• využívá všech barev palety kromě běloby, kterou nahrazuje prosvítající bílý tón podkladu
  • v ZŠ se jedná o nejdostupnější a nejčastější užívanou techniku
  • neumožňuje mísit barvy jako tempera
  • práce s tekoucí barvou na mokrém podkladu pomáhá udržet spontánní malířský přednes

 

DRUHY

knoflíkové vodové barvy

  • mohou mít 12-24 tónů
  • jejich kvalita je průměrná,  mnohé odstíny bývají kalné a některé barvy ve studené části spektra se od sebe málo liší
  • převládající zemitý charakter barev ztěžuje mísení odstínů, které ztrácí svou sytost
  • proto je dobré volit sadu s co nejširší škálou barev

Vodové barvy

anilinové barvy

  • jsou transparentní a jasné, jejichž 12 tónů se výrazně liší
  • výborně se s vodou rozpouští a snadno vytváří libovolné barevné tóny
  • jen při nadměrném užívání běloby nebo po několikerém  přemalování ploch se může objevit kalný mat
  • kdysi byly anilinové barvy jedovaté, dnes již výrobci zaručují jejich bezpečnost
  • pro malbu jsou tyto barvy nejvýhodnějším a nejtvárnějším barevným materiálem

anilinové barvy

klasické akvarelové barvy

  • obsahují vyrovnanou  a příjemně tlumenou škálu barev o 24 i více tónech
  • barvy se dobře rozpouští i mísí
  • pro školní praxi jsou však finančně nedostupné

klasické akvarelové barvy

VOLBA ŠTĚTCŮ

  • malba vodovými barvami vyžaduje kulaté vlasové štětce různých velikostí, které pojmou dostatek vody
  • velikost štětců je závislá na formátu a druhu vodových barev
    • knoflíkové barvy vyžadují menší štětce, většími štětci si děti špiní ostatní tóny
    • voda, kterou štětce obsahují, zaplavují krabičku s barvami, rozpouští je a ovlivňuje barevnost malby
  • pro podmalbu nebo velký formát jsou vhodné větší štětce
  • menší štětce dávající malbě tvar by měly být poddajné a vláčné
  • pro malířský i kreslířský přístup je možné použít štětce s ostrou špičkou
  • pokud žáci chtějí malbu propracovat, používají ploché vlasové štětce, které do mokré plochy vnáší neomezené množství barvy, mohou přesně modelovat tvary a objemy

 

VÝTVARNÉ POSTUPY

malba na mokrém podkladu

  • barvy se rozpíjejí, prostupují a vytvářejí živou, dynamickou podmalbu
  • provlhlá plocha postupně zasychá
  • žák ji zprvu udržuje mokrou pomocí hubky, později na zasychajících plochách barev malbu zpřesňuje a barevně dotváří
  • zpevnit tekoucí skvrny barev lze i kresbou vyrytou obráceným koncem štětce

 

řazení barevných ploch vedle sebe na suchém podkladu

  • vyžaduje rozvinutou představivost, zručnost a předvídat  vztahy sousedních barev
  • základy jsou v kolorované kresbě, kde barevné plochy  doplňují jistou, zřetelnou linku dřívka a tuše, či inkoustu
  • později je možné využít pero a tuš nebo tužku

 

KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI

  • spojení kresby perem nebo dřívkem s malbou akvarelem
  • spojení malby akvarelem navazující na kresbu uhlem nebo rudkou
  • kolorování některých grafických technik (tisk z koláže, linoryt)
  • spojení s netradičními výtvarnými postupy – muchláží, koláží, frotáží

 

METODICKÉ OBTÍŽE

  • s obtížemi se setkáváme na počátku
  • děti leká barva rozpouštějící se na mokrém podkladu, bojí se do ní vstupovat a zpřesňovat malbu
  • nejvíce jim činí problém detaily, které se rozpíjejí a mění barevnost
    • osvojit si pracovní návyky- způsob zacházení s vodou, vytírání mokrých míst hubkou, volba štětců, podání malby, lepší je použít větší formát
  • výraznější obtíže nastávají v pubertě
    • žák se snaží být věcný, opírá se o drobnokresbu štětcem a barevnými plochami ji jen koloruje
    • tímto ztrácí malířský charakter
    • jistotu mu může poskytnout rozvržení plochy tužkou bez detailů a podrobností
    • důraz je na vlhkou podmalbu

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY – MALBA VODOVÝMI BARVAMI

KOLOROVANÁ KRESBA

  • Námět: ilustrace pohádky, já a moje nejmilejší hračka, žitné pole
  • Výtvarný problém: spojení kresba a malby
  • Pojetí úkolu: barevné rozpracování kresby dřívkem a tuší, nebo voskovým pastelem, hledání výrazu

MALBA TEKOUCÍMI BARVAMI

  • Námět: slepice na dvorku, proudící voda v potoce, ohňostroj
  • Výtvarný problém: příběhy barev a linií v mokrém podkladu
  • Pojetí úkolu: hra s pohybem barevné plochy

 

SOUSEDÍCÍ PLOCHY BAREV

  • Námět: ptačí peří, kolečkové brusle, město
  • Výtvarný problém: barevná kompozice plochy
  • Pojetí úkolu: práce na suchém podkladu – mísení barev mimo malbu, pokládání barev na jednotlivé části kompozice, udržení suché hranice mezi plochami

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ, VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 74-79. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *