Paleta podzimu, zimy a jara

  • Výtvarný záměr: rozvoj citu pro kompozici a technických výtvarných dovedností, znalost barev
  • Výtvarná technika (postup): asambláž, kresba voskovkami
  • Pomůcky: velká papírová paleta, nůžky, lepenka, voskovky, lepidlo Herkules, oboustranná lepicí páska, obrázky ročních dob, různé odpadové materiály (plastová víčka, čajové sáčky, korálky, vlny, vata, knoflíky, skořápky od ořechů…)

Motivace a hra

Na kobereček rozložíme fotografie ročních dob (podzim, zima, jaro) a voskovky. „Barvičky se pomíchaly, pomůžeme jim se vrátit do toho období, kam patří.“ Učitelka ukazuje postupně barevné voskovky, děti je zařazují do příslušných období podle toho, které barvy se v daném období nejvíce uplatní. Pak je kladou na obrázky (podzim – hnědá, červená, oranžová; zima – modrá, fialová, šedivá, bílá; jaro – zelená, žlutá, růžová).

 

Realizace výtvarné činnosti

Papírovou paletu rozstřihneme na tři díly – roční období. Každá skupinka dostane jednu část a voskovkami jimi zaplní plochu. Díly spojíme lepenkou a tím opět vznikne malířská paleta. Na vyhrazeném místě máme připravené různé odpadové, ale hygienicky nezávadné materiály. Pojmenováváme si je, diskutujeme o tom, k čemu sloužily, do jakého kontejneru by náležely. My pro ně však máme jiné využití, zakomponujeme je do výtvarného díla a vytvoříme tak asambláž (trojrozměrnou koláž), která dodá obrazu prostorový rozměr. Inspirací pro nás budou práce D. Spoerriho, který lepil na desky nepotřebné předměty. Vybíral si ke své tvorbě věci, jež běžně používáme a považujeme je za samozřejmé. Děti si postupně berou předměty a připevňují je do prostoru, kde se daná barvička objevuje.

Paleta podzimu, zimy a jara

Závěr

V průběhu skupinové práce s dětmi narážíme na úskalí, která jim pomáháme řešit (problém s lepením, zařazení barvy do správného období). Na dílo nahlížíme shora, všímáme si různobarevných odlišností ročních období, přelévání barev.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *