Peněženka pro školáky

  • Výtvarný záměr: z odpadového materiálu vytvořit funkční užitečnou věc
  • Výtvarná technika/postup: práce s textilem a odpadovým materiálem
  • Pomůcky: nápojový karton (od mléka, džusu), bavlněné látky (ne satén, semiš), lepidlo Herkules, pravítko, nůžky, štětce a mističku na lepidlo, ubrus, plastová destička, knížky na zatížení, nýtovací knoflík na silné látky, kladívko, dřevěné prkýnko, potřeby pro nýtování.
 

Motivace a hra

  • Peníze (diskuse) – Víš, kde dospělí berou peníze? K čemu slouží? Máš už teď nějaké svoje peníze? Co si za ně chceš koupit? Víš, kolik peněz na to musíš ušetřit?
  • Jak peníze vypadají? – prohlédnutí kovových mincí z obou stran.
  • Miskovaná (didaktická hra) – hra ve dvojicích s opravdovými penězi. Dětem dáme ke hře 1 Kč, 2 Kč, 5 Kč, 10 Kč a to od každé hodnoty 5 krát. Děti se pravidelně střídají. Pokud se hráč trefí mincí do misky, započítává se její hodnota do jeho skóre, pokud mine, jde na konto protihráče. Hráči si sami volí, jaké mince budou házet.
  • Seznámení se záměrem – Drobné se schovají v parádní peněžence z nápojového kartonu, který si mají děti za úkol přinést do školky. Motivací je už samotná výroba peněženky.

Realizace výtvarné činnosti

Dle věku a zručnosti dětí provede krok 1-5 pedagog, zbytek (kromě nýtování) provádí děti.

  1. Z krabice odstraníme dno i vršek.
  2. Boční strany vtlačíme dovnitř.
  3. Stranu, která obsahuje spoj, rozstřihneme přesně uprostřed a krabici rozložíme, kromě přední (střední) strany naměříme odshora 5,5 cm široký pásek a ustřihneme ho.
  4. Krabici opět složíme a tu část, která je dvojitá, přehneme na polovinu.
  5. Přes ni přehneme vyšší stranu a přitlačíme.
  6. Na rozloženou potištěnou stranu krabice naneseme dostatečné množství lepidla Herkules (ale tak, aby se netvořily loužičky) a položíme na rub vybrané látky. Na karton položíme plastovou destičku, zatížíme knížkami a chvíli takto necháme. Posléze látku okolo obstřihneme – nad vyšší stranou je potřeba mít cca 10 cm látky, u zbytku stran stačí ponechat 1,5 cm.
  7. Dolní hranu přilepíme tak, že ji přehneme přes okraj, stejně tak i obě horní hrany. Horní díl nejprve přilepíme na bocích, poté celý proužek přehneme dolů a přilepíme.
  8. Z tvaru zůstaly trčet okraje látek na bocích. Jeden natřeme lepidlem zevnitř a druhý zvenku a přiložíme je na sebe tak, aby se krabice spojila do původního tvaru.
  9. Jakmile lepidlo zaschne, vtlačíme dovnitř boky (jako v kroku 2) a složíme peněženku (krok 4).
  10. Celou vnitřní část, která je polepená látkou, potřeme hojně lepidlem, přehneme na půl, ohneme přes ni nejvyšší stranu a dáme do druhého dne lisovat pod knížky.
  11. Druhý den pedagog narazí na potřebná místa nýtovací knoflík, jehož barvu si děti vyberou, pokud samozřejmě mohou.
Peněženka pro školáky

Závěrečná činnnost

  • Výroba mincí – rozklepání kovových zátek, vepsání číslic 1, 2, 5, 10; jejich vložení do peněženky.
  • Zaplať (sčítání) – učitelka každému dítěti (popř. hromadně) řekne částku, kterou má zaplatit. Vyndání mincí z peněženky v dané hodnotě.
Žádné výsledky hodnocení

Ohodnoť příspěvek

Sdílet příspěvek

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *