• je na rozhraní kresby a malby
  • kreslířský postup v sobě nese malířské rysy – využívá barevnosti, modeluje plochy i objemy a pomocí šrafur vytváří nové barevné odstíny
  • pastely se liší podle pojiva – pastely suché, mastné a voskové
    • stopa suchého pastelu se při dotyku roztírá, stopa olejového a voskového pastelu zůstává stejná
  • účinky pastelu ovlivňuje dále papír a jeho barevný odstín, který pod malou prosvítá
suché pastely

suché pastely

voskové pastely

voskové pastely

olejové pastely

olejové pastely

  • pastely se vyrábí v sadách od 6 do 48 barev
  • mísení tónů je omezené a rozšíření barevné škály je malé, proto je dobré mít větší rozsah odstínů
    • pokud mají děti méně než 12 odstínů, tak nejde o malbu, ale spíše o nezajímavý dekorativní cvičení

 

MALBA SUCHÝMI PASTELY
  • je řazena mezi klasické malířské techniky
  • ve škole malba působí živě a vesele, protože menší sady barev, které děti používají, obsahují spíše pestré tóny
  • můžeme použít 3 odlišné způsoby podání
    • neroztíranou barevnou kresbu
    • barevnou kresbu na roztírané podmalbě
    • malba do mokrého podkladu
  • všechny tyto 3 způsoby vyžadují na závěr fixaci fixativem nebo lakem na vlasy

 

neroztíraná malba

  • vzniká vrstvením barevných linií, kterých se žák nesmí dotýkat a uchovat stopu pastelu ostrou
  • malé roztírání, ke kterému dochází, spojuje barevné linie a dává malbě měkkost

roztírání ploch

  • žák vytváří podklad bez detailů
  • v rozetřené podmalbě vznikají vznikají nové barevné tóny a původní barva čtvrtky je jen prosvětluje, či tónuje
  • na tuto podmalbu  pak dítě doplňuje konkrétní motivy pevnou kresbou a snaží se ji udržet čistou a ostrou
  • spojení měkké plochy a zřetelné linky je pro začínající žáky nejsnazší

malba do mokrého podkladu

  • podklad můžeme navlhčit vodou nebo mlékem
  • stopa pastelu se rozpíjí, je náhle hutná a výrazná
  • velké plochy svítivých barev, které lze obtížně na vlhkém podkladu mísit, působí dekorativně

 

KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI

  • obvykle se nehodí pro spojení s jinými technikami
  • dobře se doplňuje pouze s akvarelem
    • pigmenty pastelu výtváří na suché podmalbě stíny, které se spojují s barvami akvarelu a obohacují tak jejich tónovou škálu
    • lineární stopa pastelu vnáší do malby akvarelem popis a děj
  • pastel je vhodný na malé i velké plochy

 

METODICKÝ PŘÍNOS

  • uvolňuje malířské podání v době, kdy sílí nejistota v malbě s temperou a akvarelem
  • malba do mokrého podkladu vyžaduje rychlost při nanášení tónů a zároveň nedovoluje se zabývat detaily
  • do ukončené části malby se nelze znovu vracet, proto nedovoluje popisnost
  • žák ví, že nedosáhne věrného přepisu skutečnosti, a proto hledá jiné výtvarné hodnoty
  • díky uvolněné práci s pastely nachází cestu zpět k malbě

 

MALBA OLEJOVÝMI PASTELY
  • nejvíce vyhovuje dětem extravagantního a smíšeného výtvarného typu
  • malba vyznívá přesvědčivě, pokud žák umí na pastel dostatečně přitlačit a nebojí-li se vrstvit linky
  • olejové pastely se prodávají v sadách od 6 do 48 barev
  • převažují zemité a pastelové tóny, které dávají malbě jiný ráz než pestřejší malba suchým pastelem
  • jsou barevně stálé a odolné vůči roztírání

KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI

  • spojení s kreslířskými technikami
  • aby se žáci neunavili a aby je malba pastelem neodradila, je lepší zpočátku dávat menší formáty

 

METODICKÝ PŘÍNOS

  • nejnáročnější je mísení odstínů olejových pastelů
  • vychází z různého hustého překrývání stop ve dvou i více barevných vrstvách
  • opatrně pojatá malba pastelem bývá neúčinná, připomíná kresbu pastelkami, kde slabá stopa a plocha vytvářená jedním barevným tónem působí hluše a jednotvárně
  • pro seznámení s technikou vyhovuje zařadit barevné etudy s konkrétní motivací (balvan, déšť, hnízdo)

 

MALBA VOSKOVÝM PASTELEM
  • technika je vhodná pro nejmenší děti
  • široká stopa barevného roubíku zdůrazňuje kresebnost, uplatňuje detaily i složitý děj
  • charakter malby je ovlivněn i kvalitou materiálu
    • české voskové pastely jsou barevně příjemné, čiré,tuhé, povrch malby má lesk
      • jedinou nevýhodou je pouhých 6 nebo 12 barevných tónů v sadě
    • čínské voskové pastely mají širokou barevnou škálu a krásné odstíny, obsahují však nekvalitní pojivo, které teplem ruky taje a tvoří nepříjemné plastické vrstvy
    • kvalitní voskové pastely z dovozu jsou cenově nedostupné, nebo obsahují málo vosku a blíží se olejovému pastelu nebo pastelkám Progresu

 

METODICKÉ PROBLÉMY

  • s metodickými problémy se u voskového pastelu nesetkáváme
  • nicméně pestrá a barevně omezená škála vyhovuje jen malým dětem
  • vyspělejší žáci hledající barevné ladění se brzy od voskových pastelů odvracejí

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – MALBA PASTELEM

BAREVNÉ LINKY

  • Námět: ptačí zpěv, hluk z ulice, tikot hodin
  • Výtvarný problém: lineární reakce na sluchové podněty
  • Pojetí úkolu: využití různé barevné intenzity linky, pohybu a prostupování čar, plynutí času

 

NOVÉ ODSTÍNY OLEJOVÝCH BAREV

  • Námět: pohled z výšky na planetu zemi, zátiší s výraznou modelací objemu
  • Výtvarný problém: mísení a vrstvení barevných tónů
  • Pojetí úkolu: vytváření dynamické, hustě šrafované plochy

 

ROZTÍRANÝ PASTEL

  • Námět: kluziště, první známky jara, závodiště automobilů
  • Výtvarný problém: spojení kreslené linky a barevných ploch
  • Pojetí úkolu: podmalovat celou plochu čtvrtky suchým pastelem a podklad z rozetřených ploch nebo objemů doplnit lineární kresbou

 

MALBA SUCHÝMI PASTELY NA MOKRÉM PODKLADU

  • Námět: pohádka, kamenná hráz, barevná mozaika
  • Výtvarný problém: dekorativní pojetí námětu
  • Pojetí úkolu: motiv, předkreslený jedním tónem suché křídy, postupně vlhčit štětcem a vodou, drobné plošky vybarvovat suchými pastely, pokoušet se o mísení dalších odstínů

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 81-87. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *