Ochrana život. prostředí

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH+DH: Odpadkový mišmaš

  • pomůcky: židličky, kartičky žluté, modré, zelené (celkem v počtu dětí)
  • každému dítěti dáme 1 barevnou kartičku
  • utvoříme s židliček kruh (=židličkovaná) a děti si libovolně sednou na jednu z židlí
  • zopakujeme, co která barva znamená (zelená=sklo, modrá=papír, žlutá=plast)
  • motivace: „Teď jsme se proměnili v kontejnery.“
  • u malých dětí stejný počet židliček jako dětí
  • učitelka dává pokyny: sklo (děti se zelenou kartičkou se zvednou a vymění si místa)
  • pokud zazní slovo: mišmaš- všechny děti si vymění místa

 

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Tichá pošta (sluch)

  • děti se sednou do řady vedle sebe
  • prvnímu pošeptáme slovo (= výrobek- sklenice, noviny, plastová láhev,…)
  • děti si slovo předávají šeptem
  • na konci řekne poslední dítě slovo nahlas a přistoupí k barvě kontejneru, kam výrobek patří
  • obměna: může rovnou říci, zda se jedná o plast, sklo, či papír

 

⇒ SH: Odpadková kimovka (zrak)

  • pomůcky: plastová lahev, zavařovací sklenice, sklenička, knížka, plastové autíčko,…
  • nejprve dětem ukážeme předměty, následně je zakryjeme velkou neprůsvitnou látkou a jeden předmět odebereme
  • děti hádají, který předmět zmizel
  • po určení se zeptáme, do jakého kontejneru by patřil
  • zpočátku dobré ukázat předměty, zakrýt a děti jmenují všechny předměty, které viděly

 

⇒ SH: Poznávání odpadu (hmat)

  • pomůcky: skleněný výrobek (sklenice), plastový výrobek (plastová lahvička), papírový výrobek (papírová krabička)
  • děti sedí v kruhu
  • vybereme jedno dítě a položíme mu výrobek do rukou, které má nastavené vzadu
    • (u starších dětí možnost zavázat oči a dát na výběr z více předmětů)
  • podle hmatu musí určit, o jaký druh odpadu jde (plast, sklo či papír) a do jakého kontejneru patří

 

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Odpady

  • pomůcky: 3 barevné kartičky pro každého, které odpovídají i barevně kontejnerům
    • (modrý – papír, žlutý – plast, zelený – sklo)
  • každý žák obdrží sadu kontejnerů (=kartiček)
  • učitel jmenuje různé odpady a žáci zvedají nad hlavu správnou kartičku
  • odpady: např. popsaný papír, víčko od jogurtu, použitý papírový kapesník, sklenice, igelitový pytlík, roztrhaná knížka, flaška od piva,…

 

⇒ DH: Nakrm nás a vyhraješ

  • pomůcky: barevné kontejnery (papírové, barevné, nakreslené), různé druhy odpadů
  • motivace: „Jestli víš, co jedí tři popelnice se jmény Sklář, Plastička a Papírník, tak je nakrm. Protože jsou moc hladové, musíš je nakrmit rychle. Ale pozor! Kontejnery musíš nakrmit jen tím, co opravdu jedí. Když jim dáš něco, co nejedí, tak ti umřou a ty prohráváš. A když je budeš krmit tím, co jedí, budeš se o ně moci starat dále.“

 

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ PL: Čistě doma, čistě venku

  • nejprve si s dětmi pojmenujeme odpadky a kontejnery
  • děti mají za úkol vybarvit kontejner na plast a sklo správnou barvou
  • po zvládnutí mohou předměty z plastu a skla vybarvit totožnou barvou jako kontejner
    • rozbitá sklenice (zelená), plastová lahev (žlutá),…

 co nepatří do lesa

⇒ VV: Kam s ním aneb třídíme odpadpodrobnosti k námětu ZDE

 Třídíme odpad

PÍSNIČKY

⇒ Píseň: Třídíme odpad

  • na melodii: Prší, prší

Třídíme odpad

 

 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ Kontejnery-barva a jejich funkce

  • objasnění jednotlivých etiket, které najdeme na každém barevném kontejneru
    • jaké věci tam patří a které naopak ne
papir plasty sklo nápojový karton

⇒ KK: Kam vyhazujeme odpadky?

  • pomůcky: papírové kontejnery (žlutý, modrý, zelený, popř. červený); odpadky (papírové ubrousky, odstřižky z VV, papír, kelímky od jogurtů, igelitové sáčky, plastová lahev, ohryzky od jablka, sklenice, časopis,…
  • děti sedí v kruhu
  • uvnitř kruhu jsou rozmístěné kontejnery
  • učitelka vytahuje po jednom předmětu
  • kdo ví, kam by ho vyhodil, zvedne ruku a jde ho umístit do správného kontejneru
  • předmět přitom pojmenujeme a řekne, zda patří do plastů, skla či papíru

 

⇒ Pobyt venku: Sběr odpadků

  • pomůcky: rukavice, taška
  • v rámci vycházky sbíráme odpadky kolem MŠ
  • nasbírané předměty použijeme při výtvarné činnosti: Kam s ním aneb třídíme odpad

 

⇒ KK: Proč nevyhazujeme odpadky v lese, na cestu?

  • diskuse o tom, kdo vyhazuje odpadky do přírody; proč se to nedělá, čím a komu tím škodí; co to má za následky pro přírodu,…

 


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *