• v Čechách až kolem 1910 díky:
    • cestám umělců do Paříže (Filla, Gutfreund, Kubišta, J. Čapek)
    • Kramářovým nákupům obrazů Picassa a Braqua

 

VINCENC KRAMÁŘ

  • odborník a znalec kubismu=sběratel a hlavní teoretik kubismu
  • 1909 – rok 1 českého kubismu – Kramář koupil Picassovu Hlavu Fernandy
  • napsal studii 1920 – Kubismus jako magický realismus
  • důležitý tvar, konstrukce a řád

spolky:

  • 1863 – Umělecká beseda
  • 1887 – Spolek výtvarných umělců Mánes
  • 1911 – Skupina výtvarných umělců SVU
  • odchod mladých umělců z Mánesa
    • založení Skupiny výtvarných umělců 1911
    • Filla, Beneš, Čapek, Špála, Procházka, Kubín, Váchal, Šíma, Kysela, Gutfreund, Chochol, Janák, Gočár, Hofman
    • nebyl tam Kubišta, Kubín
    • skupina vydávala časopis: Umělecký měsíčník

 

1. fáze – KUBOEXPRESIONISMUS

  • 1912-1914
  • malují složitější témata z oblasti biblické a každodenního života
  • vliv výstavy Muncha, expresionismu=proto je náš kubismus psychologičtější
  • Bohumil Kubišta

 

2. fáze LYRICKÝ KUBISMUS

  • 1923
  • důraz na spontánnost, improvizaci, hravost, hru s barvou, tvarem, linií
  • hladká a strukturální malba
  • obraz má působit esteticky
  • snaha vyjádřit básnické představy
  • vedle zátiší i figurální kompozice
  • Filla, Muzika, Wachsman

 

3. fáze – IMAGINATIVNÍ KUBISMUS

  • 1930
  • ovlivněna psychikou-působí imaginativně
  • groteskní postava=monstra
  • tématem: ženské tělo zdeformované, eroticky působivé
  • Filla, Janoušek, Muzika

 

ve skupině dvě křídla:

  • čapkovské – neortodoxní
    •  chápe Picassův a Braqův kubismus jen jako jedno z možných variant dobového hledání nového výrazu
    • neodmítali italský futurismus – Čapkové, Špála, Hofman, Chochol
  • fillovské – ortodoxní
    •  uznával jen Picassa a Braqua – Filla, Beneš, Gutfreund

= spor o kubismus – napětí mezi jimi dvěma, rozpory
– 1912 skupinu opustil Josef i Karel Čapek, Špála, Hofman, Chochol, Šíma

 

BOHUMIL KUBIŠTA 1884–1918

  • ovlivněn futurismem, fauvismem, expresionismem, Munchem
  • sloužil jako rakouský důstojník dělostřelectva
  • zde vytvořil obrazy svého kuboexpresionismu a kubofuturismu
  • usiloval o symboly psychického dění v člověku
    • zobrazit dramata, kterými žije nový moderní člověk
  • barva-vlastnost harmonickou, mystické symboliky
  • v posledních dílech se snažil o překonání kubismu a dosažení syntézy (když se pozornost přesune na ducha)
  • obraz: Oběšený, Meditace; socha Hlava
    • nemá kubistický charakter
    • souvisí s hledáním absolutního pratvaru (představoval Brancusi)
  • rozvíjí nadále kubismus, ale do SVU nikdy nevstoupil
  • symbolistní témata – mučivost existence, zoufalost
  • truchlení – základní prvek Kubištova kubismu
  • uplatňoval princip zlatého řezu-Kavárna, Zátiší s lampou
    • Koupání mužů – 1911
    • Svatý Šebestián – 1912, symbolické téma
    • Polibek smrti – 1912
    • Oběšený – 1915
    • Zátiší s lebkou
    • Vlak v horách

 

JOSEF ČAPEK

  • grafik, ilustrátor scénograf, spisovatel, výtvarný kritik, publicista, myslitel
  • členem Umělecké besedy
  • rozvinul osobitým způsobem:
    • sociální motivy z války (Vdova)
    • syntetický kubismus (Černošský král)
  • nechybí čapkovský humor
  • zakládal své obrazy na protikladu světla a stínu
  • objevuje specifickou poezii všednosti a civilnosti- Na obvodu města
  • jde mu také o vnitřní děje, smysl pro sociální souvislost
    • Hlava – 1914
    • Zápasník, Sportovec,Úzkost1915
    • Česající se žena, Tanečnice-1916
  •  Období chlapců-postavy vagabundů, pijáků, trhanů
    • koncem bezstarostně si hrající děti, obrazy venkova
    • hnědé a černé nahradili růžové, malinové, oranžové, žluté, bílé, modré tóny
  • v posledních letech války rozšířil tématiku:o námořníky, nevěsty, žebračky
  • velké figurální obrazy jednoduché a prosté v tvarech- Květinářka, Žena s košem
  • poslední expresivní cykly-Oheň, Touha

 

VÁCLAV ŠPÁLA

  • expresionista, fauvista, kubista
  • osobitá barevnost=zelená, modrá, červená, výrazný malířský rukopis
  • za války téma venkovanek v rytmu barevných ploch
    • Píseň domova, Tři pradleny, Dvě koupající dívky –1915
  • vliv Čapkova znakového geometrického stylu-Čekající
  • po roce 1923 se soustředil na krajinu, zátiší, příležitostně maloval podobizny
  • zelené období (dle dominantní barvy krajin)
  • přešlo v modré (motivy povodí Otavy) Na řece Otavě; Peřeje na Orlici
  • ve 30. letech-modrá, červená, bílá a převládalo zátiší s květinami
  • v pozdním období obohatil paletu o tóny žluté, oranžové, fialové

 

EMIL FILLA

  • člen skupiny OSMA, Mánes, Skupina
  • stýkal se s umělci vznikající skupiny De Stijl
  • maloval kubistická zátiší
  • po roce 1926 se u něj objevuje lyrický kubismus vycházející z Picassových obrazů
  • kuboexpresionismus (Salome, Koupání, Dvě ženy)
  • vliv Picasa a Braquia (hl. zátiší)
  • Dívka s mandolínou, Zátiší, zátiší s kytarou, notami
  • Hráči karet
  • Čtenář Dostojevského
    • Dostojevský=dobová ikona
    • psychicky vystihuje obraz díla
    • popis tragiky života
  • zabýval se sochařskou tvorbou (hlavy, figury)
    • plastiky: zápasů zvířat a Herkulovy činy

 

ANTONÍN PROCHÁZKA

  • členem Osmy, Mánes, SVU
  • za války rozvinul kubistické tvarosloví v obrazech orfického období pod vlivem Delaunaye a Kupky
  • převládalo zátiší-Zátiší s květinami
  • lidské postavy-Žena s kvítkem
  • obrazy lidských povolání-Voják, Zpěvák
  • po válce setrval u kubismu vedle Filly a Procházka
    • soustředil se na plasticitu předmětů a jejich materiální odlišnost
  • střídání pohledových rovin rytmizovaných s lyrickým půvabem –Zátiší s černou kávou
  • osobitý způsob-technika enkaustika zvyšovala dojem plastičnosti tvarů-Zátiší s košíkem
  • 1913 se dotkne i problému abstrakce
  • kubistická redukce barvy
  • poválečná atmosféra – návrat k realismu
  • Zátiší s ubrouskem

 

JAN ZRZAVÝ

  • působil na něj novoklasicismus v krajinách
  • cestoval do Paříže, Bretaně, kde maloval krajiny jako monochromní znakové lineární siluety
    • Náves v Kermelu
  • od 30. let-kultivoval šerosvitnou malbu s jemnými liniemi
  •  přitahovali ho náměty
    • z Itálie: San Marco v noci
    • náboženské kompozice a motivy mořských přístavů
  • důraz na lyrický prožitek světa
  • krajiny pojímal jako vizi, nikoliv jako záznam reality

 

SOCHAŘSTVÍ

OTTO GUTFREUND     

  • kubistický sochař
  • v plastice realizoval kubismus Picassovského ražení
  • po válce sochy syntetického kubismu-Ženské hlavy
  • od zač. 20. let se zabýval pálenou hlínou-vnesla klid, stálost, intimitu, barvu
  • polychromované plastiky-téma: člověk a strojMuž u selfaktoru, Obchod, Průmysl
  • nejvýznamnější: sousoší na pomníku Babičky v Ratibořicích
  • ke kubismu se vrátil před smrtí v purističtějším pojetí-Sedící
  • utopil se při koupání ve Vltavě

 

ARCHITEKTURA

  • 1910-1925
  • pouze v Čechách, jinde ve světě není
  • geometrické, jehlanovité, hranolové, krychlové formy
  • motivy pyramidy, nebo tvary odvozené z krystalů

Národní kubismus

  • Janákův a Gočárův
  • na průčelích veřejných budov
  • motivy kruhů a oblouků-nadsazená výzdobnost slohu (společenská reprezentace)

 

PAVEL JANÁK

  • patřil mezi zakladatele SVU
  • nejvýraznější teoretik architektury kubistické generace
  • přiklonil se k funkcionalismu
  • navrhl vily svých přátel v Praze (vila Kafky, Filly, Beneše)
  • navrhl interiéry zámku v novém Městě nad Metují
  • rekonstrukce Černického paláce
  • postavil hotel Juliš na Václavském náměstí
  • rondokubismus: Palác Adrie, krystal – v řadě architektonických návrhů
  • s Gutfreundem navrhli pomník Jana Žižky z Trocnova na Vítkově

 

JOSEF GOČÁR

  • osobitý styl klasicizujícího funkcionalismu
  • po Kotěrovi se stal hl. architektem HK
    • díky nim považováno HK za nejlépe urbanisticky řešené město u nás
  • pro HK: navrhl regulační plány, řadu veřejných budov
    • koželužskou školu, gymnázium, obecné školy, MŠ, okresní úřady
  • funkcionalisticky projektoval: kostel sv. Václava v Praze
  • Dům U černé matky boží v Praze

 

JOSEF CHOCHOL

  • stal se jedním z protagonistů české kubistické architektury
  • kubistické vily  pod Vyšehradem
  • zdi jeho domů pod pražským Vyšehradem zdobí nejvýrazněji trojrozměrné fasády, jaké ve fázi raného kubismu v Čechách vznikly
  • po roce 1914 se Chochol vydal cestou hledání čistých forem
    • nejdříve v architektonického purismu
    • později funkcionalismu

 

NÁBYTEK, DESIGN

  • Hofman, Janák, Gočár – nábytek jako zářící krystal
  • 1912 – založení Pražských uměleckých dílen – výroba bytového zařízení
  • 1908 – Artěl – kubistický design; obchod se smíšeným zbožím výtvarníků z různých oborů

SKUPINA SURSUM

  • skupina založená 1910 navazovala na tradici Moderní Revue
  • symbolismus až surrealismus – znamená „vzhůru“
  • hlavními členy byly: Josef Váchal, Josef Zrzavý, Pacovský

 

FRANTIŠEK KUPKA

  • grafik, ilustrátor
  • převážně života žil ve Francii
  • jeden ze zakladatelů moderního abstraktního malířství
  • jeho vztah k hudbě se podílel na vzniku nového směru=orfismu
  • organická linie vyrůstající ze secese – Příběh pestících a tyčinkách
  • abstrakce ostroúhlých kompozic (energické) a strojové abstrakce disků (Ocel pije)
  • ve 30. letech maloval abstraktní kompozice s pravoúhlými plány (Abstraktní malba)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *