• Výtvarný úkol: nanést dvě silné vrstvy voskových pastelů, do černé voskové plochy kreslit špendlíkem motýla, zaměřit se na tvar a barevnost křídel
  • Výtvarná technika (postup): odkrývací rezerváž na voskovém podkladu
  • Pomůcky: čtvrtky formátu A5, voskovky, špendlíky, šátky pro motivaci

 

Motivace                   

  • Čtení úryvku Krásní motýli z knihy: Kolik je na světě krás (F. Nepil) – „Na světě je krás k nespočítání, ale nejkrásnější ze všeho jsme my,“ říkají motýli. „Máme úplně stejné barvy jako květiny a navíc i létáme. Kytky jsou takové buchty: kam je ráno postavíte, tam je večer najdete. To my, bělásci, žluťásci nebo modrásci toho za den obrazíme, že by tomu nikdo nevěřil!“ Vtom tedy nejsou daleko od pravdy, až na to, že od květin je náhodou moc hezké, že nejsou takové přelétavé. Co z toho, kdyby člověk dostal k svátku kytici kopretin a ta by se pak zvedla a uletěla někam na palouk! Motýl opravdu chvilku neposedí. Když přiletí na květ, pořád se točí a stále zavírá a rozevírá křídla. Jako by jimi dýchal. Na motýlech jsou nejkrásnější jejich křídla. To dobře vědí babočky, perleťovci, stužkonosky, vřetenušky, otakárci i jasoni. Proto nenechají nikoho vynadívat se na ně dosyta. Buď křídla zavřou, nebo zase uletí a je po všem. Křídla mají krásná, protože hrají všemi barvami světa.“
  • Dramatické ztvárnění: Zrod motýla – vajíčka (sed na patách), housenky (plazení a kousání listů), zakuklení housenky (embryo poloha), motýl (roztáhnutí rukou).
  • Reflexe – V jakého motýla ses proměnil?

 

Realizace výtvarné činnosti

Děti pokryjí čtvrtku A5 silnou vrstvou barevných voskovek. Lze použít všechny odstíny vyjma hnědé a černé, které by při následném odkrývání nevynikly. Na podkladovou vrstvu naneseme druhou vrstvu, a to černého voskového pastelu. Výhodou tohoto postupu je, že se nečeká na zaschnutí vrchní vrstvy. Pro někoho nevýhodou může být to, že černá voskovka již zcela nezakryje spodní barevný podklad. Nicméně prosvítající místa na ploše v závěru tvoří zajímavou barevnou patinu.

Do černé voskové plochy vyrýváme rycím nástrojem (špendlíkem) motýla, v kterého se děti při hře proměnily. Využijme pestré podmalby k zachycení barevných křídel. Většinou motýli vidíme při letu a nemůžeme si v klidu prohlédnout jejich šaty, teď máme příležitost jejich přednosti zachytit na roztažených křídlech, které zdobí kroužky i proužky, skvrny, tečky, kostky, vlnky a paví oka. Nezapomeňme, že krásu jim dodává i tvar křídel různě vykrajovaných, s ostruhy.

 

Závěr

  • Interpretace vytvořených děl – Jakého motýla si stvořil? Myslíš, že nějaký podobný na světě poletuje?
  • Prohlídka děl pohybovou hrou – Necháme naše motýly prolétnout. Děti se s obrázky volně pohybují po herně a mají tak možnost shlédnout nádherná křídla dalších motýlků.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *