Malba temperou

  • je nejvýznamnější malířskou technikou
  • temperové barvy poskytují mísit neomezeně odstíny
  • při malbě temperou  se používají temperové barvy v tubách
    • tuby se prodávají v sadách od 6 do 24 barev
    • možné nahradit levnějšími barvami od značky Remacol
    • ve školní praxi se nejčastěji používají 10-12 ti barevné sady, aby děti nemusely míchat zelenou a hnědou

 

BĚLOBA

  • v malém množství barvy zjemňuje, ve větším zesvětluje
  • bývá hojně používaná, proto je dobré ji časem dokoupit, nebo ji koupit hromadně v plechovkách

 

ŠTĚTCE

  • podstatná je kvalita, velikost i tvar
  • velikost štětce
    • je značená na rukojeti vyraženým číslem
    • pro školní praxi jsou vhodné štětce od čísla 6 do 14
  • kvalita štětce
    • vlasové štětce jsou pružné, poddajné, pro roztírání hutné barvy se NEHODÍ
    • štětinové štětce jsou pevné, nepoddajné a dobře barvou modelují plochu, mají širší stopu a nedovolují, aby se dítě zbytečně zabývalo detaily
  • tvar štětce
    • dává malbě charakteristický vzhled
    • pro hutnou, pastózní malbu potřebujeme ploché a tvrdé štětce s méně vody

 

KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI

  • kombinace s jinými technikami zde nebývá časté
  • temperové barvy jsou výrazné a účinky jiných materiálů potlačují
  • výjimkou je spojení s pastelem do mokrého podkladu, který umožňuje ztvárnit námět plný děje nebo bohatý na konkrétní motivy
    • spojení malby temperou s pastelem je mezi dětmi oblíbené, protože odpovídá jejich potřebě spontánně malovat a zároveň vyprávět
  • spojení lineární kresby s malbou není vhodná
  • kombinace s papírovými plastikami a koláží
  • spojení s objektovou tvorbou

 

VELIKOST FORMÁTU

  • malba úzkými plochými štětci umožňuje malé formáty od A4 a větší
  • široké štětce vyžadují archy nebo pásy balicího papíru
  • důležitá je i volba tvaru formátu, která ovlivňuje kompoziční řešení malby

 

BARVA PODKLADU

  • tónovaná čtvrtka nebo fialový balicí papír se nejlépe uplatňuje v pokusech malých dětí
  • prosvítající bílá čtvrtka působí rušivě, nehotově
  • barevný papír dává barvě sjednocující odstín
  • starším žákům spíše vyhovuje podmalba, která se během práce rozpouští a barevně reaguje

 

METODIKA

  • důležité je naučit žáky s barvami vhodně zacházet
    • příliš řídké barvy jsou průsvitné a působí jako akvarel
    • naopak ale příliš pastózní barvy nedovolují malbu měnit a přemalovat ji,také v suchém stavu se mohou lámat a odpadávat od podkladu
  • od počátku by žáci měli hledat vhodné barevné tóny a citlivě je klást k sobě

 

OBTÍŽE

  • vznikají většinou během dospívání
  • nejsou schopni zachytit barevnost skutečnosti+ se ztrácí sebejistota
  • brání se barevné nadsázce a neumí si vytvořit jiný vztah k malbě, proto postupně přestávají malovat a dávají přednost kresbě a grafice
  • DOPORUČENÍ
    • ponechat veškerou výtvarnou iniciativu na dítěti
    • posilovat malířskou uvolněnost (nepředkreslovat tužkou, vycházet z rozmalované plochy)
    • spontánně pracovat s barvami a neobvyklými či netradičními nástroji 
    • využívat méně obvyklá témata podložená silným prožitkem (přepis přírodních a jiných jevů, vyjádření pocitů a nálad, záznam prožitků ze smyslových her a výtvarných akcí)
    • včas zařazovat hry rozvíjející fantazii (hledat zajímavé estetické podněty v otiscích, v přepisu materiálů, nebo barevných proměnách skutečnosti)

 

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – MALBA TEMPEROU

VLASTNOSTI TEMPEROVÝCH BAREV

  • Námět: jak se těšila modrá obloha ze sluníčka, jak ji umazal mrak, vítr létal sem a tam a zametal nebe, mrak se roztrhl a napršely kapky deště
  • Výtvarný problém: hra se temperovými barvami
  • Pojetí úkolu: příběh barev v podobě výtvarného vyprávění nebo seriálu

 

VÝTVARNÁ HRA S BARVOU

  • Námět: mísení  a otiskování tekoucích barev, objevování náhodných barevných setkání, hra s výřezy a jejich dokreslování
  • Výtvarný problém: dekalky – dotváření otisků
  • Pojetí úkolu: vytváření barevných otisků, kombinace otisků a jiných výtvarných materiálů

 

JAK LZE S TEMPERAMI ZACHÁZET

  • Námět: výtvarné etudy, hra s konkrétní představou
  • Výtvarný problém: vztah vlastnosti barev a štětců
  • Pojetí úkolu:  jednobarevná i vícebarevná kresba štětcem, kontrast malby širokým a tenkým plochým štětcem, kombinace řídkých a hustých barev, malba na tmavém podkladu,…

 

BARVY A SKUTEČNOST

  • Námět:  barvy podzimu, barvy kytice květin, barvy oděvů a bot,  barvy obrazu
  • Výtvarný problém: diagramy barev ve čtvercové síti
  • Pojetí úkolu:  mísení barevných tónů, které charakterizují náš svět, kombinace malby s textem psaným tužkou, perem či štětcem)

 

PLASTICKÁ MALBA

  • Námět: otlučené zdi, stromy ve větru, skalní stěna
  • Výtvarný problém: nízký reliéf spojený s malbou
  • Pojetí úkolu: malbou temperovými barvami doplnit plastický podklad z papírové hmoty nebo sádrové podmalby

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 66-73. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *