Ochrana život. prostředí

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH+DH: Odpadkový mišmaš
   – pomůcky: židličky, kartičky žluté, modré, zelené (celkem v počtu dětí)
   – každému dítěti dáme 1 barevnou kartičku
   – utvoříme s židliček kruh (=židličkovaná) a děti si libovolně sednou na jednu z židlí
   – zopakujeme, co která barva znamená (zelená=sklo, modrá=papír, žlutá=plast)
   – motivace: „Teď jsme se proměnili v kontejnery.“
   – u malých dětí stejný počet židliček jako dětí
   – učitelka dává pokyny: sklo (děti se zelenou kartičkou se zvednou a vymění si místa)
   – pokud zazní slovo: mišmaš- všechny děti si vymění místa

SMYSLOVÉ

⇒ SH: Tichá pošta (sluch)
   – děti se sednou do řady vedle sebe
   – prvnímu pošeptáme slovo (= výrobek- sklenice, noviny, plastová láhev,…)
   – děti si slovo předávají šeptem
   – na konci řekne poslední dítě slovo nahlas a přistoupí k barvě kontejneru, kam výrobek patří
   – obměna: může rovnou říci, zda se jedná o plast, sklo, či papír

⇒ SH: Odpadková kimovka (zrak)
   – pomůcky: plastová lahev, zavařovací sklenice, sklenička, knížka, plastové autíčko,…
   – nejprve dětem ukážeme předměty, následně je zakryjeme velkou neprůsvitnou látkou a jeden předmět odebereme
   – děti hádají, který předmět zmizel
   – po určení se zeptáme, do jakého kontejneru by patřil
   – zpočátku dobré ukázat předměty, zakrýt a děti jmenují všechny předměty, které viděly

⇒ SH: Poznávání odpadu (hmat)
   – pomůcky: skleněný výrobek (sklenice), plastový výrobek (plastová lahvička), papírový výrobek (papírová krabička)
   – děti sedí v kruhu
   – vybereme jedno dítě a položíme mu výrobek do rukou, které má nastavené vzadu
              – (u starších dětí možnost zavázat oči a dát na výběr z více předmětů)
   – podle hmatu musí určit, o jaký druh odpadu jde (plast, sklo či papír) a do jakého kontejneru patří

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Odpady
   – pomůcky: 3 barevné kartičky pro každého, které odpovídají i barevně kontejnerům
              – (modrý – papír, žlutý – plast, zelený – sklo)
   – každý žák obdrží sadu kontejnerů (=kartiček)
   – učitel jmenuje různé odpady a žáci zvedají nad hlavu správnou kartičku
   – odpady: např. popsaný papír, víčko od jogurtu, použitý papírový kapesník, sklenice, igelitový pytlík, roztrhaná knížka, flaška od piva,…

⇒ DH: Nakrm nás a vyhraješ
   – pomůcky: barevné kontejnery (papírové, barevné, nakreslené), různé druhy odpadů
   – motivace: „Jestli víš, co jedí tři popelnice se jmény Sklář, Plastička a Papírník, tak je nakrm. Protože jsou moc hladové, musíš je nakrmit rychle. Ale pozor! Kontejnery musíš nakrmit jen tím, co opravdu jedí. Když jim dáš něco, co nejedí, tak ti umřou a ty prohráváš. A když je budeš krmit tím, co jedí, budeš se o ně moci starat dále.“

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ PL: Čistě doma, čistě venku ke stažení ZDE
   – nejprve si s dětmi pojmenujeme odpadky a kontejnery
   – děti mají za úkol vybarvit kontejner na plast a sklo správnou barvou
   – po zvládnutí mohou předměty z plastu a skla vybarvit totožnou barvou jako kontejner
            – rozbitá sklenice (zelená), plastová lahev (žlutá),…

⇒ PL:  Ubližování přírodě ke stažení ZDE
⇒ PL:  Barevné kontejnery ke stažení ZDE
⇒ PL:  Třídíme odpadky  ke stažení ZDE

⇒ VV: Kam s ním aneb třídíme odpad podrobnosti k námětu ZDE

PÍSNIČKY

⇒ Píseň: Třídíme odpad text k písni ZDE
   – na melodii: Prší, prší

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ Kontejnery – barva a jejich funkce
 – objasnění jednotlivých etiket, které najdeme na každém barevném kontejneru
         – jaké věci tam patří a které naopak ne

papir plasty sklo nápojový karton

⇒ KK: Kam vyhazujeme odpadky?
   – pomůcky: papírové kontejnery (žlutý, modrý, zelený, popř. červený); odpadky (papírové ubrousky, odstřižky z VV, papír, kelímky od jogurtů, igelitové sáčky, plastová lahev, ohryzky od jablka, sklenice, časopis,…
   – děti sedí v kruhu
   – uvnitř kruhu jsou rozmístěné kontejnery
   – učitelka vytahuje po jednom předmětu
   – kdo ví, kam by ho vyhodil, zvedne ruku a jde ho umístit do správného kontejneru
   – předmět přitom pojmenujeme a řekne, zda patří do plastů, skla či papíru

 

⇒ Pobyt venku: Sběr odpadků
   – pomůcky: rukavice, taška
   – v rámci vycházky sbíráme odpadky kolem MŠ
   – nasbírané předměty použijeme při výtvarné činnosti: Kam s ním aneb třídíme odpad

⇒ KK: Proč nevyhazujeme odpadky v lese, na cestu?
   – diskuse o tom, kdo vyhazuje odpadky do přírody; proč se to nedělá, čím a komu tím škodí; co to má za následky pro přírodu,…


Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *