• zanechávají různorodé stopy
  • stopa může být plynulá, složená z kratších tahů, má svou strukturu
  • stopy vypovídají o lidské povaze, náladě, výtvarném úmyslu
  • výrazné gesto paže může na velkém formátu reprodukovat dětská dlaň nebo materiál namočený v barvě (hrstka sena, štětka, látka, houba, kolečka autíček, kus zmačkaného papíru)

 

  • nezvykle působí opakování linií zanechaných hroty hřebenu, vidličky, stěrky s členitou hranou
  • např. hřebík ryje a drásá,protrhává a propichuje a tím vytváří plošné i plastické stopy
  • rozdrásaný podklad je sám o sobě dokumentem
    • můžeme ho uchovat jako relikt, nebo ho využít jako výtvarný materiál či jako matrici pro tisk
  • pro pokusy s nezvyklými nástroji je dobré využívat výtvarné hry zkoumající možnosti stop
  • pro posílení výrazu kombinují různé druhy stop nebo stop a materiálů, nebo kombinace nástroje s klasickými kreslířskými či malířskými prostředky

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – NEZVYKLÉ NÁSTROJE

HRY S NÁSTROJEM

  • Námět: kouř – v klidném vzduchu,ve vánku, v nárazech větru, v aktivních kráteru sopky
  • Výtvarný problém: postupná gradace gesta a odpovídající dynamika kresby
  • Pojetí úkolu: hra se stopami nástrojů

 

GESTO RUKY

  • Námět: dotek, otisk, sevření, pohlazení, úder
  • Výtvarný problém: uvědomit si gesto ruky a paže a výtvarně posílit jeho účinky
  • Pojetí úkolu: otisk netradičního nástroje, opakování otisků, volba barev s významem gesta

 

VÝTVARNÉ POKUSY

  • Námět: výtvarná hra-etuda, návrh designu
  • Výtvarný problém: hra s výtvarným rytmem
  • Pojetí úkolu: hledání nástrojů a materiálů, kterými lze vytvořit stopy, vytváření vzorníků stop, řešení rytmických variant

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 202-203. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *