Ovoce a zelenina

HRY

POHYBOVÉ

⇒PH: Na horký brambor

  • nácvik správného chytání a házení míče
  • pomůcky: míč
  • stojíme v kruhu
  • hodím míč dítěti a ten ho hodí zpět učitelce
  • postupně zrychlujeme

⇒PH: Na sadaře

  • „Jablíčko už dozrálo a sadař ho šel sklidit.“
  • děti leží na koberci a mají zavřené oči
  • koho se sadař dotkne, se zvedne a chytne se za ruku
  • zpěv: Jede, jede, mašinka; Měla babka
  • přesun ke stolečkům

⇒PH: V zahradě na podzim

  • pomůcky: obrázky jablíčka, hrušky a švestky, kruhy
  • po místnosti rozhodíme kruhy a děti si do nich stoupnou
  • poté rozdáme dětem obrázky
  • děti se promění v plody ovoce
  • sadař=učitel chodí po sadě, když vykřikne daný druh ovoce, tak ovoce spadne na zem a musí si vyměnit místo se stejným druhem ovoce

jablko,hruška,švestka

⇒PH: Sklízíme brambory

  • zástup dětí za sebou
  • v předu prázdná bedýnka, vzadu míčky
  • učitelka podává zadnímu dítěti míčky a ty si je postupně podávají horem

⇒HPH: Komu dám jablíčko?

  • utvoříme kruh, 1 dítě je uprostřed (má v ruce jablko)
  • zpíváme píseň: Měla babka
  • za doprovodu zpěvu se točíme, dítě uprostřed chodí opačným směrem
  • když píseň skončí, všichni se zastaví
  • u koho dítě s jablkem je, předá mu ho a vymění si pozice
  • opakujeme, až se vystřídají všechny děti

⇒PH: Židličkovaná

  • kruh ze židliček (o jednu méně než je dětí)
  • děti se pohybují na píseň: Ovoce a zelenina (CD)
  • když píseň skončí, každý si musí rychle najít volnou židličku a sednout
  • kdo si nesedne=vypadává

 

SMYSLOVÉ

⇒SH: Ochutnávka ovoce

  • poznávání ovoce podle hmatu, vůně, chuti, vzhledu

⇒SH: Hledám, hledám červenou

  • „Na větvičce jabloně uzrálo krásné červeňoučké jablíčko. Však si také na sobě dalo záležet. Nastavovalo sluníčku jednu tvářičku, hned zase druhou, aby bylo celé krásně červeňoučké.“
  • „Víme, jak vypadá červená barva?

„Hledám, hledám, co mám znát, pojďte děti pomáhat.

Do všech koutů zajdi, to červené mi najdi!

KONSTRUKTIVNÍ

⇒Puzzle jablíčka a hrušky

  • děti sedí u stolečků
  • mezitím po místě schováme lístečky barevnou tečkou vzhůru
  • úkol: najít 1 dílek puzzle a odnést ho na stůl označený danou barvou
    • až poté jít hledat další dílky
  • rozdělíme se do 2 skupin a skládáme puzzle (pro 3. leté-náročné)

 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒KK: Třídění ovoce a zeleniny

  • seznamujeme se s ovocem a zeleninou
  • pomůcky: didaktické kartičky
  • 3 větší obrázky (stromy, kořenová zelenina, košťálová zelenina-obilí)
  • pojmenováváme obrázky, ptáme se, kde rostou, přiřazujeme je k větším obrázkům
  • zpětně znovu pojmenováváme

 

⇒KK: Poznávání ovoce a zeleniny

  • pomůcky: kartičky s ovocem a zeleninou
  • v ruce mám kartičky, ukážu jednu
  • kdo ví, přihlásí se a řekne co to je +zda je to ovoce, či zelenina
  • kartičky po zodpovězení dávám do kruhu
  • poté říkám názvy ovoce, zeleniny-řeknu, vytleskám-děti na signál opakují rytmus
  • tvoříme zdrobněliny (3. leté-nejde)

 

ARTIKULAČNÍ A DECHOVÁ CVIČENÍ

⇒Gymnastika mluvidel: přelévání vzduchu z jedné tváře do druhé

-„Když už bylo jablíčku na sluníčku moc velké horko, poprosilo větřík, aby ho osvěžil.“

⇒Říkanka: Větře, větříčku

Postupně zesilujeme a zeslabujeme, neboť se vítr toulal někde daleko. Jablíčko muselo říkanku několikrát opakovat, aby ho vítr slyšel. Jak se vítr začal přibližovat, mohlo jablíčko svoje volání zeslabovat.

  • ochlazujeme jablíčko
  • z rukou uděláme hrstičku a foukáme na jablíčko
  • dechové cvičení: výdech s našpulenými rty

Jablíčko s větříkem byli kamarádi a rádi si spolu hráli. Větřík rozfoukával jablíčko a to se houpalo na větvi jako na houpačce.

  • Pohybové cvičení: v lehu na zádech, pevně chytíme kolena a houpeme se
  • Artikulační cvičení: HOU, HOU
  • Gymnastika mluvidel: vysuneme jazyk z úst, pohoupeme jazýček

 

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒Grafomotorika

  • kresba jablíčka

Červená barvička

Vzala ji Anička.

Krouží kruhy malé, větší,

na jablíčko už se těší.

⇒PV: Červík a jablko 

Jablíčko a červ

⇒VV: Šípek podrobný popis námětu ZDE

 

PÍSNIČKY

⇒Měla babka čtyři jablka (mazurka)

Měla babka čtyři jablka a dědoušek jen dvě. Dej mi babko jedno jablko, budeme mít stejně.

Měl dědoušek, měl kožíšek a babička jupku. Pojď, dědoušku na mazurku já si s tebou dupnu.

  • 1 dítě stojí za dítětem a drží se nahoře za ruce
  • měla babka – úkrok vpravo
  • čtyři jablka – úkrok vpravo
  • a dědoušek – úkrok vlevo
  • jen dvě – úkrok vlevo
  • dej mi babko – podíváme se na sebe vlevo
  • jedno jablko – podíváme se na sebe vpravo
  • budeme mít stejně – otočíme se

⇒Tanec s jablky

  • utvoříme dvojice a chytneme se za ruce
  • mezi bříško vložíme jablíčko (míček)
  • na hudbu: ovoce a zelenina tančíme, komu vypadne míček, končí

 

ŘÍKANKY A BÁSNIČKY

⇒Koulela se ze dvora

Koulela se ze dvora, velikánská brambora.

(velký kruh před tělem)
Neviděla, neslyšela,
(dlaněmi zakryjeme oči, uši)
spadla na ni závora.
(napjatou rukou ze vzpažení do připažení)
Kam koukáš, ty závoro?
(pravou rukou děláme „ty, ty, ty“)
Na tebe, ty bramboro!
(levou rukou děláme „ty,ty, ty“)
Kdyby tudy projel vlak,
(krouživými pohyby rukou předvádíme „vlak“)
byl by z tebe bramborák!
(leh)

⇒Houpy, hou

Houpy, hou, houpy, hou,

vítr houpá větvičkou.

Větvička se ohýbá,

jablíčko se kolíbá.

⇒Větře, větříčku

Větře, větříčku,

zafoukej trošičku.

Horko není k vydržení,

Potřebuji osvěžení!

⇒Malíř

Vezmi žlutou tužku,

namaluj mi hrušku.

A pod hruškou talíř,

sláva, ty jsi malíř!


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *