Kreslený monotyp-protisk

  • nelze rozmnožit, je však možné otisknout matrici, na které zbyla barva po protisku
  • před žákem tak leží dvě podoby monotypu – protisk tvoří černá kresba na bílé půdě, otisk je šedý s bílou kresbou
  • při porovnání protisku a otisku se objevuje zrcadlové převrácení původní kresby
  • protisk vychází z kresby tvrdší tužkou nebo kuličkovým perem na papír podložený deskou s naválenou tiskařskou barvou
  • po oddělení od podložky je kresba z rubové strany sytě černá a doplňují ji stíny vzniklé tlakem dlaně nebo prstů
  • nejvhodnější  je papír kancelářský nebo xeroxový

 

KOMBINACE PROTISKU

  • sytá tmavá linka se dobře pojí s barevnou plochou při kolorování vodovými barvami
  • na velkých formátech, kde výrazně kreslené nebo hustě šrafované monotypové plochy střídají plochy bílé, lze spojit protisk s malbou temperou
  • s grafickými technikami: linorytem, tiskem  z koláže nebo šablony

 

VELIKOST FORMÁTU

  • kreslený monotyp vyžaduje menší formáty
  • slabá vrstva tiskařské barvy poměrně rychle zasychá a na velkém formátu by slábla intenzita barevné stopy

 

TECHNICKÉ OBTÍŽE

  • protisk se snadno ušpiní, protože si ji děti přidržují po celé ploše a neuvědomují si, že dotyk zanechává na rubové straně stopy tiskařské barvy
    • pro přidržování poslouží úzký okraj, který po dokončení práce odstřihneme
  • další problém je ve vedení nástroje, kdy ruka spočívá na lavici a pak hrana ruky setrvale přejíždí po papíře a přenáší na něj jednotvárný  šedý stín- potřeba naučit žáky vést nástroj tak, aby se papíru nedotýkal
  • velký nános tiskařské barvy, který se přenáší na rubovou stranu – z naválené matrice lze sejmout přebytečnou barvu  přejetím dlaní přes pomocný papír (tyto pomocné papíry lze v budoucnu využít jako materiál pro koláž nebo jiné postupy)

monotyp, protisk

Použitá literatura:

ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 104. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *