• některé podněty v nás vyvolávají bytostné reakce – kámen vyvolává představu neměnnosti či znaku, slunce nese pocit tepla, světla, života
  • od nepaměti  nás doprovází šumění deště, zpěv ptáků, mihotání stínů a stopy na sněhu
    • tyto chvíle potřebujeme, abychom zůstali součástí přírody
  • civilizace nás obklopila betonem, ulicemi, hlukem automobilů a televize
  • spěch, který nás doprovází, nevytváří podmínky pro klid, soustředění, vnímání či zamyšlení
    • tím se člověk přírodě postupně vzdaluje
  • jen málokteré dítě ví, jak vypadá hvězdné nebe, jak znějí lístky osiky

 

LAND-ART

  • = ZEMNÍ UMĚNÍ
  • zabývá se prožíváním a proměnami přírody
  • navazování rituálů, komunikace s přírodou, dotýkání se přírodních materiálů, zanechávání stop v krajině
  • výtvarná výchova nezasahuje do krajiny jako zemní umění – nezasahuje do ní tak, aby ji trvale proměnila

 

ROZHOVORY S PŘÍRODOU

  • děti sbírají vzorky nebo frotáže z přírodnin a vytvářejí z nich sbírky
  • děti  zaznamenávají barvy stromu v letním slunci, zpěv ptáků a šumění lesa, rušivé lidské hlasy, vrčení motorové pily
  • pokouší se o diagram letu mouchy či motýla, napodobují rytmus dešťových kapek, zakreslují proměny stínů rostlin
  • do krajiny zasahujeme tak,  abychom ji neporušili
    • kresba praménkem vody, stopami ve sněhu, které roztají; linka v písku, co smyje déšť
    • děti řadí list k listu, kamínek ke kamínku a píší dopis lesu, větru, broukům
    • kontrast přírody a civilizace: kruhy, čtverce a jiné obrazce z kamenů, šišek, větví umístěných na hladkou podlahu lidského obydlí

 

DROBNÉ ZÁSAHY

  • červený kámen ve skále,či na cestě
  • cár hedvábného papíru nebo deska s číslicí zavěšená na borovici
  • slovo zima vymodelovat do sněhu, slovo voda vytrhat z hedvábného papíru a pustit ho po hladině potoka

 

UVĚDOMĚLÉ PROŽÍVÁNÍ PŘÍRODY

  • splynutí se stromem, dotýkání se celým tělem skály- nechat se prostoupit chladem a mohutností
  • vnímat v přírodě povrchy, objemy, teplotu, zvuky, vůně, barvy
  • zážitek přináší pyramida z kamenů jako znamení pravěkého člověka, bílá tyč mezi větvemi jako paprsek světla,..

 

METODIKA

  • důležité volit prostředky, které po pár dnech zmizí – malba temperami, křídami
  • pokud použijeme trvalejší materiály, je potřeba počít s tím, že je musíme na závěr uklidit

 

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – VÝTVARNÉ AKTIVITY V PŘÍRODĚ

ČERVENÝ KÁMEN, MODRÁ VĚTEV

  • Námět: prádelní šňůra, papírové obdélníky, deset barevných větví
  • Výtvarný problém: linie a plochy v krajině
  • Pojetí úkolu: umístění prvku do krajiny, vnímání proměny prostředí

 

KRESBA DO SNĚHU

  • Námět: hry ve sněhu, výtvarné etudy
  • Výtvarný problém: pomíjivé stopy ve sněhu a jejich proměny
  • Pojetí úkolu: experimenty s kresbou do sněhu – otisky předmětů, stopy bot či lyží, kresba praménkem čisté nebo obarvené vody, linie vyšlapaných stop

 

DETAILY KRAJINY

  • Námět: tvary, textury, náhodné objevy
  • Výtvarný problém: objevování podob přírody
  • Pojetí úkolu: vyjít do okolí a hledat zajímavé podněty, rámovat detaily papírovými páskami, nálezy dokumentovat

VRSTVY ZEMĚ

  • Námět: ukládání vrstev země v lese
  • Výtvarný problém: manipulace s vzorky zeminy
  • Pojetí úkolu: vrstvení zemí z různých lokalit do prázdného akvária, vytváření kontrastních hrubých či jemných materiálů,, promísení vrstev zeminy, prosakování vody,…

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 227-231. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *