Každá ručka má prstíky

  • Výtvarný záměr: vhodná kombinace různých tvarů, velikostí a barev prvků mozaiky
  • Výtvarná technika (postup): papírová mozaika
  • Pomůcky: lepící guma, samolepící průhledná fólie, bílý kancelářský papír eventuálně barevný papír, staré kalendáře s fotografiemi nebo barevné časopisy na roztrhání, tužka, nůžky

Motivace

K čemu všemu potřebujeme ruce, co s nimi dovedeme? Kromě úchopu, hmatu se rukama i dorozumíváme – zdravíme se, prosíme, ukazujeme na věci, dokážeme naznačit, jak je něco velké, malé, kulaté, hranaté; prstem naznačíme ticho, nesouhlas, zakrytím očí nebo uší dlaněmi upozorňujeme, že nevidíme či neslyšíme. Rukama můžeme doprovázet některé říkanky, které si názorně s dětmi demonstrujeme: Každá ručka má prstíky, sevřeme je do pěstičky… Všechny moje prsty schovali se v hrsti… To jsou prsty, to jsou dlaně, mýdlo s vodou patří na ně… Meleme, meleme kávu… Koulela se brambora aj.

Jak se jednotlivé prstíky jmenují? Kolik jich máme? Víme, že palec je nejsilnější, ukazováček umí na věci ukazovat, prostředníček je nejdelší, co to má na všechny strany stejně daleko, prsteníček ze všech nejkrásnější, neboť se na něm nejčastěji nosí prstýnky a malíček nejmenší. Bez našich rukou bychom se zkrátka v životě neobešli. Jak rosteme, rostou s námi i naše ruce, určitě jste si všimli, že tatínek má ruku nevětší, maminka menší a vy tu nejmenší. Pojďme si vytvořit naše ruce a můžeme mezi sebou porovnávat nejen jejich velikost, ale i vlastní barevnost díky zajímavým útržkům.

 

Postup výtvarné činnosti

My sami nebudeme míchat barvy pro své ruce, ale budeme vyhledávat již hotové. Největší zásobárnou takových barev jsou obrázkové magazíny a velké obrazové kalendáře, kde najdeme plno barevných odstínů. Každé dítě si v prvé fázi hledá v kalendáři, časopisech zajímavý barevný detail, který by se mu líbil pro jeho ruku. Po vybrání je dobré, aby sama učitelka proužek odstřihla z důvodu zamezení zbytečného plýtvání papírem.

Dle věku dětí si buď samy, nebo s dopomocí učitelky obkreslí na zadní papírovou část průhledné fólie formátu A5 svou ruku. Fólii si děti odlepí, položí na obkreslenou ruku lepivou částí nahoru a učitelka ji upevnění k papíru lepící gumou. Barevné útržky na sebe mohou navazovat, ale mohou mezi nimi vznikat i drobné mezery. Učitelka při práci dětí koriguje velikost útržků, aby nebyly příliš velké (nezachytí přesný tvar obrysu ruky např. u prstů) nebo malé (vedou k vyčerpání a následné ztrátě zájmu o činnost). Dbáme i na to, aby děti lepily útržky papíru barevnou částí dolů a jen ve vyhrazeném vnitřním prostoru ruky. Po dokončení si děti vezmou kancelářský papír, položí ho na hotové dílko, přejedou dlaní, aby se fólie přilepila k papíru, a otočí. Zbývá pouze odlepit papír s obrysem ruky připevněný lepící gumou.

 

Reflexe

Děti jsou pln očekávání, co se jim objeví po otočení papíru a výsledné nadšení je u všech velké. Vznikají květinové, kůrové, kamenné a jiné jedinečné ruce. Činnost je časově nenáročná, pro děti zábavná a něčím nová, vyžaduje však občas dopomoc učitelky – např. při upevňování fólie k papíru.

ruce ruce2 ruce3

 


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *