• v Čechách až kolem 1910 díky:
    • cestám umělců do Paříže (Filla, Gutfreund, Kubišta, J. Čapek)
    • v. Kramářovým nákupům obrazů Picassa (Hlava Fernandy) a Braqua

1. fáze – KUBOEXPRESIONISMUS (1912-1914)

  • malují složitější témata z oblasti biblické a každodenního života
  • vliv výstavy Muncha, expresionismu = proto je náš kubismus psychologičtější

2. fáze LYRICKÝ KUBISMUS (1923)

  • důraz na spontánnost, improvizaci, hravost, hru s barvou, tvarem, linií
  • hladká a strukturální malba, obraz má působit esteticky
  • snaha vyjádřit básnické představy
  • vedle zátiší i figurální kompozice

3. fáze – IMAGINATIVNÍ KUBISMUS (1930)

  • ovlivněna psychikou, působí imaginativně
  • groteskní postava = monstra
  • tématem: ženské tělo zdeformované, eroticky působivé

 

  • ve skupině dvě křídla:
    • čapkovské – neortodoxní
      •  chápe Picassův a Braqův kubismus jen jako jedno z možných variant dobového hledání nového výrazu
      • neodmítali italský futurismus – Čapkové, Špála, Hofman, Chochol
    • fillovské – ortodoxní
      •  uznávali jen Picassa a Braqua – Filla, Beneš, Gutfreund

MALÍŘSTVÍ

BOHUMIL KUBIŠTA
  • * 1884 – † 1918
  • ovlivněn futurismem, fauvismem, expresionismem, Munchem
  • sloužil jako rakouský důstojník dělostřelectva
  • zde vytvořil obrazy svého kuboexpresionismu a kubofuturismu
  • usiloval o symboly psychického dění v člověku
    • zobrazit dramata, kterými žije nový moderní člověk
  • barva – vlastnost harmonickou, mystické symboliky
  • v posledních dílech se snažil o překonání kubismu a dosažení syntézy
  • symbolistní témata – mučivost existence, zoufalost
  • truchlení – základní prvek Kubištova kubismu
  • Svatý Šebestián
  • Polibek smrti
  • Oběšený 
  • Zátiší s lebkou
  • Vlak v horách

JOSEF ČAPEK
  • * 1887 – † 1948
  • grafik, ilustrátor scénograf, spisovatel, výtvarný kritik, publicista, myslitel
  • rozvinul osobitým způsobem:
    • sociální motivy z válkyVdova
    • syntetický kubismus – Černošský král
  • nechybí čapkovský humor
  • zakládal své obrazy na protikladu světla a stínu
  • jde mu také o vnitřní děje, smysl pro sociální souvislost
  •  Období chlapců
    • postavy vagabundů, pijáků, trhanů
    • koncem bezstarostně si hrající děti, obrazy venkova
    • hnědé a černé nahradili růžové, malinové, oranžové, žluté, bílé, modré tóny
  • v posledních letech války rozšířil tématiku: o námořníky, nevěsty, žebračky
  • velké figurální obrazy jednoduché a prosté v tvarech – Květinářka
  • Děvče s košem
  • Hlava
  • Zápasník
  • Sportovec
  • Tanečnice

VÁCLAV ŠPÁLA
  • * 1885 – † 1946
  • expresionista, fauvista, kubista
  • osobitá barevnost = zelená, modrá, červená, výrazný malířský rukopis
  • za války téma venkovanek v rytmu barevných ploch
    • Píseň venkova
    • Tři pradleny
    • Dvě ženy u vody
    •  Koupání
    • Duha II (Procitnutí)
  • po roce 1923 se soustředil na krajinu, zátiší, příležitostně maloval podobizny
  • zelené období (dle dominantní barvy krajin) přešlo v modré (motivy povodí Otavy) Na řece Otavě; Peřeje na Orlici
  • ve 30. letech – modrá, červená, bílá a převládalo zátiší s květinami
  • v pozdním období obohatil paletu o tóny žluté, oranžové, fialové

EMIL FILLA
  • * 1882 – † 1953
  • člen skupiny OSMA, Mánes, Skupina
  • stýkal se s umělci vznikající skupiny De Stijl
  • maloval kubistická zátiší
  • po roce 1926 se u něj objevuje lyrický kubismus vycházející z Picassových obrazů
  • kuboexpresionismus
    • Salome
    • Koupání
    • Dvě ženy
  • vliv Picasa a Braquia
    • Dívka s mandolínou
    • Zátiší se sklenicí
    • Hráči karet

ANTONÍN PROCHÁZKA
  • * 1882 – † 1945
  • český malíř, grafik a ilustrátor
  • členem Osmy, Mánes, SVU
  • od  expresionismu a fauvismu přešel ke kubismu, později k vlastní verzi novoklasicismu
  • převládalo zátiší
  • soustředil se na plasticitu předmětů a jejich materiální odlišnost
  • kubistická redukce barvy
  • Zátiší s lahví
  • Zátiší s lilií
  • Muž a žena
  • Mužská hlava
  • Poprsí muže
  • Poprsí dívky
  • Prometheus

  • Antonín Procházka – Mužská hlava
  • Zdroj: idnes.cz
JAN ZRZAVÝ
  • * 1890 – † 1977
  • inspiroval ho B. Kubišta, díky tomu se vyvinul Zrzaveckého kubismus
  • zformoval s dalšími umělci novou uměleckou skupinu Tvrdošijní (1918)
  • motivovaly ho krajiny cizí (Francie, Itálie, Řecko) i domácí
  • krajiny pojímal jako vizi, nikoliv jako záznam reality
  • Hlava
  • Kázání na hoře
  • Zátiší s konvalinkami
  • Milenci
  • Andělská návštěva
  • Spící hoch

SOCHAŘSTVÍ

OTTO GUTFREUND   
  • * 1889 – † 1927
  • kubistický sochař
  • v plastice realizoval kubismus Picassovského ražení
  • od zač. 20. let se zabýval pálenou hlínou – vnesla klid, stálost, intimitu, barvu
  • polychromované plastiky – téma: člověk a stroj (Průmysl, Muž u selfaktoru)
  • utopil se při koupání ve Vltavě
  • Úzkost
  • Don Quijote
  • Kubistické poprsí
  • Pomník babičky Boženy Němcové v Ratibořicích
  • Cellista

ARCHITEKTURA

  • 1910-1925
  • pouze v Čechách, jinde ve světě není
  • geometrické, jehlanovité, hranolové, krychlové formy
  • motivy pyramidy, nebo tvary odvozené z krystalů
  • na průčelích veřejných budov
  • motivy kruhů a oblouků – nadsazená výzdobnost slohu
PAVEL JANÁK
  • 1882 – † 1956
  • nejvýraznější teoretik architektury kubistické generace
  • snaží o umístění moderní architektury do prostoru a respektování historických skutečností
  • soustředil se i na drobné umění – lepší propracovanější detaily u  vybavení bytu a nábytkové soupravy
  • spolu s Josefem Gočárem založil v roce 1912 Pražské umělecké dílny, v nichž vznikaly také zmíněné bytové doplňky
  • přiklonil se k funkcionalismu
  • navrhl vily svých přátel v Praze (vila Kafky, Filly, Beneše)
  • Hlávkův most v Praze
  • navrhl interiéry zámku v Novém Městě nad Metují
  • rekonstrukce Černického paláce
  • hotel Juliš na Václavském náměstí
  • Palác Adria v Praze
  • Škodův palác v Praze
  • Pardubické krematorium

JOSEF GOČÁR
  • * 1880 – † 1945
  • jeho díla z kubistického a funkcionalistického období patří k vrcholům české moderní architektury
  • je vysoce oceňován jeho podíl na urbanistických koncepcích některých měst, zejména Hradce Králové a Pardubic (díky němu + Kotěrovi považováno HK za nejlépe urbanisticky řešené město u nás)
  • Dům U Černé Matky Boží v Praze
  • Lázeňský pavilon v Bohdanči
  • Legiobanka v Praze
  • Budova Automatických mlýnů v Pardubicích
  • Gymnázium J. K. Tyla v Hradci Králové

JOSEF CHOCHOL
  • * 1880 – † 1956
  • český architekt, urbanista, návrhář nábytku a teoretik architektury
  • byl významným představitelem kubismu a konstruktivismu
  • zdi jeho domů pod pražským Vyšehradem zdobí nejvýrazněji trojrozměrné fasády, jaké ve fázi raného kubismu v Čechách vznikly
  • Kovařovicova vila v Praze
  • Kubistický činžovní dům v Neklanově ulici
  • Kubistický trojdům na Rašínově nábřeží 


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *