Masopust

ŘÍKANKY A BÁSNIČKY

⇒ Kašpárek-pohybová říkanka

Kašpárek si poskakuje,

takhle nožky protahuje.

Ručkama si kývá,

očičkama dívá.

Teď si dřepne, klekne, sedne, lehne

a už se ani nehne.

⇒ Šašek

Když se tahá za šňůru,
(rukama naznačujte tahání)
leze šašek nahoru.
(rukama naznačujte lezení)
Rozhazuje rukama,
(rozpažování rukou do stran)
vyhazuje nohama.
(předkopávání před sebe)
Rolničkami zazvoní
(potřásání hlavou)
a takhle se ukloní.
(úklon dopředu)

⇒ Brzy bude velký bál

Brzy bude velký bál, hurá, je tu karneval.

(děti se otočí okolo své osy vpravo, potom vlevo)

Nafoukneme balónky, ozdobíme záclonky.

(opíšeme ve vzduchu velký kruh, zatřepotáme prsty nad hlavou)

Schováme se za masku, jsme jak z hadích ocásků.

(zakryjeme si oči dlaněmi, poskakujeme na místě)

PÍSNIČKY

⇒Píseň: Kalamajka

  • nácvik písně+ seznámení s tanečkem (nácvik výkopu a zátočky)
  • Kala – výkop pravou nohou
  • majka – výkop levou nohou
  • mik mik mik – dup dup dup,
  • ože – výkop pravou nohou
  • nil se – výkop levou nohou
  • kominík – dup dup dup,
  • vzal si ženu Elišku – zátočky za pravou ruku
  • v roztrhaném kožíšku – zátočky za levou ruku

 

⇒Šel zahradník do zahrady

  • pohybové ztvárnění (narativní pantomima)

 

⇒ Jemine, domine

Jemine, domine

HRY

POHYBOVÉ

⇒ PH: Masopustní štronzo

  • cíl: reakce na slovní pokyn
  • děti jsou v prostoru herny
  • když vedoucí hry zavolá:
  • maso„, tak se děti pohybují
  • na zvolání „pust“ se zastaví, ustrnou v pohybu

 

⇒ PH: Medvědí honička

  • děti utvoří kruh, drží se za ruce
  •  jedno dítě je v roli medvěda a sedí v dřepu uprostřed (může mít masku medvěda)
  • ostatní děti v kruhu chodí do rytmu říkanky:

„Ty medvěde chlupatý,

co máš kožich na paty,

rychle, rychle utíkej,

všechny si nás pochytej.

Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,

už nás začni honit. Teď!“

  • na poslední slovo se všichni rozběhnou a medvěd je honí
  • chycený se stává medvědem a hra se opakuje

 

⇒ PH: Cvičení motivované masopustem

  • pomůcky: krepové mašle ( červené, modré, žluté, zelené)
  • cíl: poznávání částí těla
  • děti si vyberou jednu z barevných mašliček
  • zdobíme mašlí různé části těla
  • ozdobíme hlavu, koleno, rameno, noc, krk, zadeček,..
    • děti přikládají na dané části těla mašličku

 

⇒ PH: Cvičení s plyšáky

  • motivované pohádkou: O třech medvědech
  • + chování medvídka, mazlení, běh, skoky, usínání s ním

 

⇒ Námětová hra: Na jarmark

  • pomůcky: makety rohlíků, koláčků, ovoce, malé papírky (=peníze), nákupní košíky
  • nejprve předvede uč. v roli prodavače,jak by obchod měl probíhat
  • poté určíme prodavače, rozmístíme je po herně
  • zbytku dětí rozdáme peníze
  • v průběhu hry dohlížíme na průběh (zdravení, slušná komunikace)
  • zpětně vybíráme od prodejců peníze zpět, aby hra neskončila předčasně

 

 SMYSLOVÉ

⇒ SH: Barvy, najděte se!

  • pomůcky: krepové mašle ( červené, modré, žluté, zelené)
  • hru můžeme využít po cvičení s mašlemi, či jako rozřazení do skupin
  • děti utvoří skupinky dle shodných barev mašlí

 

DIDAKTICKÉ

⇒ DH: Pantomima povolání

  • učitelka předvádí povolání
  • pro lepší představivost u dětí využíváme pomůcky
  • (malíř=štětec, kadeřník=nůžky, zedník=kostky, zahradník=konvička)

 

⇒ DH: Porovnávání lžiček

  • pomůcky: lžičky, vidličky, plyšáci,.
  • navazujeme na pohádku: O třech medvědech
  • porovnávání lžiček (dospělá, dětská, čajová), vidliček
  • porovnávání plyšáků dětí
    • hledáme nejmenšího a největšího
    •  porovnáváme 2 libovolné: větší x menší

 

⇒ DH: Pojmy: vzadu, vpředu, vedle, nahoře, dole, uprostřed

  • pomůcky: plyšák, židlička
  • plyšák se nám schovává a vždy odněkud vykoukne
  • úkolem dětí: říci, zda je nahoře, dole,..

 

ROZUMOVÁ VÝCHOVA

⇒ KK: Zážitky s karnevalu

  • děti jmenují masku, za kterou šly, či jaké znají
  • dáme prostor i pro vyjádření, jak karneval probíhal

 

⇒ KK: Co je masopust?

  • též spojen s maskami
  • vysvětlení významu:
    • masopust („maso“-„sbohem“)
    • předěl mezi zimou a probouzením jara
    • přiblížení masopustního průvodu

 

⇒ KK: Jaké známe masky masopustu?

  • tradiční masky: medvěd, kominík, bába s nůší, kobyla..
  • možnost ukázat i obrázky pro lepší představu

 

  ⇒ KK: Povolání rodičů

  • zjišťujeme, zda dětí ví, co jejich maminka a tatínek dělá

 

VÝTVARNÉ A PRACOVNÍ AKTIVITY

⇒ VV: Masky barev – podrobnosti k námětu ZDE

Masky barev 3 Masky barev 2

 

 

 

 

⇒ VV: Malba kašpárka a šaška

  • pomůcky: kelímky na vodu, štětce, tuš, tempery, 2 velké archy papíru, předkreslený šašek a kašpárek
  • rozdělení dětí na 2 skupiny
  • obtahování linií ředěnou černou tuší
  • malba temperami (pozor na černé linie)

 

⇒ VV: Karnevalové balonky

  • pomůcky: černá voskovka, prstové barvy, polovina čtvrtky A4
  • černou voskovkou namalujeme šňůru
  • z ní jednotlivé čárky-provázky, odkud budou viset balonky
  • pomocí prstu a různých barev otiskujeme pod čárku
  • vyzdobení nástěnky

 

⇒ VV: Malba nohama

  • pomůcky: balicí papír, voskovky
  • šaškové jsou plní srandy a proto i my se pobavíme
  • zutí ponožek, punčoch
  • uchopení mezi prsty, či mezi obě chodidla
  • pokus o skupinovou malbu

⇒PL: Stavíme zeď

  • navázání na řemesla a povolání
  • zahrajeme si na zedníky a dostavíme zeď
  • nejprve vodorovné linie, poté doplnit svislé čáry (dle dětí)

 

⇒Grafomotorika: Velký a malý medvídek

  • postupná názorná ukázka před dětmi
  • 3 kruhy pod sebou lišící se velikostí
  •  začínáme hlavou, v závěru doděláme uši a ruce
  • vše krouživými pohyby (klubíčko)
  • po dokončení vytvoříme malinkého medvídka vedle velkého

 

POHÁDKY

⇒ Tři medvědi

Tři medvědi Tři medvědi 2

 

 

 

 

 

⇒ Pohádka: O třech kůzlátkách (dramatika)

  • pomůcky: jazyk pro vlka ( široký jazyk z červeného papíru s lepenkou pro přilepení na bradu), nůžky, popř. maska kozy, vlka; cukrovinky
  • děti sedí na koberečku
  • učitelka bude ztvárňovat kozu a vlka; děti kůzlátka
  • objasníme dětem, že existují 2 verze pohádky
  • dáme dětem na výběr, kterou si zahrajeme ( O poslušných/neposlušných kůzlátkách)
    • mé děti si vybraly o poslušných kůzlátkách
  • hru začíná učitelka (koza), kdy jde na trh kůzlátkům koupit nějaké jídlo a dobroty s varováním, aby nikoho domů nepouštěly, neboť by mohl přijít vlk a sežrat je
  • poté si učitelka na bradu přilepí jazyk (vlk) a hrubým hlasem: „Kůzlátka, kůzlátka, otevřete vrátka. Maminka je doma.!“
  • děti hromadně odpovídají vlku, že maminka má tenčí hlásek
  • vlk jde ke kováři, aby mu opiloval jazyk (postupně jsem nůžkami jazyk zužovala)
    • děti hra tak bavila, že jsem stále musela ztenčovat hlásek(+ z širokého jazyku mi zbyl jen malý úzký jazýček :D)
  • v závěru to vlk vzdává a nazlobeně utíká do lesa
  • na scéně se objevuje koza s cukrovinkami a chválí kůzlátka, že se nenechala oklamat a za odměnu je pohladí a dá z trhu cukrovinku


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *