dle tvaru – Dětem ukazujeme listy skutečné/na obrázku/bílé šablony (dub, jírovec maďal, javor, bříza, lípa, jeřáb) a děti odhadují, z jakého stromu pochází.
  • PV: Herbář – Na čtvrtku A4 přilepíme skutečný vylisovaný list+ fotografii stromu + plod (může být také skutečný).
  • Diskuse: Do jakých barev se barví listy na podzim?

 

Realizace výtvarné činnosti

Každé dítě si vybere jednu šablonu listu (šablony kde stažení ZDE), kterou si obkreslí na čtvrtku A4. List zatím nevystřiháváme, dětem se bude lépe vyplňovat vnitřek voskovkami a nestane se, že by list natrhly, či nevyplnily místa na okraji listu. Nemusí se ani bát případného přetažení voskovkou mimo šablonu. Než děti začnou list vystříhávat, učitelka zkontroluje nanesenou voskovou vrstvu, zda je všude dostatečně silná. Vyhýbáme se hnědým, černým odstínům a těm, které se nevyskytují na podzimních listech-např. růžová, fialová, modrá apod. Vystřižený list položíme na starý papír a celý ho pomocí štětce natřeme černou tuší a necháme ideálně do druhého dne zaschnout. Do zaschlé tuše děti vyrývají žilnatinu, dekorativní prvky. Dětem necháme zcela volnou ruku, jen se je snažíme motivovat, aby dostatečně využily barevný podklad, který si pracně vytvořily.

Závěr

Oceňujeme trpělivost, preciznost, originalitu.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *