CHARAKTERISTIKA STYLU
  • omezili se na zrak
  • zaměřují se na zachycení nálady nebo atmosféry v určitém okamžiku
    • je vytvořena vlivem světla, atmosféry, roční doby
    • velice rychlé tahy štětce, skicovitost (15 min)
    • šlo jim o postižení prchavosti dojmů + stopy zrychleného životního tempa
  • podklad si jemně pastelově podmalovali
  • neměli na nic čas (ani na detaily)
  • malba v plenéru
  • okamžik vnímán jako světelná záležitost
BARVY

  • výsledný obraz vzniká až na divákově sítnici
  • jasné, čisté barvy na plátně, ty se pak mísí a nanáší na plátno
  • vylučuje se čerň (nevyskytuje se v přírodě), šedé valéry a pevné kontury
  • nelomené barevné tóny
  • nemísili barvy, kladli je v drobných skvrnách plošně vedle sebe

NÁMĚTY

  • vodní hladiny, kouř z komínů lokomotiv, architektura zahalená v ranní mlze
  • všední každodenní náměty z ulic velkoměst, tančíren, zahradních restaurací

3 zdroje impresionismu

1) ANGLIČTÍ KRAJINÁŘI

    • JOHN CONSTABLE
    • WILLIAM TURNER

2) BARBIZONSKÁ ŠKOLA

    • THÉODOR ROUSSEAU
    • GUSTAVE COUBERT
    • CAMILLE COROT
3) ÉDOUARD MANET
  • * 1832 – † 1883, Francie
  • nikdy nesklouzl k technice impresionistů
  • barva = nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem
  • svítivost a jasnost odstínů (nikdo před ním nedosáhl)maloval oduševnělé podobizny svých přátel, spisovatelů, básníků,.
  • spojil všechny 3 skupiny
  • bývá považován za ‚krále impresionistů‘, pro svoje nevšední náměty, barevné kombinace a práci se štětcem
  • šokoval pařížskou smetánku 1863, když vystavil obraz Snídaně v trávě
  • Olympia
    • volná variace na Tizianovy Venuši
    • nařčen z obscénnosti, vadil i kontrast nahého těla s pletí černošky
  • Argenteuil 
  • Bar ve Folies Bergére
  • Portrét Emila Zoly
  • Nana

  • Édouard Manet – Snídaně v trávě
  • Zdroj: artmuseum.cz
VÝSTAVY IMPRESIONISTŮ
  • pomýšleli na samostatnou výstavu, aby se osvobodili s tyranizování pařížského salonu
  • jejich obrazy byly odmítány

1874 – 1. výstava impresionistů

  • ve studiu fotografa Nadara z finančních nedostatků
  • výstava pod názvem: Akciová společnost malířů, sochařů, rytců
    • nápad založit společenstvo přišel PISSARO
  • skupinu tvořili: Monet, Renoir, Sisley, Pissaro, Degas, Morisotová
  • nikdy nevystavoval ÉDOUARD MANET
    • snažil se celý život dosáhnout oficiálního uznání
    • odmítal vystavovat s těmi, kteří by ho mohli v očí akademiků zostudit
  • výstava 1886 – poslední výstava a rozpad skupiny
    • každý z umělců se vydal svou cestou
    • nejdéle zůstali zásadám impresionismu věrni Monet, Sisley, Morisotová a Pissarro
AUGUSTE RENOIR
  • * 1841 – † 1919, Francie
  • figurální malíř, vynikající portrétista (ženy a děti)
  • maloval s Monetem v Argenteuil
  • mistrovské zachycení hry světelných paprsků na lidském těle
  • začínal malováním porcelánu, vějířů a závěsů
  • upadá do stále větší chudoby → přivydělává si malbou portrétů
  • ke konci života trpěl těžkým revmatismem, aby mohl malovat, museli mu nakonec přivazovat štětce ke zchromlým prstům
  • Houpačka
  • Milenci 
  • Velké koupání
  • Koupající se žena s dlouhými vlasy
  • Tanec v Le Moulin de la Galette 
  • Dvě sestry na terase

CLAUDE MONET
  • * 1840 – † 1926, Francie
  • nejryzejší impresionista
  • s Renoirem a Sisleyem se začíná věnovat malbě v plenéru
  • v Anglii se seznámil s Pissarem a anglickou krajinomalbou
  • nebylo pro něj důležité téma obrazu, ale jen způsob zpracování
  • celý život se držel impresionistické techniky malby
  • proslul svými cykly → stejný námět zachycoval v různé denní či roční době
    • dokazoval tak proměnlivost atmosférických podmínek
  • některá plátna velká až 5 m
  • cykly: kupky sena, lekníny, topoly, katedrály, stohy
  • Vlčí máky
  • Japonský most
  • Dojem, východ slunce
  • Dáma se slunečníkem 

    • Claude Monet – Imprese, východ slunce
    • Zdroj: artmuseum.cz
CAMILLE PISSARRO
  • * 1830 – † 1903, Francie
  • malíř Paříže, krajinář
  • nejhorlivější impresionista (jako jediný se účastnil všech výstav)
  • považován za otce impresionismu, za svého mentora ho označovali hlavně Paul Gauguin a Paul Cézanne
  • charakterizují ho tiché krajiny a drobné tahy štětcem
  • za svá témata si často volil velmi jednoduché předměty, které zachycoval co nejjemnější paletou barev
  • Pontoise
  • Sad
  • Sklizeň
  • Obracečky sena při odpočinku
  • Zahrada ve Val Hermé
  • Boulevard Montmartre: Noc

ALFRED SISLEY
  • * 1839 – † 1899, Francie
  • věnoval se výlučně krajinomalbě
  • v jeho obrazech byl pohyb a zvláštní dynamika
  • jemný a detailní přístup naznačoval hloubku zobrazené přírody
  • přitahovala ho vodní hladina (odrazy, motivy)
  • Most v Sévre
  • Kanál sv. Martina
  • Povodeň v Port-Marly
  • Sníh v Louveciennes

    • Alfred Sisley – Sníh v Louveciennes I.
    • Zdroj: artmuseum.cz
EDGAR DEGAS
  • * 1834 – † 1917, Francie
  • soustředí se na lidskou postavu
  • náměty z dostihového prostředí, kaváren, tančíren, budoárů 
  • pracoval v ateliéru –  o problematiku přirozeného světla se nezajímal
  • chtěl zachytit tvar v pohybu
  • kromě oleje používal i pastel (rychle rozmazatelný)
  • byl zaníceným pozorovatelem lidí, zejména žen, které jsou nejčastějším námětem jeho obrazů.
  • své modely znázorňoval v přirozených pozicích, podobně jak by je zachytil fotografický objektiv
  • jeden z prvních, kdo používal při malbě fotografií jako pomocného materiálu
  • ve stáří oslepl a začal modelovat z vosku figurky tanečnic, koní, ženských aktů
  • Taneční třída 
  • Tanečnice v modrém
  • Žena česající si vlasy
  • Zkouška baletu na jevišti
  • Žena ve vaně
  • Klečící žena
  • Žena s chryzantémami

IMPRESIONISMUS V ČESKÝCH ZEMÍCH

VÁCLAV RADIMSKÝ 
  • * 1867 – † 1946, ČR
  • pojal za své myšlenky a vize francouzského impresionismu
  • stal se členem malířské komunity v Barbizonu
  • seznámil se s Claudem Monetem a Paulem Cézannem
  • snaží se problémy české krajinomalby řešit důsledným uplatněním impresionismu
  • díky němu se česká veřejnost poprvé seznamuje s francouzským impresionismem
  • Zima v Normandii
  • Potok v Giverny
  • Sníh na břehu Seiny
  • Kapradiny
  • Zrcadlení

ANTONÍN SLAVÍČEK
  • *1870 – † 1910, ČR
  • nejvýznamnějším představitelem českého impresionismu
  • je schopen využít spontánnost svého smyslového pojetí malby
  • Červnový den – zachycení svitu prudkého slunce a reflexi
  • Pohorská vesnice – zemitá barevnost, teskná nálada
  • Kameničky: nejproduktivnější období, nejprostnější motivy
    • soustředil se na malířské zpracování motivu, jeho světel. a atmosferic. stavu
    • Pohřeb v Kameničkách
    • U nás v Kameničkách
  • Pražské motivy: Mariánské náměstí
  • Krajiny: Stromovka, Letenské sady
  • Květiny: Kosatce, Pivoňky, Chrysantémy
  • Exprese pražských trhů: Uhelný trh
  • Panoramatické obrázky: Praha od Ládví, Praha z Letné

ANTONÍN HUDEČEK

KAREL PURKYNĚ

ANOTNÍN CHITTUSSI

FRANTIŠEK KAVÁN

  • informace o těchto malířích včetně děl naleznete v příspěvku: realismus

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *