Kresba dřívkem

  • vyhovuje všem věkovým skupinám
  • pro malé děti je vedle kresby tužkou nejvhodnější technikou
  • dřívko neobsahuje zásobu barvy – nejprve zanechává linii výraznou, postupně slábnoucí až polosuchou
    • proto je lineární kresba dřívkem nestejnoměrná
  • stopa odpovídá seříznutí hrotu a způsobu vedení linky
  • podobně jako u perokresby lze kreslit do mokrého podkladu

 

STÍNOVANÁ KRESBA TUŠÍ

  • vyžaduje úzkou linku
  • pro mladší děti vyjádření světla stínu dřívkem je náročné, proto ho rády nahrazují rozmýváním nebo lavírováním lineární kresby
  • starší žáci dobře kreslí obrysy namočeným dřívkem a objemy stínují polosuchým nástrojem

 

ÚPRAVY HROTU

  • různé úpravy nabízí odlišné stopy – jemné a ostré linky, stejnoměrné linie různé síly, stopy s proměnlivou šířkou
  • nejmenším dětem vyhovuje špejle, nebo ořezaná větvička
  • pero si lze i vyrobit: dřevěný nástroj, rákosové pero, ptačí brk,..

 

KRESBA ČERNOU TUŠÍ

  • je klasickou technikou
  • lineární projev lze obohatit lavírováním, lze ji též použít i pro grafiku

 

KRESBA BAREVNÝMI TUŠEMI

  • blíží se nerozmývané kresbě inkousty nebo mořidly
  • jiné pojetí: spojení kreslířského a malířského podání, kde na podkresbu navazuje malba-bílá tuš zde  obohacuje omezený výběr barev o řadu kalných odstínů

 

KOMBINOVÁNÍ S JINÝMI TECHNIKAMI

  • kolorování vodovými barvami
  • kolorovaná tušová kresba působí trochu tvrdě, neboť při styku s vodou se moc nemění a kontrastuje s měkkými plochami akvarelu
  • měkkost jí může přinést vosková rezerváž (kresba svíčkou nepravidelně překrývá zaschlou lineární kresbu a zanechává stopy, které nepřijímají barvu. Tušová kresba se tak objevuje střídavě na podkladu živě barevném nebo bílém)
  • kombinování s uhlem, rudkou, tužkou, malbou temperou
  • kombinace s koláží
  • na papírových plastikách

 

FORMÁT A MATERIÁL

  • můžeme využít všechny velikosti a tvary papíru

 

METODICKÉ PROBLÉMY

  • technika s dřívkem je pro všechny žáky snadným výtvarným postupem
  • nedostatky se objevují např. u rozmývané kresby inkoustem-svádí děti rozmýt vše (ztrácí to přehlednost a vytváří skvrnitou plochu)
  • lavírování: vyžaduje několik misek s vodou, v nichž si děti ředí tuš a různě šedivými tóny vyjadřují intenzitu stínů
    • najít rovnováhu mezi bílými a šedými plochami je obtížné

 

VÝTVARNÉ NÁMĚTY- KRESBA DŘÍVKEM

JEDNODUCHÁ LINEÁRNÍ KRESBA

  • Námět: pohádka, kočičí předení
  • Výtvarný problém: ilustrace – přepis představy nebo skutečnosti
  • Pojetí úkolu: prokreslení motivu, využití rytmických konfigurací, dekorativních prvků, přírodních textur

 

ROZMÝVANÁ KRESBA INKOUSTEM NEBO MOŘIDLY

  • Námět: strom pro ptáky, padající sníh, svět za oknem
  • Výtvarný problém: vztah lineární kresby a malířského změkčení ploch
  • Pojetí úkolu: rozmývat kresbu vodou a štětcem, pro tmavý tón použit inkoustu nebo mořidel přímo z lahvičky, dbát  na bílé a tónované plochy

 

PRVNÍ SETKÁNÍ S KOMBINOVÁNÍM TECHNIK

  • Námět: jaké výtvarné pomůcky nosím v kufříku
  • Výtvarný problém: pozorování vlastností výtvarných pomůcek, jejich stop a barev
  • Pojetí úkolu: práce se všemi druhy štětců, s dřívkem i perem, pozorování stop, využít různých barevných materiálů pro kolorování

 

KRESBA DO MOKRÉHO PODKLADU

  • Námět: textury oprýskaných zdí, ptačí hnízda
  • Výtvarný problém: rozvíjení náhodných kreslířských objevů
  • Pojetí úkolu: přepis hmatových kontaktů se skutečností – kresba, plastické zásahy i destrukce archu vlhkého balícího papíru

 

OBJEVY PANÍ NÁHODY

  • Námět: čarodějná kniha, tajemný vzkaz, luštitelé šifer
  • Výtvarný problém: porovnání kvality stop zanechaných různě seříznutými hroty dřívka
  • Pojetí úkolu: motivace neznámým písmem – pohled na vznikající stopy a jejich rozvedení, přezvětšení výřezů

 

Použitá literatura:

ROESELOVÁ,VĚRA. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. s. 44-48. ISBN 80-902267-1-X.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *