• Výtvarný cíl: ozvláštnění přírody její přírodní barevnou škálou
  • Výtvarné vyjadřovací prostředky: land-art
  • Pomůcky: papíry, tužky, barevné listí, hrábě, fotoaparát, svinovací metr, ukázky z tvorby Ivana Kafky a dalších významných land-artistů

 

Motivace
  • Nejprve děti obeznámíme s úkolem, kdy budeme společně vytvářet land art, neboli zemní umění.
  • V bodech jim přiblížíme tento směr uskutečňující se výhradně v přírodě, který ke své tvorbě využívá buď přírodní materiály jako hlínu, písek, kameny, šišky, slámu, suché větvičky, listí aj., anebo přináší do přírody jiné prvky např. lana, stuhy i látky.
  • Ukážeme si monumentální umělecká díla vytvořená umělci, kteří přetvořili krajinu a zanechali v ní tak trvalé stopy.
  • Inspirací pro nás bude především Ivan Kafka s dílem: Lesní koberec pro náhodného houbaře.
  • Hovoříme s dětmi, co vše potřeboval k vytvoření takových koberců, a pokoušíme se odhadnout, jaký strom zanechává na podzim daný barevný odstín listů.
Ivan Kafka, Lesní koberec pro náhodného houbaře
Postup výtvarné činnosti
  • V místě bydliště si žáci měli nasbírat barevné podzimní listí.
  • Čím více barev kolem sebe objevili, tím bude náš koberec pestrobarevný a zajímavější.
  • Společně listy roztřídíme podle jejich barevné škály a přiřazujeme je k danému druhu stromu.
  • Na chvíli se i my staneme land-artisté a zkusíme vytvořit tvarově, barevně, svým dekorem zajímavý koberec.
  • Nejprve však ve skupinách navrhneme vzhled koberce.
  • Formou hlasování zvolíme vítězný návrh a pustíme se do práce v přírodě.
  • Protože by nám vítr naše dílo časem zničil, tak si ho vyfotíme, aby navždy zůstal nejen v našich vzpomínkách, ale stal se i trvalým důkazem naší tvorby.

 

Reflexe
  • Celý průběh akce dokumentujeme.
  • Po dokončení koberec změříme a porovnáme ho s rozměry koberce Ivana Kafky (1500 * 1 500 cm).
  • Následuje beseda o naší vzniklé instalaci v porovnání s  Ivanem Kafkou.
  • Hledáme odpovědi na otázky:
    •  „Jak velké úsilí by nás stálo vytvořit tak velký koberec jako Ivanu Kafkovi?
    • Kolik bychom na to potřebovali materiálu? Času?“
    • Neopomeneme se žáků zeptat na setkání s překážkami v průběhu práce a na schopnost se společně dohodnout.


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *