Kouřové taje ohně

  • Výtvarný cíl: zachycení stop kouře, hledání a zvýraznění zajímavých částí
  • Výtvarné vyjadřovací prostředky: fymáž, tónování pastelovými barvami
  • Pomůcky: balicí papír, pastelové křídy, svíčky, sirky, ukázka fymáže od W. Paalena

 

Motivace
Wolfgang Paalen, Malba kouřem-fymáž
  • Jak kdysi vznikl oheň a jaký měl pro pravěké lidi význam?
  • Co vše nám přináší a bere?
  • Je spíše užitečný, nebo nebezpečný?
  • Čím lidé škodí pálením životnímu prostředí?
  • Jak můžeme požáru zabránit?
  • Jaké jsou barvy ohně?
  • S dětmi si připomeneme teplé a studené barvy.
  • Vysvětlíme si, že existuje, jako i u zelené, mnoho odstínů teplých barev, pokud k nim budeme přimíchávat další. Do skupinek dětem rozdáme svíčku, kterou zapálíme. Děti pozorují barvy, tvar ohně od knotu až ke špičce plamínku. Současně nasloucháme zvuku ohně.
  • Důležitou stopou ohně je také kouř, podle kterého jej poznáme z dálky. Umí kouř malovat? Jeho tajemné kresby je nazývají fymáže. Pokud budeme opatrní, přiložíme nad plamen papír a budeme s ním pohybovat, zespod se utvoří kouřová malba a papír se přitom nezapálí. Pro příklad, co vše se dá kouřem nakreslit, bude Wolfgang Paalen. Děti s touto neobvyklou techniku experimentují na tónovaný papír venku v bezvětří.

 

Postup výtvarné činnosti

Do vzniklé fymáže zasáhneme křídami. Budeme hledat zajímavá místa, která zvýrazníme. Výtvor by měl být utvořen z teplých barev, místy se mohou objevit i jiné, neměly by však převažovat nad barvami ohně. Kouřová malba nám může pomoct si představit plamen pohybující se vzhůru.

 

Reflexe

Oceňujeme s dětmi použitou barevnost, vzniklé zajímavé tvary. Vyprávíme si, zda jejich oheň je pouze malý, klidný ohýnek, anebo opravdový požár rozžehnutý větrem a proč si tak myslí.

taje ohně

 


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *