OVOCE

⇒Říkanka: Foukej, foukej větříčku

  • děti rozdělíme na 2 skupiny
  • jedna přeříkává říkanku a druhá znázorňuje vítr
  • poté výměna rolí
1.      SKUPINA 2.      SKUPINA
Fííí… Foukej, foukej větříčku,
Fííí… shoď mi jednu hruštičku.
Fííí… Shoď mi jednu, nebo dvě,
Fííí… budou sladké obě dvě.

 

⇒VV: Jablíčka v ošatce – podrobný popis námětu ZDE

 Jablíčka

⇒HPH: Měla babka

  • pomůcky: jablíčko (červený pěnový míček)
  • za zpěvu písně chodíme v kruhu a držíme se za ruce
  • 1 dítě je uprostřed kruhu, v ruce drží jablko a chodí v protisměru
  • na poslední slovo písně si všichni zastaví
  • u koho se dítě s jablkem nachází, tomu jablko předá a role se vymění

 

⇒PL: Spočítej jablíčka

 Spočítej jablíčka

 

⇒KK: třídění ovoce x zelenina

  • pomůcky: kartičky ovoce a zeleniny

 

PLODY PODZIMU

⇒Pohádka: Proč se javor na podzim červená?

Proč se javor na podzim červená

⇒PH: Sbírej oříšky

  • pomůcky: skořápky od ořechů, barevné kruhy
  • motivace: „Veverka potřebuje na zimu co nejvíce oříšků, ale má malé packy, a proto může nosit oříšky do doupěte jen po jednom.“
  • skupiny po 5 dětech, každá skupina =1 barevný kruh (doupě)
  • děti stojí na startovní čáře, na signál děti vybíhají do hracího pole a sbírají po jednom vlašské ořechy a nosí je do svého doupěte
  • hra končí, když je hrací pole prázdné
  • spočítání ořechů a pochválení dětí: „Žádná veverka nebude mít hlad!“

 

⇒Rozdíl listnatý strom v lese a na zahradě

  • výklad doplněný o obrázky pro lepší představu
  • všímáme si plodů (zahrada=pro lidi, les=pro zvířátka)
  • ukázka kaštanu, ořechu, žaludu

 

⇒SH: Hledej oříšek

  • pomůcky: 1 oříšek, 2 šátky, lano
  • z lana utvoříme kruh, za který si sednou všechny děti
  • do kruhu pozveme 2 děti, zavážeme jim oči a hodíme oříšek
  • úkolem: najít podle hmatu oříšek jako první J

 

 

KEŘE

⇒VV: Šípkový keř – podrobný popis námětu ZDE

 Šípkový keř

⇒Dramatizace: Šípková Růženka

  • pomůcky: kůň pro prince, korunka a šaty pro princeznu, šátek a hůl pro babu
  • základní postavení:
    • děti stojí v kruhu, drží se za ruce
    • uvnitř (Růženka), další dvě děti (baba a princ) stojí v určeném místě dál od kruhu

 

Růženka byla líbezná, líbezná, líbezná,
Růženka byla líbezná princezna.

(děti jdou po kruhu, Růženka jde v kruhu v protisměru)

Ó jak jsem krásná, spanilá, spanilá, spanilá,
ó jak jsem krásná, spanilá princezna.

(děti se pustí a dají ruce v bok, pohupují se v kolenou a mírně se natáčejí vpravo, vlevo)

Tu přijel jeden krásný princ, krásný princ, krásný princ,
tu přijel jeden krásný princ, pravil jí:

(děti tleskají do rytmu, princ přijíždí na koni)

Růženko milá, pozor dej, pozor dej, pozor dej,
Růženko milá, pozor dej na babu.

(princ i děti ukazováčkem do rytmu varují Růženku, poté princ odjíždí)

Tu přišla jedna baba zlá, baba zlá, baba zlá,
tu přišla jedna baba zlá, pravila:

(děti zpívají podbarveným hlasem, baba přichází kulhavou chůzí)

Růženko, usni na sto let, na sto let, na sto let,
(baba čaruje před Růženkou, i děti napodobují pažemi čarování)
Růženko, usni na sto let, všechno spí.
(Růženka i děti do dřepu a pomalu usínají, baba se zařadí do kruhu k dětem)

A rostlo trní do výše, do výše, do výše
a rostlo trní do výše, vysoko.

(Růženka stále spí, děti pomalu vstávají, ruce do vzpažení, stoj na špičky)

Až přijel zas ten krásný princ, krásný princ, krásný princ,
až přijel zas ten krásný princ, pravil jí:

(děti tleskají do rytmu, princ přijíždí před sedící Růženku)

Růženko milá, probuď se, probuď se, probuď se,
Růženko milá, probuď se z toho snu.

(princ hladí Růženku po vlasech, Růženka se pomalu probouzí, vstává)

A byla svatba veliká, veliká, veliká
a hrála při ní muzika, muzika.

(děti se točí rychleji dokola – princ a princezna se točí uprostřed kruhu)

 

⇒SH: Růženko, kde jsi?

  • pomůcky: šátek
  • vybere 2 děti (Růženka a princ)
  • princ má zavázané oči, pro dezorientaci s ním párkrát zatočíme
  • Růženku postavíme na libovolné místo (ne však daleko)
  • princ, který má zavázané oči, se ptá: „Růženko, kde jsi?“
  • Růženka se ozývá a princ k ní podle sluchu přichází
  • obě role měníme s každou hrou

 

⇒Vaříme si šípkový čaj

  • pomůcky: šípky, cukr, společná nádoba na čaj, naběračka, hrnečky, drtící palička, rychlovarná konvice, voda
  • děti namotivujeme tím, že se dnes naučí vařit čaj
  • šípky omyjeme, zbavíme bubáka a stopky
  • do nádoby (hmoždíře) vložíme cca 4 paličky
  • obcházíme stoly a každý se pokusí rozmělnit šípky
  • vysvětlíme dětem, že kdybychom nerozdrtili šípek, neuvolnili by se vitamíny a voda by se nám ani neobarvila
  • poté zalejeme šípek vodou, osladíme a než čaj vystydne, věnujeme se jiným činnostem
  • poté rozléváme po 1 naběračce na ochutnávku
  • děti nadšené, všem čaj moc chutnal a chtěli přidat (i ti, co čaj nepijí :D)

 

 

BYLINY

⇒PH: Hra na kopřivu

  • pomůcky: zelená stužka, či pruh krepáku
  • kopřiva má v ruce stužku, děti stojí kolem ní v kruhu
  • po odříkání říkanky se všichni rozeběhnou
  •  koho kopřiva šlehne, je popálený a musí se zastavit

„Kopřivo, kopřivo,

stojíš pěkně nakřivo.“        říkají všechny děti

„Já se jen tak válím,

koho chci tak spálím.“        1dítě = kopřiva

⇒SH: Tleskni, až uslyšíš název plodu, byliny

  • učitelka čte seznam níže
  • děti spí na koberci a poslouchají
  • uslyší-li název plodu, byliny – probudí se
  • obměna: nespí, ale tlesknou

Seznam:

nebe, auto, ostružiny, židle, dům, koberec, šípky, sekačka, hrábě, stůl, slunce, trnky, vidlička, tužka, okno, jeřabiny, hrneček, skříň, ubrus, bezinky, kolo, moře, tričko, čepice, kopřiva

 

⇒SH: Cesta lesem za bylinkami

  • pomůcky: zvoneček, 2 šátky
  •  2 babky bylinářky jdou na byliny přes les, drží se za ruce a mají zavázané oči
  • ostatní děti představují stromy (dvojice blízko sebe rozestoupené po prostoru)
  • přiblíží-li se k nim kořenářky, začnou stromy kukat, šumět,… varují je, aby se neuhodily, nezakoply
  • celou dobu prochází lesem za zvukem zvonečku (na druhé straně herny)
  • zvoneček je symbol bylinek, kam mají dojít

 

 

POLNÍ PLODINY-OBILNINY

⇒KK: Polní plodiny se živou ukázkou

  • pomůcky: makovice, obilniny; obrázky obilnin, polních plodin
  • dětem ukazujeme obrázky obilnin, říkáme jejich název a společně posíláme živou ukázku
  • sledujeme detaily, rozdíly mezi obilninami
  • makovice: rozlouskneme ji, ukážeme mák a dáme dětem ochutnat
  • obilniny: každé dítě si vezme 1 zrnko a podívá se, co skrývá

 

⇒KK: K čemu se pěstuje?

  • pomůcky: obrázky řepky olejky, makovice, pšenice,…
  • snažíme se přijít na to, k čemu polní plodiny slouží
  • mladším dětem pomáháme (řepka olejka=olej)

 

 ⇒DH: Jakou barvu má? 

  • pomůcky: velké množství pastelek
  • na koberec vysypeme všechny pastelky
  • učitelka klade otázky: „Jakou barvu má hruška? Kaštan, jablko, šípek, kopřiva,…“
  • děti hledají danou barvu plodu, byliny v pastelkách a ukazují ji

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *