- jedná se o techniku KRESBY MOKROU STOPOU
- vychází z citlivé lineární kresby
- vlastnosti závisí na druhu pera a jeho stopě
- poutavost perokresby je v kontrastu linií bílých a tmavých ploch
LINEÁRNÍ KRESBA PEREM
- bývá zprvu nejistá, s perem zacházíme zcela přirozeně
- kresbu rozvrhujeme několika lehkými tahy a pak ji prokreslujeme
- zajímavou variantou je kresba do mokrého podkladu, která se rozpíjí a vyvolává nečekané výrazové účinky
STÍNOVANÁ KRESBA PEREM
- pracuje se zhuštěním a zředěním krátkých čar
- racionálně založení žáci používají pravidelně řazené čárky, které se kříží a vytváří stíny
- na malých formátech připomíná staré rytiny
- plocha modelovaná hustými i řidšími shluky stejnosměrných čar či bodů, má křehký, poetický ráz
PERO
- lineární i stínované kresbě vyhovuje nejvíce obyčejné pero v násadce
- pero má měkký a tupý hrot,který po povrchu lehce klouže
- pero z úzkou stopou vyhovuje spíše studijní kresbě
- stopy se neslévají, vzniká čitelná kresba a měkkou modelací světla a stínu
- seříznuté francouzské pero je vhodné pro dynamickou kresbu nebo pro kombinaci s jiným typem pera
- redispero používáme pro dekorativní úlohy, písmařské pokusy
- francouzské pero i redispero zanechávají stopy odpovídající šíři hrotu, proto je označené příslušným číslem
VZHLED PEROKRESBY
- ovlivňuje ho kvalita a tón barvy
- černá tuš působí klasicky, barevná tuš dekorativně
- s tuší v odstínu hnědé, či sépie se pojí lavírování
- průsvitné tóny zředěné barvy nanášíme akvarelovým štětcem, čímž modelujeme světlo a stín
- nejlépe působí perokresba v jednom barevném tónu
KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI
- kombinace s kresbou tužkou, rudkou, uhlem
- použití dřívka, štětce, ale perokresba poté ustupuje do pozadí
- kombinace perokresby s vlepovanými plošnými či plastickými prvky z papíru (zmačkání)
VELIKOST FORMÁTU
- pro perokresbu se hodí menší formáty
- výjimku tvoří kombinace perokresby s jinými technikami
- až starší žáci se při formátu neomezují
METODIKA
- zvládnutí techniky vyžaduje trpělivost
- aby byl rukopis uvolněný, učí se děti používat pero bez předkreslení
- podkresba tužkou problém dočasně vyřeší, žák se bojí, že nedokáže kresbu perem zopakovat, proto se tvoří repliky působící ztrnule
- nepříznivý vliv má i používání redispera
- redispero se drží ve stále stejné poloze a to způsobuje, že je zápěstí stále křečovitě napjaté
- nejmenší děti mají problém držet pero ve správné poloze, aby lehce psalo,netrhalo papír, nedělalo kaňky
- proto je dobré před kresbou perem zařadit kresbu dřívkem
KRESBA DO MOKRÉHO PODKLADU
- vyžaduje rychlost, nebojácnost, výtvarnou jistotu a odvahu vytírat nechtěné stopy
- důležité je správně nevlhčit papír
- příliš mokrý – čára se roztéká
- málo navlhčená – rychle vysychá a stopa se nerozpouští
- !! necháme rozetřenou vlhkost vsát a zbytky setřeme houbou, u větších formátů zase houbičkou papír přivlhčujeme !!!
VÝTVARNÉ NÁMĚTY- PEROKRESBA
KRESBA DO MOKRÉHO PODKLADU
- Námět: tajemná jeskyně, meteorit, vodopád
- Výtvarný problém: reakce na rozpíjející se tuš
- Pojetí úkolu: náhodné proměny tekoucí tuše, vytírání skvrn houbou, rozmytí stínů šrafováním
CO UMÍ LINKA
- Námět: výtvarná hra, etuda
- Výtvarný problém: různé způsoby vedení linky
- Pojetí úkolu: nahrazení pevné linky chvějivou,tečkovanou, přerušovanou linkou, využití přítlaku
LINEÁRNÍ KRESBA PEREM
- Námět: let ptáků po nebi, růst korálů,krystalů
- Výtvarný problém: proměnlivý lineární rytmus
- Pojetí úkolu: plynulé vedení a opakování linií
HUSTÁ LINEÁRNÍ TEXTURA
- Námět: princezna nočního nebe, rozbouřené moře, uzel na kapesníku
- Výtvarný problém: kombinace lineární kresby a hustého šrafování
- Pojetí úkolu: kontrast světlého siluety hlavního motivu na tmavém pozadí tvořeném šrafurou, nebo obráceně
Použitá literatura:
ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 40-43. ISBN 80-902267-1-X.