KOLÁŽ

  • zde se setkává papír, nůžky a lepidlo
  • pro koláž můžeme použít různé druhy papíru, které hovoří kontrastními vlastnostmi (povrchem, barevným tónem, průsvitností, tvárností)
  • koláže ze svačinového, toaletního papíru, z různých druhů balicího papíru, čtvrtek, lepenek, hedvábného papíru
  • využít můžeme i nalezené papírové objekty – jízdenky, účtenky, známky, novinové texty, papírové skládačky nebo obaly
  • děti je vlepují do kresby či malby, s kterou nějakým způsobem souvisí
  • jiným prvkem pro koláž je tištěné písmo nebo text
    • písmo můžeme pojmout jako tvarový element a zkoumat ho v různých variacích
      • výběr tvarových variant jednoho písmene
      • spojení písmen a obrázků
      • vyplnění geometrického tvaru písmeny
      • uplatnění proporcí nebo barev písmen, jejich zhuštění a zředění
  • koláž můžeme obohatit dalšími materiály, objekty nebo dalšími výtvarnými postupy
    • přestínování ploch perem, či tužkou
  • reprodukce fotografií a obrazů
    • dobré uplatnit tak, aby nebylo poznat, co jednotlivé ústřižky představovaly
  • výraz koláží je závislý na způsobu práce – na stříhání, trhání, mačkání, drásání a pálení papíru

koláž

 

(Roeselová, V., 1996, s. 207)

 

DEKOLÁŽ

  • = strhávané koláže
  • vedle destrukčních procesů se zde výrazově podílí i obsah, který s v jednotlivých vrstvách papíru postupně odhaluje a mísí
  • odkrývá slova, nebo části snímků obsažených v různých vrstvách papíru

dekoláž

(Roeselová, V., 1996, s. 208)

ROLÁŽ

  • žák rozstříhá jednobarevný geometrický obrazec, dětskou práci či reprodukovaný snímek na úzké proužky a dále s nimi pracuje
  • rozsouvání vyvolává pocit pohybu nebo deformuje skutečnost
  • vyklápění – žák vyklápí  jeden či více vystřižených prvků podél hrany geometrického tvaru do bílé plochy papíru

roláž

(Roeselová, V., 1996, s. 210)

MUCHLÁŽ (FROAZÁŽ)

  • podstatou je gesto ruky mačkající papír
  • na zmačkaném a rozbaleném papíru, který je ponořen do velmi řídkého roztoku tuše nebo barvy a vysušen, vyvstávají praskliny
  • můžeme s tímto dále pracovat – využít muchláž pro koláže, hledat v ní obrysy známých tvarů a vyplnit je barvou nebo komponovat plochu lavírováním

muchláž

(Roeselová, V., 1996, s. 211)

 

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – NETRADIČNÍ POSTUPY

RŮZNÉ PODOBY KOLÁŽE

  • Námět: ryba, ilustrace, převlek, symbol
  • Výtvarný problém: výrazové prostředky různých druhů papíru
  • Pojetí úkolu: stříhání, trhání, mačkání, barvení a sešívání papíru, ve vyšších ročnících možnost i propalování

 

MUCHLÁŽ

  • Námět: ryby v akváriu, hrad na skále, geologické vrstvy, dialog tvarů
  • Výtvarný problém: inspirace plochou pomačkaného papíru
  • Pojetí úkolu: vyhledávání náhodně vzniklých tvarů, kombinace muchláže s kresbou perem a tuší, tónování papíru vodou přibarvenou tuší

 

DIALOG

  • Námět: komunikace mezi zvířaty, mezi dvěma přáteli
  • Výtvarný problém: volba různých druhů a tvarů papíru a jejich spontánní tvarování – plastická koláž
  • Pojetí úkolu: rozhovor, kde věty nahrazují papíry – střídavé prokládání útržků na plochu balicího papíru, návaznost na kroky protihráče, rozbor výsledků, pokus o dešifrování vztahu

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 207-212. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *