Gotické sochařství a malířství

Gotické malířství

  • bylo svázáno s předpisy (co se může malovat a jak)
  • zlacené pozadí (výplň prostoru); dekorativnost
  • nejprve se gotika objevila v knižním malířství (konec 13. stol)
  • deskovém malířství a ve vrcholné a pozdní gotice i v malířství nástěnném
  • ve vrcholné gotice – za Karla IV rozmach gotického malířství – * pražská malířská škola
  • pozdní gotice (2. pol. 15. st.) rozmach malířství pod vlivem Nizozemí

 

 Knižní malířství

a) v závěru rané gotiky (na konci 13. stol. – Přemyslovci)

  • knihy pro běžnou liturgickou praxi (antifonáře, lekcionáře, graduály…)
  • Památky:
    • liturgické knihy pro cisterciácký klášter na Starém Brně
    • Pasionál abatyše Kunhuty
    • Velislavova bible

 b) Vrcholná gotika

  • Karel IV – vlivy vyspělé francouzské gotiky + Václav IV – dvorské miniaturní malířství
  • iluminátorské dílny
  • malba výrazně směřuje k realismu
  • prvky rostlinné, zvířecí a figurální; plastické podání tvarů barvou
    •  Evangeliář Jana z Opavy
    • Bible Václava IV
    • titulní list Zlaté buly Karla IV

 c) Pozdní gotika

  • vynález knihtisku – ústup knižní malby, jen ve zpěvnících náboženských písní (kancionály, graduály, antifonáře) a v modlitebních knihách (breviáře, hodinky)
  • Památky: Kutnohorský graduál (1471)
    • Smíškovský graduál (výjevy upálení Mistra Jana Husa)
    • Jenský kodex
    • Graduál litoměřický (Hus v kostnici a upálení)

 

 Deskové malířství

  • až ve vrcholné gotice

a) Vrcholná gotika                    

  • vliv Francie a Itálie, vláda Karla IV a Václava IV
  • Predela roudnická – nejstarší zachovalá desková malba u nás

⇒ Mistr Vyšebrodský

  • princip hierarchie (velikost postav jako v Egyptě)
    • 9 desek oltáře ze života Krista pro kostel ve Vyšším Brodě
    • Madona z Veveří s ptáčkem

 

⇒ Mistr Theodorik

  • jediný z dvorních malířů Karla IV
  • měkká světělná modelace, osobitý typ hlav se silným nosem
  • jeho práce je zaměřena na obrazy svatých
  • přesahování malby na rám obrazů
    • Kaple sv. Kříže na Karlštejně (nebeské vojsko Kristovo)

 

⇒ Mistr třeboňský

  • metoda šerosvitu, snaha řešit perspektivně prostor
  • tvorba krásných madon – idealizace, lyričnost, dekorativnost, ladnost, jemnost
    • Madona vyšebrodská (dítě napravo)
    • Madona zlatokorunská (dítě nalevo)
    • Roudnická madona
    • Zmrtvých vstání Krista
    • Kristus na hoře Olivetské
      • objevuje se doprovodný děj=jde k realismu
      • postavy splývají s pozadím, pozadí=červené

 

 b) Pozdní gotika

  • opětovný rozmach deskového malířství po husitských válkách
  • vliv Nizozemí a Německa, později Itálie
  • Památky:
    • Zvěstování P. Marie
    • Oltář křivoklátský

⇒ Mistr svatojiřského oltáře

  •  triptych Smrt P. Marie
  •  Sv. Jiří s drakem (1. obraz krajiny)

⇒ Mistr litoměřický

  • polyptych se 6 deskami s Kristovými pašijemi a výjevy ze života P. Marie

 

 Nástěnné malířství

  • na vysoké úrovni po celou gotiku

 

a) Ranná gotika

  • románský charakter malířství
  • Památky:
    • malby z děkanského kostela Narození P. Marie  v Písku
    • klášter johanitů ve Strakonicích

 

b) Vrcholná gotika

  • výzdoba Pražského hradu, Karlštejna a kláštera Na Slovanech v Praze
  • Mistr emauzského cyklu, Mistr Oswald, Mistr Theodorik
  • francouzské a italské vzory
  • Památky:
    • Zlatá brána – mozaika posledního soudu
    • Betlémská kaple – Husovy citáty a malby antitezí
    • Mistr Oswaldchrám sv. Víta v Praze

 

c) Pozdní gotika

  • Vladislav Jagelonský, bohatí měšťané a šlechta – objednavatelé umění
  • Památky:
    • výzdoba chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře – hornické motivy
    • Svatováclavská kaple chrámu sv. Víta v Praze
    • klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie v Bechyni
    • výzdoba hradů – Zvíkov, Žirovnice, Písek

 

 

České gotické sochařství

  • proporce zobrazení lidského těla neodpovídají
  • sochy nejsou v pohybu (stojící,.)
  • gotické sochařství se soustředilo na výraz a odraz duševního vztahu
  • až v pozdně gotickém umění se výrazně objevuje realistická linie
  • socha je dělána do určitého prostoru v architektuře
  • polychromovány
  • náměty náboženské+sochy králů a světců

 

Raná gotika

  • (Přemyslovci – 1230 – 1330)
  • plastika výzdobná – vstupní portály, archivolty, hlavicích sloupů, výzdoba křtitelnic
  • Památky:
    • Předklášteří v Tišnově – výzdoba portálu
    • klášterní kostely sv. Václava a sv. Salvadora v Anežském klášteře na Františku
    • portál kostela Bartoloměje v Kolíně

 

 Vrcholná gotika

  • (Lucemburská – 1330 – 1420)
  • hodně dřevěných polychromovaných plastik, neznámé plastiky na domech
  • několik typů plastik:

 

⇒ Madona s dítětem

  • pol. 15. stol. – období krásných madon – štíhlé, protáhlé, silně esovitě prohnuté, malá hlava nakloněna k dítěti, šťastný výraz, odhmotnění postavy
    • Madona Strakonická
    • Madona Krumlovská
    • Madona Plzeňská (vliv M. noterdamské – vzor pro všechny)
      • polychromovány – modrá = nebe, touha, víra; červená = láska

 

Pieta

  • zobrazení Kristova těla sejmuté z kříže na klíně Marie
  • Chebská pieta
  • Pieta z kostela sv. Tomáše v Brně – 1. horizontální pieta (Jindřich Parléř)

 

⇒ Ukřižování (krucifix)

  • utrpení Krista na kříži, expresivní

 

Tympanon= prostor ve štítu portálu nad dveřmi, oknem, zpravidla polokruhového nebo trojúhelníkového tvaru, bývají tu figurální plastiky nebo reliéfy

  • na kostele sv. Bartoloměje v Kolíně
  • ve staronové synagoze v Praze

 

Petr Parléř

  • architekt, sochař
  • socha Václava v kapli ve sv. Vítu – polychromovaná
  • busty v triforiu ve sv. Vítu = králové, císaři, manželky, synové, stavitelé, správci stavby, biskupové; na vnějším triforiu = světci
  • Chrám sv. Bartoloměje v Kolíně – sochy
  • socha sv. Jiří na Pražském hradu – bronzová jezdecká plastika
  • náhrobky českých králů – kamenné sarkofágy v chórových kaplích
  • výzdoba Karlova mostu – Mostecká věž

 

Mistr Krumlovské madony

  • Krumlovská madona
  • Plzeňská madona – v kostele sv. Bartoloměje

 

 Pozdní gotika
  • Čechy ovlivnil pozdně gotický nizozemský realismus
  • přichází umělci ze Saska a Německa
  • rozvoj řezbářství, tvorba křídlových oltářů, reliéfů
  • rozevláté plastiky, naturalistický styl = barokizace gotického umění
  • mnoha figurové výjevy Ukřižování a Oplakávání – pojaty silně expresivně
  • hlavní je vyprávění, ne obsah = realismus, dramatičnost, bolest, napětí

 

  • Památky:
    • Křivoklátská archa
    • hradní kaple na Křivoklátě
    • Oplakávání Krista ze Žebráku, ze Zvíkova

 

  • Benedikt Rejt
    •  král. oratorium ve sv. Vítu
    • Vladislavský sál – výzdoba
  • Matěj Rejsek Prašná brána – výzdoba

2 komentáře u „Gotické sochařství a malířství“

  1. Je zajímavé slyšet názory dětí na tvorbu autorů gotického umění.Děti umí najít srovnání se současností,obdivují kvalitu nakresleného, namalovaného a líbí se jim jak tehdejší umělci tvořili..Ačkoli se někdy děsí z namalovaných výjevů z bitev a utrpení,děti ve svých obrázcích hrůzy zobrazují .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *