IMPRESE“ (dojem)

  • vznik na konci 60. let 19. století ovládlo francouzské malířství
  • první malířský a moderní směr
  • vstoupil na veřejnost 1874
  • v 80. letech byly proti impresionismu různé směry postimpresionismu

 

NÁZEV: impresionisté

  • spojen s krajináři barbizonské školy
  • vytvořil novinář Leroy inspirován Monetovým obrazem
    • Impression (Dojem, východ slunce)
    • označoval malbu hřešící proti uznávaným uměleckým zákonům, kultu plastické formy a úctě starým mistrům

 

CHARAKTERISTIKA STYLU

  • omezili se na zrak
  • zaměřují se na zachycení nálady nebo atmosféry v určitém okamžiku
    • je vytvořena vlivem světla, atmosféry, roční doby
    • velice rychlé tahy štětce, skicovitost (15 min)
    • šlo jim o postižení prchavosti dojmů+stopy zrychleného životního tempa
  • podklad si jemně pastelově podmaloval
  • neměli na nic čas (ani na detaily)
  • malba v plenéru
  • okamžik vnímán jako světelná záležitost
  • pozorováním dospěli k osvojení zákonů optiky

 

BARVY

  • výsledný obraz vzniká až na divákově sítnici
  • jasné, čisté barvy na plátně, ty se pak mísí a nanáší na plátno
  • vylučuje se čerň (nevyskytuje se v přírodě), šedé valéry a pevné kontury
    • spíše užívali tmavou zelenou
  • nelomené barevné tóny
  • omezili se na barevnou stupnici slunečního spektra
  • nemísili barvy, kladli je v drobných skvrnách plošně vedle sebe
  • nedokonalé oko vnímá skvrny jak chvějící se plochy
  • snaží se zachytit nejprchavější jevy vnější reality

 

NÁMĚTY:

  • vodní hladiny, kouř z komínů lokomotiv, architektura zahalená v ranní mlze
  • všední každodenní náměty z ulic velkoměst, tančíren, zahradních restaurací

 

3 zdroje impresionismu

1)ANGLIČTÍ KRAJINÁŘI

JOHN CONSTABLE

  • zaujat hmotnou stránku objektů
  • věrné zobrazování cihel, starých plotů

WILLIAM TURNER

  • malíř světelných efektů a mlžných oparů
  • obrazy jiskří nejpestřejšími barvami
  • my cítíme pohyb atmosféry
  • Déšť, pára a rychlost
  • Parník ve sněhové bouři (nechal se přivázat za bouře ke stožáru lodě, aby byl prožitek z okamžiku co nejbezprostřednější)

 

2) BARBIZONSKÁ ŠKOLA

  • francouzští malíři se usadili u vesnice Barbizon
  • malovali krajinné motivy v plenéru
  • budili pohoršení svým bohémským životem

THÉODOR ROUSSEAU

CAMILLE COROT

  • vynikající krajinář
  • obrazy s vodní hladinou zachycují okamžik, kdy se voda vypařuje a proměňuje se v lehký stříbřitý opar
  • stromy působí dojmem prchavosti, nestálosti
    • Most v Mantes

 

3) ÉDOUARD MANET

  • nikdy nesklouzl k technice impresionistů
  • barva=nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem
  • svítivost a jasnost odstínů (nikdo před ním nedosáhl)
  • pro impresionisty-člověk vzdoru umělec, který je svým
  • šokoval pařížskou smetánku 1863, když vystavil obraz Snídaně v trávě
    • pohoršili muži v černých žaketech vedle nahých ženských těl
    • vadila plošnost malby

 

  • bývá považován za ‚krále impresionistů‘, pro svoje nevšední náměty, barevné kombinace a práci se štětcem
  • Snídaně v trávě (1863) a Olympie (1865) – způsobily skandály
    • oba malované v ateliérů (působí, jako by byli malovány v plenéru)

 

  • Olympia
    • volná variace na Tizianovy Venuši
    • nařčen z obscénnosti
    • vadil i kontrast nahého těla s pletí černošky
  • Na lodi
  • Argenteuil 1874-barevná skvrna,výrazné barvy
  • Bar ve Folies Bergére
  • maloval oduševnělé podobizny svých přátel, spisovatelů, básníků,.

 

  • spojil všechny 3 skupiny, jenž navštěvoval obě školy
  • skupina se pod vedením Maneta scházela na pravidelných setkáních

 

VÝSTAVY IMPRESIONISTŮ
  • pomýšleli na samostatnou výstavu, aby se osvobodili s tyranizování pařížs.Salonu
  • jejich obrazy odmítány

 

1874 – 1. výstava impresionistů

  • ve studiu fotografa Nadara z finančních nedostatků
  • výstava pod názvem: Akciová společnost malířů, sochařů, rytců
    • nápad založit společenstvo přišel PISSARO
  • skupinu tvořili: Monet, Renoir, Sisley, Possaro,Degas,Morisotová
  • nikdy nevystavoval EDOUARD MANET
    • snažil se celý život dosáhnout oficiálního uznání
    • odmítal vystavovat s těmi, kteří by ho mohli v očí akademiků zostudit
  • výstava 1886 – poslední výstava a rozpad skupiny

 

  • každý z umělců se vydal svou cestou
  • nejdéle zůstali zásadám impresionismu věrni Monet, Sisley, Morisotová a Pissarro

AUGUSTE RENOIR

  • figurální malíř, vynikající portrétista (ženy a děti)
  • maloval s Monetem v Argenteuil
  • mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle
  • začínal malováním porcelánu, vějířů a závěsů
  • upadá do stále větší chudoby→přivydělává si malbou portrétů
  • to se nelíbí ostatním členům skupiny
    • omlouvá ho jeho chudoba
    • maluje střídavě krajiny a portréty
  • Houpačka
  • Milenci – Veletržní palác
  • Koupání – chladný tón pompejských fresek

 

 

  • „suchého“období
    • začal se odklánět od impresionistické techniky
    • vrátil se k přísné kresbě a obrysu
    • nakonec se k zářivým barvách navrací – Koupající se ženy

 

  • ke konci života trpěl těžkým revmatismem
  • aby mohl malovat, museli mu nakonec přivazovat štětce ke zchromlým prstům

 

CLAUDE MONET

  • nejryzejší impresionista
  • s Renoirem a Sysleyem se začíná věnovat malbě v plenéru
  • v Anglii se seznámil s Pissarem a anglickou krajinomalbou
  • nakonec již pro něho nebylo důležité téma obrazu, ale jen způsob zpracování

 

  • celý život se držel impresionistické techniky malby
  • proslul svými cykly → stejný námět zachycoval v různé denní či roční době
  • dokazoval tak proměnlivost atmosférických podmínek
  • některá plátna velká až 5 m
    • cykly: Kupky sena, Leknínů, Topolů, Katedrál, Stohů
    • Topoly ráno, odpoledne, večer
    • Cyklus leknínů
      • vytvořil několik desítek obrazů s tímto námětem
      • některé z nich měly monumentální rozměry
    • Vlčí máky
    • Dámy v květinách
    • Dojem; východ slunce
      • zachycen pohled na vody přístavu v ranním slunci,
      • slunce červené, nízko nad obzorem, odráží se na vodě mezi loďkami
      • laděno do modrošedé barvy
      • kontrast mezi mořem, sluncem a jeho odrazem

 

CAMILLE PISSARRO

  • malíř Paříže, krajinář
  • nejhorlivější impresionista (jako jediný se účastnil všech výstav)
  • díky němu vystavovali i Gauguin, Seurat, Signac
    • Pontoise – Veletržní palác

 

ALFRED SISLEY (sisle)

  • dilent, poté malíř z povolání, krajinář
  • přitahovala ho vodní hladina (odrazy, motivy)
    • Most v Sévre –NG v Praze
    • Kanál sv. Martina
    • Povodeň v Port Marley

 

EDGAR DEGAS

  • soustředí se na lidskou postavu
  • náměty: z dostihového prostředí, tanečnice, baletky, ženské akty
  • nepoužíval techniku svých přátel
  • chtěl zachytit tvar v pohybu
  • kromě oleje používal i pastel (rychle rozvazatelný)
  • jeden z prvních, kdo používal při malbě fotografií jako pomocného materiálu
  • ve stáří oslepl a začal modelovat z vosku figurky tanečnic, koní, ženských aktů
    • Tanečnice (Veletržní palác)
    • Taneční třída v Opeře – olejomalba
    • Tanečnice na scéně

 

 

IMPRESIONISMUS V ČESKÝCH ZEMÍCH

 

  • na konci 19. století začíná upadat tvorba umělců tzv. generace Národního divadla
  • přichází noví umělci
  • snaží se vyrovnat s výsledky a podněty, které přinesl impresionismus

Česká krajinomalba

  • v 90. letech zahrnovala spoustu nových prvků
  • začíná se uplatňovat moderní malba, nové poznatky, formy a směry
  • začíná se prosazovat naturalismus, analytické zpracovávání skutečnosti pomocí barvy, světla a organické proměnlivosti
  • čeští krajináři se pokouší propojit mnoho různorodých prvků a jevů v jeden celek

 

VÁCLAV RADIMSKÝ 

  • pojal za své myšlenky a vize francouzského impresionismu
  • stal se členem malířské komunity v Barbizonu
  • seznámil se s Claudem Monetem a Paulem Cézannem
  • přesidluje do vesničky Le Goulet, kde tvořil jeho oblíbený mistr Monet
  • snaží se problémy české krajinomalby řešit důsledným uplatněním impresionismu
  • díky němu se česká veřejnost poprvé seznamuje s fr. impresionismem

 

MAŘÁKOVA KRAJINÁŘSKÁ ŠKOLA

  • poskytla příležitost hledat nové podněty a rozvíjet krajinomalbu
  • Mařák profesorem
  • s žáky chodil malovat do plenéru, pořádal zájezdy, školní výstavy
  • nevnucoval žákům svůj styl
  • snažil se rozvíjet jejich osobitý talent
  • nebránil jim, aby hledali podněty v díle Chittusiho
  • svým dílem i pedag. činností se zasloužil o zrovnoprávnění krajinářství

 

LEBEDA, SLAVÍČEK A HUDEČEK

  • začíná se pomalu odlišovat od tradiční krajinomalby
  • vzor ještě stále slouží dědictví impresionismu
  • pouští se do nových experimentů
  • malba získává více psychologický ráz
  • nové pojetí krajiny
  • dokázali propojit vztah k rodné zemi, náladovost, smyslové vnímání světa a duševní život moderního člověka
  • tím vyzdvihli české umění na  mezinárodní úroveň

JULIUS MAŘÁK

  • celý svůj život se věnoval pouze krajinomalbě
  • díky své snaze o zobrazení náladovosti přírody a prchavosti viděného okamžiku dosáhl velkých úspěchů
  • byl jediným krajinářem, který se podílel na výzdobě ND
  • hlavně studie lesa: Lesní samota
  • nejpopulárnější obraz: Čapí sněm

 

ANTONÍN CHITTUSSI

  • působil ve Francii
  • pod vlivem malířů tzv. barbizonské školy se pokouší o lyrickou syntézu české krajiny
  • postupně dospívá k impresionismu
  • studuje světlo a vzduch v krajině, malba v plenéru
  • zprvu dozníval romantismus (večerní obrazy se zapadajícím sluncem)
  • posmrtná výstava Chittussiho díla poskytuje soudobé malířské generaci novou inspiraci

 

FRANTIŠEK KAVÁN

  • jedním z nejvýraznějších žáků Mařákovy školy
  • po realistických a symbolistických začátcích začíná plně věnovat krajinomalbě
  • odlišuje se duchovním a meditačním zaměřením
  • hledání duchovního smyslu lidské existence a touhu po objevení tajemství přírody
  • nechával se upoutat krásami přírody
  • z  putování a objevování získával nové podněty pro svá díla
  • ohlasy pravého impresionismu se ale začínají projevovat až v jeho pozdní tvorbě
    • po kritice svých obrazů upouští duchovní a magické zobrazení krajiny
    • zabývá se více světlem a atmosférou

 

ANTONÍN SLAVÍČEK

  • nejvýznamnějším představitelem českého impresionismu
  • je schopen využít spontánnost svého smyslového pojetí malby
  • Červnový den – zachycení svitu prudkého slunce a reflexi
  • Pohorská vesnice-zemitá barevnost, teskná nálada
  • Kameničky: nejproduktivnější období
    • nejprostnější motivy
    • soustředil se na malířské zpracování motivu, jeho světel. a atmosferic.stavu
    • Pohřeb v Kameničkách
    • U nás v Kameničkách
  • Pražské motivy: Mariánské náměstí
  • Krajiny: Stromovka, Letenské sady (jasné barvy, impresionistický rukopis)
  • Květiny: Kosatce, Pivoňky, Chrysantémy
  • Exprese pražských trhů:Uhelný trh
  • Panoramatické obrázky:Praha od Ládví, Praha z Letné

 

ANTONÍN HUDEČEK

  • představitelem náladového malířství s tendencemi k symbolismu a secesi
  • blízký přítel Antonína Slavíčka
  • v tvorbě začínají postupně převládat melancholické rysy
  • v malbě krajiny psychického a náladového zaměření

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *