• z fr. informe  = netvárný
  • využívá spontánní záznam emocí autora
  • struktura nejrůznějších hmot se stává prostředkem k vyjádření pocitů
  • neobvyklé materiály: hadry, provazy, dřevo, písek, umělá hmota
  • techniky: propalování, prořezávání, destrukce hmoty, expresivní nanášení barev
  • z obrazů cítíme pocit samoty, odcizení, hrůzy
  • velmi často metoda asambláže

 

HANS HARTUNG
  • * 1904 – † 1989, Německo, Francie
  • princip Hartungova umění spočíval v tom, že ani malíř sám po začátku práce nevěděl, jak bude vypadat konečné dílo, a nechal se zcela unášet hlubokými emocemi, které tak vlastně v obraze popisovaly jeho duševní stav
  • maluje lineární kompozice
  • využívá netradiční malířské náčiní – hřebeny, košťata
  • vytváří škrábance do ještě mokré barvy, která umožňuje prosvítání plátna
  • obrazy označuje písmenem T (tabule), datem, pořadovým číslem

ANTONI TÁPIES
  • * 1923 – † 2012, Španělsko
  • experimentoval s rozmanitými materiály, kombinoval olejové barvy s rozdrceným mramorem, práškovým pigmentem i latexem, aby tak vytvořil rozměrná díla s výrazným povrchem, které pak dodatečně zdobil detaily a dalšími doplňujícími prvky
  • jeho tvorba byla obdivována pro svou hrůzyplnou krásu a pro zpracování, které vzbuzovalo dojem, jakoby obraz prošel dlouhým časovým obdobím, které se podepsalo na jeho povrchu
  • důležitou roli pro něj hrála textura
  • Červené znamení na kaštanovém podkladě

  • Antoni Tápies – Červené znamení na kaštanovém podkladě
  • Zdroj: sbirky.ngprague.cz
VLADIMÍR BOUDNÍK
  • *1924 – †1968, Praha
  • akce se skvrnami a prasklinami na omítkách zdí a domů
  • využívá aktivní, strukturální a magnetickou grafiku
  • reliéf tvořily ocelové špony, které „organizoval“ v ploše pomocí magnetů do abstraktních shluků
  • Variace na Rorschachovy testy
  • Derealizace
  • Strukturální grafika

 

JEAN DUBUFFET
  • *1901 – † 1985, Francie
  • malíř a sochař
  • díla bývají přiřazována k informelu a tašismu
  • představitel art brut (= syrové umění)
  • inspiruje se životem, groteskností
  • používá různé materiály (sádra, klih, staniol, lepenka, asfalt, prach)
  • vynalézal nové techniky:
    • plátno-koláž (pomalované plátno se rozstříhá a zase mozaikovitě slepí)
    • materiologie (kombinace papíroviny a staniolu)
    • využívá graffiti (znakové písmo)
  • Meruňkový odstín hotelu
  • Medvídek
  • Kráva s jemným nosem
  • Bytové domy
  • Duše metra

  • Jean Dubuffet – Meruňkový odstín hotelu
  • Zdroj: wikiart.org


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *