ROZUMOVÁ VÝCHOVA
⇒ KK: Charakteristika: Město x vesnice
– na základě odlišností dětem přibližujeme rozdílnost vesnice a města
– ve městě žije více lidí
– město je daleko větší – více domů, aut, obchodů,…
– ve městě více MŠ, ZŠ, obchodů, doktorů
– ve městě jezdí MHD, vlak, autobusy, trolejbusy
– hluk x klid
– více aut x méně aut
– paneláky x rodinné domy
– ve městě jsou semafory
– na vesnici jezdí traktory, více přírody (les, pole)
– na vesnici je hospodářství (lidé chovají slepice, králíky,…)
– vesnice: obchody-brzo se zavírá, pár autobusů za den
⇒ KK: Poznej správné/chybné výroky
– pomůcky: smajlíci (zelený usměvavý, červený zamračený)
– každé dítě drží v ruce 2 smajlíky (zeleného a červeného)
– pusinky jsou zamčené
– pokud je tvrzení správné, děti ukážou zeleného smajlíka, pokud je chybné, ukážou červeného
– př. vět:
– České Budějovice je město.
– Na vesnici jezdí mnoho aut.
⇒ KK: Hledání měst a vesnic v knihách
– pomůcky: knihy (encyklopedie, pohádky,…), časopisy
– děti si vezmou libovolnou publikaci a hledají různé domy, stavení
– na základě rysů, jež jsme si sdělili, by měli identifikovat, zda se jedná o město, či vesnici a říci na základě obr. proč si tak myslí
⇒ VV: Kreslení podle diktátu
– pomůcky: obyčejný papír, tužky, pastelky
– procvičování poznatků o prostorových vztazích a barvách
– př. Nakresli domeček, za domečkem kopec, na kopci stojí holčička a má červenou sukýnku. Vedle domečku je hnědý plot. Domeček má 3 okna. Střecha je oranžová.
HRY
⇒ PH: Stromeček, domeček, hříbeček
– hru tvoří základní 3 povely: domeček, stromeček, hříbeček
– stromeček (stoj, uděláme pomocí rukou větve)
– domeček (stoj, stříška nad hlavou)
– hříbeček (dřep)
– stoleček (stoj, dlaň položíme na druhou ruku a vytvoříme vodorovnou plochu)
– učitelka vyslovuje slova, různě je kombinuje, může i několikrát říct stejné slovo
– důležité je si zapamatovat pohyb k danému slovu
– začínáme se třemi slovy, poté můžeme přidat 4. slovo= stoleček
⇒ PH: Na auta
– pomůcky: malé barevné kruhy, červený, zelený papír
– každé dítě (=auto) před tělem drží kruh=volant
– pokud učitelka drží nad sebou zelený papír, auta se pohybují
– jakmile však se objeví červená barva, autíčka musí rychle reagovat a zastavit
– učitelka nedává žádný zvukový signál, kterým by děti upozornila, že se bude měnit barva
⇒ HPH: Prší, prší
– pomůcky: padák
– všechny děti drží kolem dokola padák
– padák jde vzhůru a dolů za doprovodu říkanky: „Prší, prší jen se leje, kam se děti podějeme. Utíkáme ve spěchu, do domečku pod střechu.“
– na poslední slova: „… do domečku…“ vytváříme kopuli a vbíháme pod padák
VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY
⇒ PL: Malý stavitel – ke stažení ZDE
⇒ PL: Stavíme dům (posloupnost) – ke stažení ZDE
⇒ PL: Město – ke stažení ZDE
⇒ PL: Domy – kreslíme geometrické tvary – ke stažení ZDE
⇒ PL: Stavíme domy – šikmé čáry – ke stažení ZDE
⇒ VV: Naše město
– pomůcky: různé stavebnice (dřevěné, molitanové, pěnové, plastové), PET víčka, autíčka,…
– individuální a skupinová práce
– cílem bude vytvořit na celé hrací ploše město ČB
– každý si vytvoří ze stavebnic dům, ve kterém by chtěl bydlet
– následně se domy propojí cestičkami pomocí stejně barevných PET víček, které vedou k jejich kamarádům, a vznikne tak společné město
– na cesty můžeme umístit auta, panáčky, okolo domů postavit stromy,…
⇒ PV: Domečky
– pomůcky: okopírované šablony domečků na čtvrtce, vodové barvy, nůžky, lepidlo
– vhodné pro starší děti!!!
– děti si dle vlastní fantazie vybarví domeček
– následně ho vystřihnou (dle věku)
– učitelka dětem domeček slepí
⇒ VV: Domy v novém kabátku – podrobnosti k námětu ZDE
Napsat komentář