• Výtvarný záměr: ztvárnit smíšený les prostřednictvím malby a přírodnin
  • Výtvarná technika (postup)kombinovaná technika s využitím přírodnin
  • Pomůcky: balicí papír, temperové barvy, širší ploché štětce, přírodniny (mech, šišky, listy), hnědý papír, molitanové houbičky, nádoby na barvu a vodu, lepidlo v tubě, lepidlo Herkules, ubrus

Motivace a hra
  • Hmatové zkoumání přírodnin – Děti si dají ruce za záda. Po kruhu postupně posíláme části stromu (větvičku z jehličnanu, list, kus kůry, šišku, klestí). Pomocí hmatu zkoušejí danou věc prozkoumat, přemýšlí, co by to mohlo být. Postupně pokládáme přírodniny doprostřed kruhu a společně si je prohlédneme.
  • Hledání nadřazeného pojmu – Co tyto věci spojuje? Kde je můžeme najít?
  • Didaktická hra: Sejdeme se u… – Děti běží ke stromu, který určí učitelka: „Sejdeme se u smrku…“ (borovice, dubu apod.). Děti se u stromu shromáždí, každý jej pohladí a pozdraví: „Ahoj, smrku (borovice, dube…)“.

 

Realizace výtvarné činnosti

Balicí papír rozdělíme linkou na dvě poloviny (země x nebe) a skupina dětí vykryje plochy temperovou barvou. Po zaschnutí barev načrtne tužkou učitelka nebo děti kmeny stromů. Další skupina dětí trhá útržky hnědého papíru a souvisle je lepí lepidlem v tubě na kmen. Nikde by neměly zůstávat mezery prosvítajícího pozadí. Jiné děti namalují hnědou temperou stromům patra větví, důležité je si uvědomit, že větvičky u koruny stromu jsou nejkratší a směrem dolů se postupně prodlužují. U malých dětí nechme malovat vodorovné čáry, u starších dětí apelujme již na malbu šikmých čar.

Les může být listnatý, jehličnatý, nebo smíšený, kde rostou jehličnany i listnáče. Děti si určí jeden kmen, ze kterého vyroste listnatý strom. Na ten lepíme lepidlem Herkules vylisované listy. Jehličí u jehličnatých stromů vytvoříme tupováním molitanové houbičky namočené v tmavě zelené temperové barvě. Jehličnany můžeme ozdobit ještě šiškami. Protože celé šišky by nám těžko držely na papíře, využijeme pouze jejich šupiny, které lepíme do tvarů šišek. Na zem lze nalepit mech a další přírodniny (kaštany pod jírovcem, žaludy pod dubem, chvojí pod jehličnany apod.) Děti si mohou na jiný papír nakreslit houby, vystřihnout a nalepit do lesa.

 

Závěr
  • Interpretace společně vytvořeného díla – Jaký listnatý strom jsme vytvořili? Podle čeho to poznáme (listy, plody)? Jaké přírodniny jsme používali při tvorbě?
  • Co se nám podařilo více či méně, k čemu je třeba se vrátit? – smazala bych
  • Brainstorming: Co dalšího v lese můžeme objevit? (zvířata, ptáky, mravence, brouky, kameny, borůvky, houby apod.)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *