HRY
POHYBOVÉ
⇒ PH+DH: Odpadkový mišmaš
– pomůcky: židličky, kartičky žluté, modré, zelené (celkem v počtu dětí)
– každému dítěti dáme 1 barevnou kartičku
– utvoříme s židliček kruh (=židličkovaná) a děti si libovolně sednou na jednu z židlí
– zopakujeme, co která barva znamená (zelená=sklo, modrá=papír, žlutá=plast)
– motivace: „Teď jsme se proměnili v kontejnery.“
– u malých dětí stejný počet židliček jako dětí
– učitelka dává pokyny: sklo (děti se zelenou kartičkou se zvednou a vymění si místa)
– pokud zazní slovo: mišmaš- všechny děti si vymění místa
SMYSLOVÉ
⇒ SH: Tichá pošta (sluch)
– děti se sednou do řady vedle sebe
– prvnímu pošeptáme slovo (= výrobek- sklenice, noviny, plastová láhev,…)
– děti si slovo předávají šeptem
– na konci řekne poslední dítě slovo nahlas a přistoupí k barvě kontejneru, kam výrobek patří
– obměna: může rovnou říci, zda se jedná o plast, sklo, či papír
⇒ SH: Odpadková kimovka (zrak)
– pomůcky: plastová lahev, zavařovací sklenice, sklenička, knížka, plastové autíčko,…
– nejprve dětem ukážeme předměty, následně je zakryjeme velkou neprůsvitnou látkou a jeden předmět odebereme
– děti hádají, který předmět zmizel
– po určení se zeptáme, do jakého kontejneru by patřil
– zpočátku dobré ukázat předměty, zakrýt a děti jmenují všechny předměty, které viděly
⇒ SH: Poznávání odpadu (hmat)
– pomůcky: skleněný výrobek (sklenice), plastový výrobek (plastová lahvička), papírový výrobek (papírová krabička)
– děti sedí v kruhu
– vybereme jedno dítě a položíme mu výrobek do rukou, které má nastavené vzadu
– (u starších dětí možnost zavázat oči a dát na výběr z více předmětů)
– podle hmatu musí určit, o jaký druh odpadu jde (plast, sklo či papír) a do jakého kontejneru patří
DIDAKTICKÉ
⇒ DH: Odpady
– pomůcky: 3 barevné kartičky pro každého, které odpovídají i barevně kontejnerům
– (modrý – papír, žlutý – plast, zelený – sklo)
– každý žák obdrží sadu kontejnerů (=kartiček)
– učitel jmenuje různé odpady a žáci zvedají nad hlavu správnou kartičku
– odpady: např. popsaný papír, víčko od jogurtu, použitý papírový kapesník, sklenice, igelitový pytlík, roztrhaná knížka, flaška od piva,…
⇒ DH: Nakrm nás a vyhraješ
– pomůcky: barevné kontejnery (papírové, barevné, nakreslené), různé druhy odpadů
– motivace: „Jestli víš, co jedí tři popelnice se jmény Sklář, Plastička a Papírník, tak je nakrm. Protože jsou moc hladové, musíš je nakrmit rychle. Ale pozor! Kontejnery musíš nakrmit jen tím, co opravdu jedí. Když jim dáš něco, co nejedí, tak ti umřou a ty prohráváš. A když je budeš krmit tím, co jedí, budeš se o ně moci starat dále.“
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Čistě doma, čistě venku – ke stažení ZDE
– nejprve si s dětmi pojmenujeme odpadky a kontejnery
– děti mají za úkol vybarvit kontejner na plast a sklo správnou barvou
– po zvládnutí mohou předměty z plastu a skla vybarvit totožnou barvou jako kontejner
– rozbitá sklenice (zelená), plastová lahev (žlutá),…
⇒ PL: Ubližování přírodě – ke stažení ZDE
⇒ PL: Barevné kontejnery – ke stažení ZDE
⇒ PL: Třídíme odpadky – ke stažení ZDE
⇒ VV: Kam s ním aneb třídíme odpad – podrobnosti k námětu ZDE
PÍSNIČKY
⇒ Píseň: Třídíme odpad – text k písni ZDE
– na melodii: Prší, prší
ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ Kontejnery – barva a jejich funkce
– objasnění jednotlivých etiket, které najdeme na každém barevném kontejneru
– jaké věci tam patří a které naopak ne
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
⇒ KK: Kam vyhazujeme odpadky?
– pomůcky: papírové kontejnery (žlutý, modrý, zelený, popř. červený); odpadky (papírové ubrousky, odstřižky z VV, papír, kelímky od jogurtů, igelitové sáčky, plastová lahev, ohryzky od jablka, sklenice, časopis,…
– děti sedí v kruhu
– uvnitř kruhu jsou rozmístěné kontejnery
– učitelka vytahuje po jednom předmětu
– kdo ví, kam by ho vyhodil, zvedne ruku a jde ho umístit do správného kontejneru
– předmět přitom pojmenujeme a řekne, zda patří do plastů, skla či papíru
⇒ Pobyt venku: Sběr odpadků
– pomůcky: rukavice, taška
– v rámci vycházky sbíráme odpadky kolem MŠ
– nasbírané předměty použijeme při výtvarné činnosti: Kam s ním aneb třídíme odpad
⇒ KK: Proč nevyhazujeme odpadky v lese, na cestu?
– diskuse o tom, kdo vyhazuje odpadky do přírody; proč se to nedělá, čím a komu tím škodí; co to má za následky pro přírodu,…
Napsat komentář