• Výtvarný záměr: znázornit klaviaturu, doplnit ji o další prvky, které ke hře patří
  • Výtvarná technika: papírová koláž, tupování
  • Pomůcky: čtvrtky formátu A4, molitanové houbičky, kelímky na barvy, temperové barvy, kancelářské papíry, barevné papíry A5, tužky, nůžky, lepidlo v tubě, černé fixy, obrázek klaviatury, zpěvníky

Motivace a hra
  • Diskuse: Druhy hudebních nástrojů – Jaké znáte hudební nástroje? Do kterých se fouká, na které tluče? Které mají struny a které klávesy? A na co byste si přáli hrát vy?
  • Písničky o hudebních nástrojíchMuzikantská rodina, Já jsem muzikant, Tluče bubeníček, Sedí liška pod dubem apod.
  • Poslech: Poznáváme hudební nástroje – Zavřeme oči a poznáváme zvuky hudebních nástrojů na CD.
  • Pokus: Vodní xylofon – Několik skleněných lahví naplníme odlišným sloupcem vody. Doléváním vody získáme stupnici. Ťukneme lžičkou do lahve a ukážeme, jak vzniká ton. Zahrajeme na lahve různé tóny, uspořádáme je od nejhlubšího po nejvyšší. Čím více bude v lahvi vody, tím nižší ton získáme. Můžeme si s dětmi zkusit na „vodní xylofon“ zahrát jednoduché melodie lidových písniček.
  • Seznámení s klávesovými nástroji – klavír, varhany, piano, akordeon, cembalo.

 

Realizace výtvarné činnosti

Do kelímků vymáčkneme temperové barvy, které se dětem líbí. Pro každou barvu zvolíme molitanovou houbičku pro zachování jasných barevných odstínů. Houbičku jemně přitiskneme do nezředěné tempery, otřeme přebytečnou barvu o okraj kelímku a tupujeme. Dobré je houbičku na papír více přimáčknout, nedělat rychlé otisky, které nezachytí texturu houbičky. Dohlížíme na to, aby byla celá plocha zaplněná barvou.  Mezitím co nám bude podklad schnout, se vrhneme na vytvoření klaviatury, not a ruky, kdy na konci všechny tyto prvky rozmístíme na plochu a přilepíme.

Dětem na stůl položíme obrázek klaviatury, kancelářské a černé papíry, tužky, nůžky a černé fixy. Pokud děti nechtějí nebo se bojí, nakreslí si na bílý papír klasický obdélník, který černým fixem rozdělí na stejně široké svislé pruhy. Pokusme se ale děti navést na fantaskní tvar kláves, které se mohou různě vlnit, stáčet, lámat. Děti si vezmou černý papír, přiloží ho na výšku ke své vznikající klaviatuře, odměří 2/3 z výšky bílých kláves a ustřihnou. Z tohoto pruhu stříhají černé proužky a kladou je mezi dvě bílé klávesy za vizuální opory klaviatury zobrazené níže. Pokud si myslí, že mají klaviaturu správně, černé klávesy přilepí a horní přečnívající části zastřihnou.

Děti si vyberou libovolný barevný papír, na který si obkreslí svou ruku, vystřihnou ji a přilepí na plochu. Ruka by se měla dotýkat kláves, jako když na ně hraje. Pro mnohé může být úskalím vytvoření not, proto oceňujme jakékoliv jejich množství, které se v koláži objeví.  Varujme je před kresbou příliš malých not, které jdou těžko vystřihnout a lepením not zrcadlově obráceně.

Závěrečná činnost

  • Hra na klávesy – Dáme každému možnost si zkusit zahrát na skutečnou klaviaturu na pianu ve třídě.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *