HANS HARTUNG
- * 1904 – † 1989, Německo, Francie
- princip Hartungova umění spočíval v tom, že ani malíř sám po začátku práce nevěděl, jak bude vypadat konečné dílo, a nechal se zcela unášet hlubokými emocemi, které tak vlastně v obraze popisovaly jeho duševní stav
- maluje lineární kompozice
- využívá netradiční malířské náčiní – hřebeny, košťata
- vytváří škrábance do ještě mokré barvy, která umožňuje prosvítání plátna
- obrazy označuje písmenem T (tabule), datem, pořadovým číslem
|

|
ANTONI TÁPIES
- * 1923 – † 2012, Španělsko
- experimentoval s rozmanitými materiály, kombinoval olejové barvy s rozdrceným mramorem, práškovým pigmentem i latexem, aby tak vytvořil rozměrná díla s výrazným povrchem, které pak dodatečně zdobil detaily a dalšími doplňujícími prvky
- jeho tvorba byla obdivována pro svou hrůzyplnou krásu a pro zpracování, které vzbuzovalo dojem, jakoby obraz prošel dlouhým časovým obdobím, které se podepsalo na jeho povrchu
- důležitou roli pro něj hrála textura
- Červené znamení na kaštanovém podkladě
|

|
VLADIMÍR BOUDNÍK
- *1924 – †1968, Praha
- akce se skvrnami a prasklinami na omítkách zdí a domů
- využívá aktivní, strukturální a magnetickou grafiku
- reliéf tvořily ocelové špony, které „organizoval“ v ploše pomocí magnetů do abstraktních shluků
- Variace na Rorschachovy testy
- Derealizace
- Strukturální grafika
|

|
JEAN DUBUFFET
- *1901 – † 1985, Francie
- malíř a sochař
- díla bývají přiřazována k informelu a tašismu
- představitel art brut (= syrové umění)
- inspiruje se životem, groteskností
- používá různé materiály (sádra, klih, staniol, lepenka, asfalt, prach)
- vynalézal nové techniky:
- plátno-koláž (pomalované plátno se rozstříhá a zase mozaikovitě slepí)
- materiologie (kombinace papíroviny a staniolu)
- využívá graffiti (znakové písmo)
- Meruňkový odstín hotelu
- Medvídek
- Kráva s jemným nosem
- Bytové domy
- Duše metra
|

- Jean Dubuffet – Meruňkový odstín hotelu
- Zdroj: wikiart.org
|
Napsat komentář