• Výtvarný záměr: proměnit plata od vajec v umělecká díla, pokusit se namalovat jednoduchý portrét na členitý povrch.
  • Výtvarná technika/postup: Egg Cubism (= vejcokubismus)
  • Pomůcky: velká plata od vajec (na 30 ks), temperové barvy, různé velikosti štětců, malířské palety, kelímky s vodou, ubrus

Motivace a hra

Záměrem lekce je se inspirovat díly umělce Enno de Kroona a napodobit s dětmi jeho techniku Egg Cubism. Umělec používá jako plátno kartony od vajec, které působí na oko pozorovatele trojrozměrným efektem. Ať už se člověk dívá na plato z jakéhokoliv úhlu, stále to vyvolává dojem, jakoby ho oči na platě sledovaly. Musí být však namalované na vrcholcích plata.

 

Realizace výtvarné činnosti

Velká čtvercová plata od vajec získáme ze školní jídelny, anebo poprosme rodiče, kteří pracují např. v cukrárně, jídelně a mají možnost donést více kusů plat od vajec. Místo toho aby skončily v popelnici nebo kamnech, je použijeme jako poklad pro malbu portrétů.

Pedagog předškolním dětem namíchá do mističky větší množství tělové barvy. Za použití silného plochého štětce si děti načrtnou obrys hlavy a krku. Zpravidla mají děti tendenci zakreslit hlavu hranatou, k čemuž svádí podklad. Nechme je udělat kubistický obličej (obdélník, čtverec) místo oválu, a až se budou děti věnovat vlasům a pozadí, pedagog může citlivě poradit se zakulacením hran. Prvky obličeje děti malují až ve chvíli, kdy mají perfektně zaschlou tělovou barvu. Malba na nerovný povrch je poměrně náročná, proto dětem v průběhu práce případně poraďme s proporcemi a umístěním prvků. Barva pozadí by neměla být totožná s barvou vlasů či kůže, proto pokud by děti chtěly volit podobný odstín, pokuste se jim nabídnout další škálu barev. Po celou dobu používáme minimum vody. Vůbec nevadí, pokud ji nebudeme používat vůbec, počítejte však s větším úbytkem temper. „Vejcokubismus“ nejvíce vynikne při pohledu z dálky.

Závěr

  • Diskuse: Koho jsi namaloval? – Maloval/a jsi někoho konkrétního? Koho? Pokud ne, chtějme popis, zda se jedná o dívku/paní/ chlapce/pána. Co pro tebe bylo nejtěžší při malbě na plato?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *